FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
När man läser om fejkad statistik, fula SEO-knep, köp av felstavningar av konkurrenters domäner och allt annat som anses vara accepterat av vanliga webmasters undrar man vad internet är för hederslös bransch egentligen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Förutom BDB tror jag att fenomenet bloggar är en viktig ingrediens i kaksmeten till de avtrubbade besökssiffrorna hos många communitys. För många har en egen blogg ersatt den funktion som en profilsida erbjöd på exempelivs Lunarstorm. Visserligen försökte dessa integrera bloggfunktioner i sidorna, men lyckades aldrig nå hela vägen.
En stor del av kommunikationen och interaktionen mellan nätanvändare sker idag alltså istället i bloggvärlden, framförallt hos tjejer. Och sen har vi så klart den stora adressboken Facebook. Och fotoalbumet BDB. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Medlem
|
LunarStorm hade sina egna bloggfunktioner från start, och några var riktigt populära. Många skrev i sin dagbok, och då branschen listade de största bloggnätverken vann Lunar flera gånger.
Bilddagboken försöker skapa sin egen bloggtjänst (soclog) - det blir lite mer intressantare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
|
Vi var uppe hos Playahead:aran för några veckor sedan och diskuterade att hyra in oss i deras lokal. Nåväl...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
|
OM jag inte missminner mig så är väl Lunarstorm onlineräknare snarare "aktiva senaste timmen". Eftersom sidan laddar om en och håller liv i sessionen så blir man inte utloggad automatiskt.
Vi lär väl snart se en annons på blocket från Lunarworks där dom vill sälja av begagnade servers... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är oerhört svårt att driva sidor utan innehåll såsom Lunarstorm i det långa loppet.
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
|
Citat:
Som i alla andra situationer här i livet så är det syftet som bestämmer om det du gör är fult eller ok. Fejkar du inlägg eller besökarstatistik för att kunna sälja sidan till ett överpris, eller för att lura annonsörer så är det att betrakta som oetiskt och förmodligen direkt olagligt. Men fejkar du inlägg för att få igång en diskussion på forumet så skulle de flesta förmodligen anse att du håller dig inom ramen för vad som kan anses var tillåtet. Ingen som du lurar kommer att lida skada. Internationellt så finns det en stor marknad där du kan köpa foruminlägg. Det är oftast företag i låglöneländer som erbjuder tjänster där deras anställda sitter och skriver inlägg på ditt forum för att öka aktiviteten. Här i Sverige är det mindre vanligt och de flesta nyblivna forumägare får därför göra det jobbet själva. Ingen skriver på ett tomt forum. Och ingen som har skrivit något stannar kvar på ett forum där aktiviteten är låg. Undantaget spammare och robotar naturligtvis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
|
Jag får intrycket av att tjänster som Playahead som drivs av stora företag med mycket kapital har en tendens att växa ihjäl sig. I takt med att medlemsantalet och annonsintäkterna ökar, så ökar även företagets kostnader i och med att organisationen växer. Tillslut så krävs det en massa folk bara för att hålla ordning på organisationen. När tiderna sedan blir sämre och medlemmarna sviker så tvingas man dra slutsatsen att projektet inte längre är lönsamt. Inom alla andra verksamhetsområden så hade man släppt ur lite luft ur ballongen långsamt och krympt verksamheten för att anpassa sig till den sviktande efterfrågan. Inom tex tillverkningsindustrin så amputerar man både armar och ben om nöden så kräver. Men kapitalstarka företag på Internet verkar av någon anledning misslyckas med det. Istället för att pysa ut en massa luft ur ballongen så spricker alltihop i en enda stor smäll och sen finns ingenting kvar. Istället för att skära ner så pumpar man in mer pengar med bibehållen organisationsstruktur tills det inte längre är hållbart och revisorn tvingas meddela att nu är det kört.
Min analys kanske är helt felaktig just i det här fallet. Jag vet inte hur MTG har hanterat Playahead. Men inte bara företag på internet drabbas av kriser. Ändå så verkar företag på Internet vara extra känsliga och överlever sällan eller aldrig en kris. Jag tycker alltid att det är tråkigt när en webbsida går i graven och kan inte släppa känslan av att det inte borde behöva hända så ofta som det gör. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|