Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ALMI företagspartner - Dina erfarenheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-02, 13:56 #11
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
martinl martinl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2008
Känns lite fult att sitta och importera varor från UTLANDET med när vi har så mycket fint svensktillverkat du kan sälja! Det är såna dom su som förstår vårat vackra land.
martinl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 14:19 #12
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
Men jag får det ju inte att gå ihop, sålde du med förlust? Men du likförbannat lyckas omsätta 500k-1m :S
Nej. För att jag fick pengar från annat håll men inte ifrån min pappa längre.

Och igen. Jag klarade helt enkelt inte av att beställa på beställning. Om en kund ville ha fem st av dessa produkter, ja då fick kunden vänta i 7-14 dagar ibland ännu längre men många hade tålamod, självklart. Och det skulle underlätta avsevärt om man hade ett större parti hemma på denna produkt av olika märken.

Citat:
Och två andra frågor...
Vet du hur stor skillnad det är på 500k och 1m
Ja.

Citat:
har du koll på din siffror?
Ja.

Citat:
Vad kosta hemsidan?
10.000 kronor kostade den, halvfärdig.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Vad sålde du?
Arbetade inom sportbranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av rstvideo Visa inlägg
Känns lite fult att sitta och importera varor från UTLANDET med när vi har så mycket fint svensktillverkat du kan sälja! Det är såna dom su som förstår vårat vackra land.
Ordnar du bättre inköpspris än vad min leverantör gjorde i Vancouver så köper jag mer än gärna från Sverige. Men tyvärr går inte det.

Det finns ett företag som idag tar 2.499 kronor för den här produkten. Samma produkt sålde jag för under 2.000 kronor. En annan produkt som företaget ovan säljer för 2.999 kronor sålde jag för 2.499 kronor, ibland billigare t.o.m.

Jag gick lite andra vägar än vad man brukar göra när man tar leverantörskontakt inom den här branschen. Fick ett samtal från agenten i Sverige, som saluför den här produkten och han undrade hur jag kunde få så bra pris och då sa jag bara "jag har de rätta kontakterna" och sedan erbjöd han samma produkt men för en fantasisumma. Visst, det hade varit smidigare och få leverans från Sverige istället från Kanada men jag tjänade ändå pengar på att ta produkten från Kanada, till Sverige.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 14:26 #13
Cods avatar
Cod Cod är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem
Cods avatar

Jag känner en stark lust att gå igenom hela historien och bena ut alla märkligheter, men det skulle förmodligen bara leda till att ännu större frågetecken dyker upp.

ALMI hade fått utstå betydligt mer kritik här om de faktiskt hade gjort som du ville; Att finansiera en verksamhet som uppenbarligen går back utan att ägaren förstår varför det är så, har en plan för att bli vinstdrivande, har någon insikt i företagande, förståelse för pengar eller ens grundläggande logik?

Hade det inte varit StateCollapse som skrivit det hade jag inte funderat en sekund över huruvida detta inte var ett aprilskämt, men nu är jag osäker.
Cod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 22:59 #14
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Standard Bena ut kalkylen

Citat:
Ursprungligen postat av Cod Visa inlägg
Jag känner en stark lust att gå igenom hela historien och bena ut alla märkligheter, men det skulle förmodligen bara leda till att ännu större frågetecken dyker upp.

ALMI hade fått utstå betydligt mer kritik här om de faktiskt hade gjort som du ville; Att finansiera en verksamhet som uppenbarligen går back utan att ägaren förstår varför det är så, har en plan för att bli vinstdrivande, har någon insikt i företagande, förståelse för pengar eller ens grundläggande logik?

Hade det inte varit StateCollapse som skrivit det hade jag inte funderat en sekund över huruvida detta inte var ett aprilskämt, men nu är jag osäker.
Ja om man säljer en produkt för 2000 SEK så borde den ha köpts in för ca 1000 SEK, dcvs ett täckningsbidrag på 1000 SEK.

Om man då köper 5 st och säljer dessa så borde man ha ett TB på ca 5000 SEK, sen köper man nästa laddning för 5000 och säljer för 10 000 SEK då borde man ha 10 000 minus avdrag för fraklter och lite annat. Om vi skissar på att man för varje försäljning på 2000 SEK gjort ett TB på 500 SEK dvs 25% av försäljningsopriset med avdrag för alla rörliga kostnader så borde man ha ett TB på 125 000 på en omsättning på 500 000 SEK eller 250 000 på en omsättning på 1 000 000 SEK.

Förvisso är detta inte tillräckligt för att vara nöjd men det borde vara tillräckligt för att klara finansieringe med bolagets eget cashflow om man kan beställa kvantiteter på 5 enheter för sammanlagt 5000 SEK/leverans. För 125000-250000 borde man få tillräckligt stor leverans för att komma igång med verksamheten.

