FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jaha. Så först när jag är 16 kan jag ha firma i mitt eget namn? Utan att föräldrarna / ngn myndig står som ägare på firman? Men bara jag får tilllåtelse av dom är det fritt fram eller? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Som daniel.s skriver så vid 16 så kan du med dina målsmäns och överförmyndarens tillstånd få registrera en enskild firma. Det är dock inte alldeles enkelt. Sök i forumet så hittar du en tråd om just detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Banned
|
Min pappa driver enskild firma och lever på detta. Han talade om för mig att man kan sätta firman som "vilande" men när jag ringde till skatteverket så fanns det inget sånt. Däremot fanns det "hobbyverksamhet".
Någon som vet hur det funkar att sätta en firma "vilande"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Jodå, det finns något som heter vilande men då får du inte ha någon verksamhet och endast göra det absolut nödvändigaste t.ex. bokföring, betala ev. räkningar som är av löpande natur. Ger dock lite besvär med t.ex. fk/af/akassa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Utöver det så har jag bringat klarhet hur det är nu, tack Westman ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Då är det absolut inte vilande om du kör på som vanligt med betala avgifter, ta emot beställningar, sälja produkter, osv... Ni som har enskild firma, vad går eran firma ut på för typ av bransch, har ni revisor, advokat osv? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Vilande firma får man dessutom bara ha en gång i sitt liv.
Med detta menas att lägga den i vila för att kunna få A-kassa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
1. Vad du än gör, starta inte firman i din mammas namn om hon är förtidspensionär.
2. Det varierar tyvärr rätt mycket i kvalité över landet vad jag har förstått, men med lite tur kan du få enormt mycket hjälp i skolan kring företagande. Du skulle ex. kunna börja ditt företag i form av ett UF bolag. Du kan läsa mer här: http://www.ungforetagsamhet.se/templ...age.aspx?id=66 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
Vilande firma är väl lite av ett eget påhitt från A-kassornas sida. För skatteverket finns det inget sådant begrepp.
När du går på A-kassa kan du få din firma klassad som vilande, som redogörs ovan. Man kan göra detta 1 gång / organisationsnummer, alltså bara 1 gång i sitt liv om man har en enskild firma, däremot 1 gång per AB/HB/KB/ek för etc. Vill man slippa så mycket som möjligt med Skatteverket är det enklaste att avregistrera F-skatt och moms. Fick dock rådet från Skatteverket att *inte* göra detta i mitt AB, under tiden jag skulle plugga. De ansåg att det kunde bli problem med att få tillbaka F-skatt senare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jaha.
Vill ju helst inte ta hjälp från skolan, kommer lixom gå rykte, han har ett företag, firma, verksamhet, you name it. Han har as mycket pengar, shiit! Kom så frågar vi lite osv,bättre o hålla det utanför skolan. Men jag skall ej regga det på min morsa då. Utan när jag är 16 är de frittframm och regga sitt eget på sitt namn bara man har föräldrars tilllåtelse. Det där med vilande 1 gång per orgsnr är dåligt, men bra på sätt och vis. Men ska jag ansöka om F-skattsedel nu(även om jag inte kommer använda det mkt) och sen när jag är 16, regga firma? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|