Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Alla dessa dator/it yrken tråden.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-11, 23:19 #41
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Har WN som tidsfördriv

Jo visst, kommer få svårt på universitetet men har sökt till en ny skola nu, hoppas få tillbaka svar från den och jag vill mer än gärna börja i den (engelska skolan) , även om det är 1 år, 2 terminer bara. Sen hade jag tänkt att gå på engelsk gymnasium , men det är stor undervisning på engelska och nu ska vi inte komma in på skolor och köra lite OT men har ingen bra matte lärare nu. Det är också en av anledningarna till att jag inte orkar plugga matte / inte tycker om det lika mycket som förr.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 23:22 #42
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Lär dig bra engelska i gymnasiet, sök sedan till universitet i England. Kan varmt rekommendera en kandidatutbildning där. Jag gick där själv på 90-talet och det var helt fantastiskt vilka möjligheter som finns där.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-11, 23:37 #43
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag tycker utbildning inte är så mycket värt, dom som verkligen har ett intresse kan sina saker många år innan utbildningen. Och även kan betydligt mer än utbildningen handlar om.
<exempel> Jag är jätteintresserad av juridik och har läst i stort sett allt inom detta område, får jag ett advokatjobb utan att ha kunskapen på papper?</exempel> Betyden är en stor del av värdet i utbildningen, och med bra betyg kommer (vanligtvis) kunskap.

Dessutom får man mycket annat med utbildningen på universitetsnivå än bara kunskapen om det aktuella ämnet. Det handlar mycket om att kunna uttrycka sig på ett korrekt sätt. Man lär sig facktermer som i många fall är nödvändiga för kommunikationen med andra medarbetare. Man lär sig skriva rapporter, dokumentation, planering etc.

Men jag håller med om att man kan lära sig otroligt mycket på egen hand utan universitetsutbildning. Varför inte kombinera ett brinnande intresse med universitetsstudier i ämnet, då har man nog framtiden säkrad. Utan utbildning kan det vara svårt att övertyga en arbetsgivare om att man är kvalificerad för jobbet. Det gör nog att man (ofta) tvingas gå genom personliga kontakter för att få ett jobb. Och personliga kontakter kan vara svårt att fixa om man inte råkar ha det sedan tidigare.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 17:35 #44
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Håller med om det med att det är svårt att fixa personliga kontakter om man inte har en eller annan sedan tidigare.
Man måste nästan ha allt på papper nu förtiden för att få det svart på vitt, att man t.ex är en advokat om man nu läst as mycket jurudik, men självklart ska man ha utbildning. Det är dumt att inte ha det om man t.ex ska bli advokat, men är du designer och ska bara köra lite frilansnings jobb då och då så är det inte nödvändigt med utbildning, men ska du satsa hårt så ta utbildning.
Oläst 2010-04-12, 18:15 #45
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Håller med om det med att det är svårt att fixa personliga kontakter om man inte har en eller annan sedan tidigare.
Man måste nästan ha allt på papper nu förtiden för att få det svart på vitt, att man t.ex är en advokat om man nu läst as mycket jurudik, men självklart ska man ha utbildning. Det är dumt att inte ha det om man t.ex ska bli advokat, men är du designer och ska bara köra lite frilansnings jobb då och då så är det inte nödvändigt med utbildning, men ska du satsa hårt så ta utbildning.
Problemet med det är detsamma som om du ville satsa på en karriär som fotbollsproffs eller tennisspelare. Lyckas det inte eller du råkar ut för en kronisk skada så är det bra att ha en utbildning i ryggen att falla tillbaka på. Visserligen är man i det fallet så pass ung att man kan utbilda sig då istället men det är betydligt svårare att motivera sig till att leva på studiemedel. Samtidigt måste man ha tillräckligt med tid för att satsa på en sådan karriär. Det är en svår balansgång för många och inget lätt val.
Oläst 2010-04-12, 20:25 #46
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Jo. Men jag vill helst inte läsa natur på gymansiet men det är ett bred linje som ger många möjligheter. Sen finns samhäll, fordon osv också, teknik så mkt o välja på.
Har tänkt på läkare osv också, då det är 2 helt olika yrkesgrupper, Läkare vs Webbdesigner.