Givetvis tillkommer kostnader för marknadsföring, lön, kontor m.m. Men kontantflödet borde räcka att starta med utan hjälp från Almi elelr någon annan än farsgubben.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-02 klockan 23:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 23:27 #15
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja om man säljer en produkt för 2000 SEK så borde den ha köpts in för ca 1000 SEK, dcvs ett täckningsbidrag på 1000 SEK..
Tyvärr, Conny. Jag köpte in produkten för under 1000 kronor, ibland några fåtal kronor över. Men annars, alltid under 1000 kronor.

Citat:
Om man då köper 5 st och säljer dessa så borde man ha ett TB på ca 5000 SEK, sen köper man nästa laddning för 5000 och säljer för 10 000 SEK då borde man ha 10 000 minus avdrag för fraklter och lite annat. Om vi skissar på att man för varje försäljning på 2000 SEK gjort ett TB på 500 SEK dvs 25% av försäljningsopriset med avdrag för alla rörliga kostnader så borde man ha ett TB på 125 000 på en omsättning på 500 000 SEK eller 250 000 på en omsättning på 1 000 000 SEK.

Förvisso är detta inte tillräckligt för att vara nöjd men det borde vara tillräckligt för att klara finansieringe med bolagets eget cashflow om man kan beställa kvantiteter på 5 enheter för sammanlagt 5000 SEK/leverans. För 125000-250000 borde man få tillräckligt stor leverans för att komma igång med verksamheten.

Givetvis tillkommer kostnader för marknadsföring, lön, kontor m.m. Men kontantflödet borde räcka att starta med utan hjälp från Almi elelr någon annan än farsgubben.
Jag har bringat fram lite gamla papper från mitt företag och tänkte vara helt öppen med detta för att försöka få lite klarhet i det hela. Men, jag kommer inte att tala om vad för produkt jag sålde. Bara inom vilken bransch som jag skrev tidigare, sportbranschen.

Första gången. Bad jag en god vän sända mig några produkter av detta märke som inte får skickas till Europa av butikerna som säljer detta märke. Märket är väldigt väldigt populärt i USA och Kanada. Märket går som smör och alla använder det.

I USA och Kanda kostar produkten i dagens kurs 129$ (927 kronor) och i Sverige kostar samma produkt i svenska kronor, allt från 1.499 kronor upp till 1.999 kronor, ibland upp till 2.999 kronor.

Med andra ord. Det finns pengar att tjänta och rätt stora pengar också. 1.499 kronor är startpriset för denna produkt och sedan kan den klättra upp mot 1.999 kronor och även 2.999 kronor.

Plockar jag in produkten igenom min kompis så kringgår jag lagen för denna produkt. Företaget som äger produkten vet att vi som bor i Europa kan tjäna snuskigt mycket pengar då den är väldigt eftertrakad i Sverige men väldigt dyr så därför skickar inte leverantörer från USA och Kanada produkten till USA om man inte tar kontakt med den svenska agenten för produkten och då får man ett ockelpris.

Jag tog alltså hem produkten, ungefär 5st. Med frakt, tullavgifter och allting hamnade priset på nästan 1.500 kronor på denna produkt som är eftertrakad i Sverige, per styck får vi räkna nu, okej?

Det är grundpriset, billigaste produkten. Den dyraste produkten tog jag hem får ungefär 1.700 kronor och sålde för under 2.500 kronor.

Min pappa hjälpte mig att köpa in ett första parti och sålde då som privatperson för att han ville ha ett kvitto på om det jag gick bra eller dåligt. Sålde min produkt på blocket och alla produkter försvann under en månad och jag fick därefter meddelanden på störra beställningar, allt från 5-100 produkter och då vände jag mig till ALMI och frågade om jag fick låna pengar för att köpa in detta parti då jag ett lovord från x att dem skulle köpa ett mycket stort parti. Men jag fick inget lån och verksamheten gick i graven.

Där är historian.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-04-02 klockan 23:30
Oläst 2010-04-02, 23:41 #16

Vad jag kunde räkna så var alltså omsättningen 5*1999 dvs ca 10 000 SEK+ 5*2500 dvs 12500 SEK totalt 22500 SEK.

TB borde ha blivit 5*(1999-1500) dvs 6*399 + 5*(2500-1700) dvs 5*800 summa summarum ca 2400+4000 dvs ca 6400 SEK.

Var kommer de 500 000-1 000 000 SEK i omsättning från?

När du säljer på Blocket som privatperson så säljer du väl utan moms?

