FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej igen, hur gör ni e-handlare när ni t. ex får betalt av kund genom kort? Säg genom payson? Upprättar ni då en faktura på kunden som ni omedelbart prickar av som betald?
Hur gör ni med postförskott? En faktura där också som prickas som betald när Posten återrapporterar betalningen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
skojjar du? Varför skall men hålla på med att skapa fakturor?
Varje order har (förhoppningsvis) ett kvitto, som är bevis på betalning. Sedan hur kunden betalar spelar ingen roll. Ev transaktionsavgifter skall bokföras för sig som en kostnad. Tips är att gå en kurs eller köpa en bok om hur man har en affärsverksamhet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Sök lite här och på Google så får du nog svar på alla sådana frågor rätt snabbt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mjae, anledningen att jag frågor är väl egentligen mest för att se hur det fungerar hos er. Ett företag jag arbetar med hade nämligen skatterevision precis före jul och Skatteverket underkänner sk "kvitton" som skapas i webbutiker om de inte har producerats från affärssystem där det antingen läggs upp som just faktura eller kontantnota.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
[QUOTE=allstars;20342609]skojjar du? Varför skall men hålla på med att skapa fakturor?
Varje order har (förhoppningsvis) ett kvitto, som är bevis på betalning. Sedan hur kunden betalar spelar ingen roll. Ev transaktionsavgifter skall bokföras för sig som en kostnad. Enligt skatteverket är ett sådant kvitto, t. ex order i webbutik, inget godkänt verifikat. Kopplingen mellan den faktiska betalningen och händelse i affärssystem spelar en synnerligen större roll, tydligen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så länge man följer de regler som gäller kvitton: kvittonummer(ordernummer), datum, specifikation, moms m m borde man imo inte underkännas. Det är dock bara en teori, då jag inte vet hur dina vänner gör med sina kvitton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Mitt ehandelssystem är mer affärssystem än Visma SPCS så mina kvitton är alltså godkända
![]() Har också haft revision. Det är inga konstigheter. Man ska bara kunna visa vem som köpt vad och på vilket sätt. Några andra krav finns inte. Obruten nummerföljd kollar de inte ens exempelvis men det är ju bra att ha ändå ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|