FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har svårt att se att användaren gör något olagligt när denne utnyttjar din tjänst som du beskriver den.
Det krux jag kan se är hur du publicerar andras material. Inkräktar du på upphovsmannens rättigheter på något sätt? I Danmark har striden om Newsbooster, som förmedlade djuplänkar till enskilda tidningsartiklar, i första instans utfallit så att djuplänkning direkt till den enskilda artikeln ansågs vara ett intrång i upphovsrätten: http://online.wsj.com/article/SB1035...?mod=googlewsj Målet överklagades inte. Liknande tvister finns även i Tyskland. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag utvecklar ett program som laddar ned 10 bilder från nätet (som jag hittar via Google) baserat på ett varlfri ord (exempelvis 'katt') och sparar ned det på datorn.
Redan här är det olagligt genom att hämta hem andras verk/bilder. Är det jag som utvecklaren som har gjort det olagliga eller användaren som faktiskt använder sig av programmet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Om jag sätter upp en RSS-feed men skriver på min hemsida att det endast får användas av alla som har Thunderbird, och så kommer du med Google Reader. Har du gjort något olagligt nu?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du som utvecklare har uppsåt att sprida andras verk som du inte har tillåtelse att sprida så är det inte lagligt. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
WN - Processen att bestrida en faktura EDIT: Enligt Kabelkultur, så är det den tråden. Senast redigerad av hnn den 2010-01-06 klockan 22:22 Anledning: Förtydligande |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Oavsett vad, är det fel också olagligt för användaren, eller hur? Det är ju han som laddar ned upphovsskyddad material till sin dator. Utvecklaren som har gjort programmet kan väl inte klandras. Annars är bittorent-klienter olagliga - eller har jag fel Kanske en dum fråga, men har jag som upphovsman rätt att bestämma om min information ska distribueras? Har jag då inte rätten att säga att endast Thunderbird-användare får hämta informationen i min RSS-feed? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är inte tillåtet att använda någon annans databas i sin egen mjukvara om du inte har tillåtelse för det.
Angående bittorrent, om man kan bevisa att du skapat en bittorrent-klient i syfte att denna klient ska användas i huvudsyfte att sprida piratkopierat material så ligger du mindre bra till. Om du dessutom i klienten tipsar om bra torrenter som är olagliga så ligger du ännu värre till. Gällande RSS så har du redan valt hur ditt verk distibueras, dvs. via RSS. Om du skriver en bok som du ger ut till alla bibliotek där du sätter en 18-årsgräns, så lär inte 15-åringen göra något olagligt att läsa din bok. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Känns som tråden är helt off-topic nu än det jag frågade om i första inläget. Här kommer därför ett bra exempel på vad jag vill göra, och om det är olagligt eller inte.
Jag planerar att göra ett program som automatiskt hämtar ned och installerar program som finns på download.com och tucows (och andra liknande sidor som har program). Exempel, så ska användaren starta programmet, söka på 'notepad', få en lista och därefter klicka på 'install', så laddas den automatiskt ned och installeras. 1) Är detta klassad som åter-distribution? Varför det, kan inte programmet likna en smartare webbläsare som gör nästan samma sak? 2) Jag får väl hämta hem filerna? Dom är jue öppna för allmänheten för nedladdning 3) Det som oroar mig är att jag kringår all reklam som download.com har på sin sida. - Vad finns det för moraliskt fel och olaligt med den här idén? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej, det är inte tillåtet om du tänkt sprida detta program.
Det är deras databaser och bör gå under katalogskyddet. Det är upphovsrättsinnehavarna för programmen som väljer hur dessa ska spridas. Download.com m.m. och upphovsrättsinnehavarna för programmen har säkert någon sorts avtal där ditt program inte ingår. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|