FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har flera vänner som är duktiga webbdesigners som har den gemensamma nämnaren att dom gått på Hyper Island. Förutom en bra utbildning och intressanta praktikplatser har dom fått med sig ett enormt kontaktnät som hjälpt dom när det är dags att börja jobba.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Självklart kan du inte utbilda dig inom samtliga yrkesområden
![]() Väldigt få av de yrken som listats kommer att "slå igenom" i framtiden utan de flesta har redan gjort det för länge sedan men det förändrar inte det faktum att de alltid kommer att behövas, åtminstone inom en överskådlig framtid. När det gäller efterfrågan och behov så är Arbetsförmedlingen den bästa källan. Något som sker är att system blir allt större och mer komplexa. Mer teoretisk strukturering och optimering är något som det sker mycket inom men det kräver i princip universitetsutbildning och är väl inte aktuellt för dig om du siktar på webbdesign. Jag tror inte att det bästa är att läsa på universitetet direkt efter gymnasiet rakt av som Conny skriver. Det kan vara bra att ta ett eller ett par års uppehåll för att jobba och resa en del om man har möjlighet. Många civilingenjörer säger att arbetsgivare ofta ser det som en bonusmerit att man har rest och sett världen. Har du en talang för design så kan du säkerligen frilansa ett tag utan större problem. Alla konstruktiva erfarenheter är värdefulla, inte minst när man söker jobb. Huvudsaken är att man är motiverad när man börjar plugga på universitetet. Det är ganska många som tar ett sabbatsår på universitetet också, särskilt om man kommer direkt från gymnasiet. Första året på civilingenjörsutbildningarna är dessutom endast grundläggande kurser (mycket gemensamma kurser inom matte bl.a.) med något undantag. Min egen utbildning är förmodligen lite udda om man jämför med majoriteten här. Jag läste natur/natur på gymnasiet och sedan civilingenjör inom teknisk biologi med inriktning mot bioinformatik. Det blev således en hel del matematik, databaser och programmering.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2010-04-10 klockan 13:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
tartareandesire: Hur långt tid tog din utbildning? Hur är det med lön osv? Varför krävs det Matematik i databaser/programmhantering? Du säger ju att du läst civilingenjör, är inte det en del av arkitet/tur?
Spännande när jag läste ditt inlägg, riktigt roligt och får mig verkligen att kämpa och kämpa för att uppnå mitt mål. Som du själv sa, kan gå klart gymnasiet sen, sen ta en liten paus, jobba lite, frilansa, resa runt och sen när man är redo så kan man börja plugga och bli klar med sin utbildning. Har även tänkt på att åka hem till hemlandet (Kurdistan i norra iraq), vet en kompis, som fick 10 000$ på att göra design för en hemsida där som inte alls var webb 2.0 eller så där stilrent, utan där har dom otroligt mycket pengar att erbjuda för jobb. Ni som gått webbdesign, vilken linje, hur långt tid tog det, vilka kunskaper krävs det osv..? ( Nu syftar jag på gymnasiet ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Alla civilingenjörsutbildningar var 4,5 år när jag läste, nu ligger de på 5 år. Vet inte riktigt vad du menade med arkitekt? Arkitekter är ju en helt annan yrkesgrupp... Det finns ingen poäng med att titta på lön för enskilda personer då det säger nada, titta på den lönestatistik som finns istället. Jag driver själv eget företag och är inte anställd. Vid ren rutinprogrammering krävs sällan matematik men däremot har man ofta fallenhet för både matematik och programmering och i de fall man behöver använda sig av matematik i programmeringen (olika beräkningar, medelvärden, sannolikhet, geometri etc.) underlättar det avsevärt. Däremot behöver du mer än grundläggande matematiska kunskaper (naturvetenskaplig gymnasienivå) om du ska arbeta med optimering, oavsett om det gäller logistik eller större datasystem.
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag vet inte ens om det går att läsa webdesign på gymnasiet, men jag skulle inte rekommendera dig att läsa en yrkesinriktad linje så tidigt. Välj en naturlinje med någon spännande inriktning eller natur/natur så har du behörighet till nästan allt på högskolan sen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Eller natur/teknisk
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Jag tycker utbildning inte är så mycket värt, dom som verkligen har ett intresse kan sina saker många år innan utbildningen. Och även kan betydligt mer än utbildningen handlar om.
Visst kan det finnas vissa kurser som handlar om vissa special områden som kan vara ett visst värde i men mycket är i regel mycket grundläggande och breda områden. Sedan är det ju stor skildnad att driva eget företag eller vara anställd, är du anställd har du inte något större ansvar. Efter dina 8 timmar så kan du skita i vad som händer om du då inte råkar ha jour/beredskapsavtal med. Som anställd kan du ju skita i regel allt bara du gör ditt jobb, möjligt vara rädd att företager går i kk och du förlorar jobbet. Men som företagare måste du vara i tjänst 24/7 om det skulle behövas, visst jag går upp mellan 8-10 på vardagar och åker hem mellan 14-17. Om man då inte ska iväg på något möte eller annat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Man kan dessutom ha ganska mycket ansvar även som anställd. Det varierar från jobb till jobb och arbetsplats till arbetsplats. I de fallen brukar ansvaret speglas i lönen.
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Själv läste jag Medieprogrammet med inriktning på grafisk formgivning
i gymnasiet. Det gav inget jobb utan jag arbetade inom industrin i 6 år istället, tills jag sade upp mig och började plugga. Jag valde en KY-utbildning inom IT-säkerhet och att plugga var mitt bästa val jag gjort. Jag var grymt motiverad efter att arbetat en massa år och märkt själv att man inte kommer nånstans utan utbildning. Att man var självlärd sket arbetsgivarna fullt i. De ville ha någon som kunde bevisa sina kunskaper. Jag vill alltså slå ett slag för både att ta en paus efter gymnasiet (om man känner sig skoltrött) och KY-utbildningarna som är korta, intensiva och direkt fokuserade på en viss typ av yrke. De är inte lika långa - eller breda - som en universitetsutbildning. Min KY-utbildning varade i 2 år. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|