Vill göra mina föräldrar stolta så länge jag lever/dom lever och mycket mer.
Vill lixom bli en förebild för alla släktingar osv.. :P
Skit i vad dina släktingar tycker, det yrke du väljer ska du leva med under många år och du kan aldrig bli bra om du väljer något för någon annans skull, välj det du trivs med!

Har man flera intresseområden man är intresserad av så kan man givetvis börja fundera på vilket som ger bäst möjligheter/lön/förmåner/status i framtiden men i grunden måste man välja det man själv brinner för, annars kommer man aldrig trivas med sig själv eller livet.

Vill du bli läkare så måste du nästan läsa Naturprogrammet. Vill du jobba som företagare/entreprenär/finanssektorn så är det ekoniomiska programmet ganska intressant.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-12 klockan 20:29
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-12, 22:29 #47
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jo det är sant. Alltid ha ngt att luta sig bakåt på, det har morsan sagt 100 gånger tror jag.

Det du säger är rätt Conny, jag utbildar mig själv och inte min morbror eller kussin eller katten eller hunden, men vill ändå t.ex göra min mamma stolt och pappa.
Jag har tänkt på webbdesigner, men hur ofta har man jobb där t.ex?
Kommer det fortf vara lika stort inom några år eller dör det ut helt och hållet?

För att inte tala om religons sidan, the end is near. So proof what you got!
Oläst 2010-04-12, 22:33 #48
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Tänkte på en grej till:

Om jag är utbildad webbdesigner, med några år självlärd kunskap bakom mig, inom detta, dator bygge och marknadsförning & reklam, kan man slå ihop allt då? Skulle ju vara schysst och ha typ ett företag eller ab, där man sysslar med reklam, webbdesigning , datorbygge eller ska man bara hålla sig till en grej?
Oläst 2010-04-13, 07:23 #49

Citat:
Tänkte på en grej till:

Om jag är utbildad webbdesigner, med några år självlärd kunskap bakom mig, inom detta, dator bygge och marknadsförning & reklam, kan man slå ihop allt då? Skulle ju vara schysst och ha typ ett företag eller ab, där man sysslar med reklam, webbdesigning , datorbygge eller ska man bara hålla sig till en grej?
Det bästa är att fokusera på ett område och inte splittra sig.

Din tid är begränsad, det finns bara 168 timmar i veckan varav 40 timmar jobb, den tiden ska man använda så effektivt som möjligt.

Om du jobbar med 1 sak så kan du ägna 40 timmar i veckan åt den och blir bra på den. Om du har 2 saker så kan du i snitt ägna 20 timmar åt varje grej, dvs du kan bara bli hälften så bra på varje grej.

Kunden väljer oftast den som är "expert" dvs den bäste de kan hitta. Då kommer den som fokuserar på ett område ha mer kunskap än den som "fokuserar" på 2 eller 3 områden.

För att göra en lång historia kort....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-13, 09:46 #50
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Tänkte på en grej till:

Det är nog inte fel att bredda sig, det kan ju vara populärt bland arbetsgivarna och det har de senaste decennierna vuxit fram en hel rad utbildningsprogram på högskolor/universitet (inte bara inom IT) där syftet är just att ge studenterna en bred kompetens inom flera olika ämnen.

Dock så gäller det att välja vilka saker man ska komplettera med. Design och datorbygge är ju så pass olika att du aldrig kommer att få uppdrag eller anställning där du sysslar med både och. Webdesign & Marknadsföring/reklam ligger ju närmare varandra, och om du satsar på att bli egenföretagare så är det ju en bra kombination även om större företag säkert söker folk som är bra på en av sakerna.

Jag tycker du ska försöka bestämma dig om du vill jobba med IT och isåfall med programmering eller design. Det låter inte som om att du är den tekniska personen så designspåret är kanske din grej?
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017