Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

ALMI företagspartner - Dina erfarenheter

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-02, 22:59 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Standard Bena ut kalkylen

Citat:
Ursprungligen postat av Cod Visa inlägg
Jag känner en stark lust att gå igenom hela historien och bena ut alla märkligheter, men det skulle förmodligen bara leda till att ännu större frågetecken dyker upp.

ALMI hade fått utstå betydligt mer kritik här om de faktiskt hade gjort som du ville; Att finansiera en verksamhet som uppenbarligen går back utan att ägaren förstår varför det är så, har en plan för att bli vinstdrivande, har någon insikt i företagande, förståelse för pengar eller ens grundläggande logik?

Hade det inte varit StateCollapse som skrivit det hade jag inte funderat en sekund över huruvida detta inte var ett aprilskämt, men nu är jag osäker.
Ja om man säljer en produkt för 2000 SEK så borde den ha köpts in för ca 1000 SEK, dcvs ett täckningsbidrag på 1000 SEK.

Om man då köper 5 st och säljer dessa så borde man ha ett TB på ca 5000 SEK, sen köper man nästa laddning för 5000 och säljer för 10 000 SEK då borde man ha 10 000 minus avdrag för fraklter och lite annat. Om vi skissar på att man för varje försäljning på 2000 SEK gjort ett TB på 500 SEK dvs 25% av försäljningsopriset med avdrag för alla rörliga kostnader så borde man ha ett TB på 125 000 på en omsättning på 500 000 SEK eller 250 000 på en omsättning på 1 000 000 SEK.

Förvisso är detta inte tillräckligt för att vara nöjd men det borde vara tillräckligt för att klara finansieringe med bolagets eget cashflow om man kan beställa kvantiteter på 5 enheter för sammanlagt 5000 SEK/leverans. För 125000-250000 borde man få tillräckligt stor leverans för att komma igång med verksamheten.

Givetvis tillkommer kostnader för marknadsföring, lön, kontor m.m. Men kontantflödet borde räcka att starta med utan hjälp från Almi elelr någon annan än farsgubben.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-02 klockan 23:02
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-02, 23:27 #2
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ja om man säljer en produkt för 2000 SEK så borde den ha köpts in för ca 1000 SEK, dcvs ett täckningsbidrag på 1000 SEK..
Tyvärr, Conny. Jag köpte in produkten för under 1000 kronor, ibland några fåtal kronor över. Men annars, alltid under 1000 kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om man då köper 5 st och säljer dessa så borde man ha ett TB på ca 5000 SEK, sen köper man nästa laddning för 5000 och säljer för 10 000 SEK då borde man ha 10 000 minus avdrag för fraklter och lite annat. Om vi skissar på att man för varje försäljning på 2000 SEK gjort ett TB på 500 SEK dvs 25% av försäljningsopriset med avdrag för alla rörliga kostnader så borde man ha ett TB på 125 000 på en omsättning på 500 000 SEK eller 250 000 på en omsättning på 1 000 000 SEK.

Förvisso är detta inte tillräckligt för att vara nöjd men det borde vara tillräckligt för att klara finansieringe med bolagets eget cashflow om man kan beställa kvantiteter på 5 enheter för sammanlagt 5000 SEK/leverans. För 125000-250000 borde man få tillräckligt stor leverans för att komma igång med verksamheten.

Givetvis tillkommer kostnader för marknadsföring, lön, kontor m.m. Men kontantflödet borde räcka att starta med utan hjälp från Almi elelr någon annan än farsgubben.
Jag har bringat fram lite gamla papper från mitt företag och tänkte vara helt öppen med detta för att försöka få lite klarhet i det hela. Men, jag kommer inte att tala om vad för produkt jag sålde. Bara inom vilken bransch som jag skrev tidigare, sportbranschen.

Första gången. Bad jag en god vän sända mig några produkter av detta märke som inte får skickas till Europa av butikerna som säljer detta märke. Märket är väldigt väldigt populärt i USA och Kanada. Märket går som smör och alla använder det.

I USA och Kanda kostar produkten i dagens kurs 129$ (927 kronor) och i Sverige kostar samma produkt i svenska kronor, allt från 1.499 kronor upp till 1.999 kronor, ibland upp till 2.999 kronor.

Med andra ord. Det finns pengar att tjänta och rätt stora pengar också. 1.499 kronor är startpriset för denna produkt och sedan kan den klättra upp mot 1.999 kronor och även 2.999 kronor.

Plockar jag in produkten igenom min kompis så kringgår jag lagen för denna produkt. Företaget som äger produkten vet att vi som bor i Europa kan tjäna snuskigt mycket pengar då den är väldigt eftertrakad i Sverige men väldigt dyr så därför skickar inte leverantörer från USA och Kanada produkten till USA om man inte tar kontakt med den svenska agenten för produkten och då får man ett ockelpris.

Jag tog alltså hem produkten, ungefär 5st. Med frakt, tullavgifter och allting hamnade priset på nästan 1.500 kronor på denna produkt som är eftertrakad i Sverige, per styck får vi räkna nu, okej?

Det är grundpriset, billigaste produkten. Den dyraste produkten tog jag hem får ungefär 1.700 kronor och sålde för under 2.500 kronor.

Min pappa hjälpte mig att köpa in ett första parti och sålde då som privatperson för att han ville ha ett kvitto på om det jag gick bra eller dåligt. Sålde min produkt på blocket och alla produkter försvann under en månad och jag fick därefter meddelanden på störra beställningar, allt från 5-100 produkter och då vände jag mig till ALMI och frågade om jag fick låna pengar för att köpa in detta parti då jag ett lovord från x att dem skulle köpa ett mycket stort parti. Men jag fick inget lån och verksamheten gick i graven.

Där är historian.

Senast redigerad av StateCollapse den 2010-04-02 klockan 23:30
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-03, 02:46 #3
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
I USA och Kanda kostar produkten i dagens kurs 129$ (927 kronor) och i Sverige kostar samma produkt i svenska kronor, allt från 1.499 kronor upp till 1.999 kronor, ibland upp till 2.999 kronor.
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Jag tog alltså hem produkten, ungefär 5st. Med frakt, tullavgifter och allting hamnade priset på nästan 1.500 kronor på denna produkt som är eftertrakad i Sverige, per styck får vi räkna nu, okej?
1499 - 1500 = -1

Bara så du vet..
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017