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-02 klockan 23:43
Oläst 2010-04-02, 23:43 #17
Banned

Banned

Citat:
Var kommer de 500 000-1 000 000 SEK i omsättning från??
Från andra produkter inom området, som kostat från 18.000 kronor till 29.999 kronor i inköpspris.

Dessa köpte jag också in igenom min pappa när jag fick tillfrågningar av kunderna. Men sedan bad min pappa mig att gå vidare till ALMI då det gick bra för mig men ALMI nekade som sagt för att jag inte behövde ett lager hemma, utan mina kunder kunde vänta på leverans i upp mot 3 veckor. Det är service på hög nivå det.*ironi*

Citat:
När du säljer på Blocket som privatperson så säljer du väl utan moms?
Ja, det gjorde jag.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-04-02 klockan 23:58
Oläst 2010-04-02, 23:50 #18

Vi försöker ju analysera vad du gjorde för m,isstag och sen försöka ge en rekommendation utifrån våra erfarenheter hur du kan göra bättre vid nästa försök, det är väl därför du skrivert din fråga här i forumet förutsätter jag. Då är det viktigt att du ger oss siffror som stämmer så det går att göra en bedömning och analysera beloppen.

Jag försöker bena ut hur ekonomin såg ut men jag blir inte klok på hur det gick till....
Oläst 2010-04-03, 00:19 #19
Cods avatar
Medlem

Medlem
Cods avatar

Citat:
Jag försöker bena ut hur ekonomin såg ut men jag blir inte klok på hur det gick till....
...vad var det jag sa?
Cod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-03, 00:28 #20
Banned

Banned

Citat:
Vi försöker ju analysera vad du gjorde för m,isstag och sen försöka ge en rekommendation utifrån våra erfarenheter hur du kan göra bättre vid nästa försök, det är väl därför du skrivert din fråga här i forumet förutsätter jag.
Och jag vill redogöra att jag inte startar den här tråden för att vilseleda dig och andra användare. Utan jag har startar tråden för att söka hjälp och även höra efter om andra har haft kontakt med ALMI och vad deras erfarenheter är.

Som jag sa. Allt är inte dåligt med ALMI. Den personen jag träffade var trevlig och ställde upp för mig men lovade kanske lite väl för mycket och han gjorde det muntligt. Därför var jag totalt handlingsförlamad eftersom jag inte hade det på papper, de som personen sa till mig.

Citat:
Då är det viktigt att du ger oss siffror som stämmer så det går att göra en bedömning och analysera beloppen.

Då börjar vi och arbeta konstruktiv nu och jag ska försöka visa de rätta sifforna som jag hade då. Kursen har ju ändrats sedan 2007/2008 och en del produkter finns inte kvar på markanden som jag sålde.

Men jag ska försöka så gott jag kan.

Jag köpte in en produkt av egna pengar. En produkt. Sålde den på blocket och gick i vinst med ungefär 700-900 kronor och då räknade jag bara in frakten i min vinst.

Kontakade min pappa. Han hjälpte mig med ekonomi för att starta upp min hemsida som mer eller mindre såg ut som en rishög när den var färdig. Men det har inte med saken och göra.

10.000 kronor kostade sidan och det betalade jag som privatperson, ej igenom företaget. Lägg det på minnet

Min pappa hjälpte mig sen med första beställningen från staterna. Jag kommer inte ihåg hur många produkter jag köpte in första gången. Allt från 5-10 produkter köpte jag. Med frakt gick dessa produkter på, styckpris och svenskar kronor, nästan 1.500 kronor. Jag sålde produkterna
allt från 700-900 kronor billigare än mina konkurenter och räkna med att jag sålde mellan 5 och 10 produkter första gången.

Jag köpte alltså in produkten för 1.500kr med frakt. Sålde den för mellan 2.200kronor till 2.400 kronor. Då tjänade jag allt mellan 700-900 kronor per produkt.

När produkten var slut hade jag inga pengar kvar. Var tvungen att betala min leverantör plus att jag tog ut ytterst lite pengar för att täcka lite utgifter för min privata ekonomi.

Fick sedan förfrågningar på andra produkter. Jag tog hem dessa igenom min pappa. Den dyraste tog jag hem för 29.999 kronor med frakt och sålde för nästan 39.999 kronor. Sålde ungefär 30 produkter av denna till större föreningar, då jag verksammade inom sportbranschen.

Det tog sedan slut. Min pappa ville inte stötta mig längre, utan jag kunde gå till ALMI.

Med andra ord hade jag dragit in allt mellan 3500-1,2 miljoner med de dyrare produkterna som också gick som smör. Sedan en del merchandise som gick för ungefär 15.000-20.000 kronor. Kaffemuggar, t-shirtar, tjocktröjor, kalender m.m.

Nu ska jag i säng och har inte möjlighet att svara mer men återkommer imorgon.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017