FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Som en del av vår miljöpolicy väljer vi ofta tåget framför bilen*. Just nu försöker vi komma ihåg att spara våra biljetter och sen redovisa dem.
Min tanke är om man istället kan köpa rabattkort laddade med pengar och sen resa på dessa. Vilken form av redovisning kommer vi att behöva på dessa resor? När man åker buss får man ingen pappersbiljett och Skånetrafiken vägrar lämna ut uppgifter om resor gjorda på kortet. Räcker det att föra loggbok? Om det blir en diff på beloppet som kortet är tankat med och resorna som är redovisade, kan man dra av det på lönen? Kommer vi att få problem med detta upplägget? * En orsak kan ju vara att mina kära vänner inte orkat skaffa körkort ännu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Det blir nog som du beskriver, att du måste ha loggbok och att folk förmånsbeskattas för privata/oredovisade resor.
Köper du månadskort till personalen blir det nog lika illa, dvs att mellanskillnaden mellan kortkostnaden och redovisade tjänsteresor blir underlag för förmånsbeskattning. Men det är endast min okvalificerade gissning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Behöver man redovisa resorna om man har som policy att enbart använda korten för tjänsteresor?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Lär bli billigare köpa periodkort än att försöka hålla koll på rabattkort.
Bara löjligt att hålla koll på förmånsbeskattning för småbelopp, det kostar mer för företaget bara det att hantera o bara så löjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
1080 spänn x 3 för månadskort, så nej, det blir långtifrån billigare. Men jag håller med om att det är meckigt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men det är väl enklast att ha nödvändigt antal månadskort på kontoret som används endast för tjänsteresor?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Det hade säkert varit enklast med månadskort, men det känns väldigt dyrt med tanke på att vi inte åker så ofta. Kan man betala ut nån schablonmässig reseersättning istället?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En variant är ju att låta personalen själva lägga ut pengar för resorna och sen lämna in kvitton för att få tillbaka pengar på lönen.
Sen borde väl underlaget "förköpsbiljetter 100 kr" vara tillräckligt för redovisningen, eller?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Handlar väl hur noga man vill vara, skulle bara bokfört hela rabattkortet som resekostnader och inget mer.
Handlar ju om ändå så små belopp dom skulle kunnat använda det privat. Är ju mer en policy fråga mot dom anställda, säg att dom endast från använda det i tjänsten. Om dom använder det privat så får det väl räknas som tjänstefel. Jag skulle aldrig orkat med att bry sig om förmånsbeskattning eller ens få möjlighet till sådant bråk. Kör endast taxi mot faktura och periodkort, skit samma om det kostar 10 gånger mer. Bara jag slipper alla galningar till skatteverket att kunna bråka om ett rabattkort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Såklart handlar det i slutändan om "hur mycket rätt man vill vara".
Patrik: Om du nu betalar 10x mer, varför inte bara ta ut några hundringar mer i lön och betala privat? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|