FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Banned
|
Citat:
Citat:
Nu är jag hemma igen, så nu ska min "php-kompis" lägga upp forum på hans server så att vi kan börja utveckla forumet (skriva om koden lite och designa det). När allting är färdigt lägger jag upp det under "Feedback" så får ni säga vad ni tycker. Citat:
Nu tar jag ett steg i taget. Ska börja plugga 12 Januari till den 29 Maj för sedan åker vi utomlands i en vecka och 15 April ska jag söka in på högskolan så får jag se hur det blir. Sedan drev jag mitt företag under en längre period och överlevde gott och väl det på jag fick in. Vill jag så kan jag dra upp verksamheten igen, kunderna finns kvar och hemsidan. Men lite utveckling av min sida behövs plus att koden ska läggas om från ASP till PHP. Sedan orkar jag inte sitta vid datorn och ta emot beställningar utan att jag vill öppna en butik och då ökar kostnaderna direkt. Bra skrivet av dig. Mina föräldrar har också talat om detta för mig. Det är inte som på den tiden när dom började arbeta, att man inte behövde någon formell utbildning för att gå in och börja jobba direkt. Idag är arbetsmarknaden den annan. Söker jag arbete som Nätverkstekniker efter min utbildning och det står mellan mig och en kille som är självlärd, som suttit vid datorn i kanske tio år och studerat där. Vem får arbetet då? Som arbetsgivare skulle jag alltid, i vilket väder som helst anställa en person med utbildning. Jag vill inte ha något klappmongo som inte kan sina saker till 110%. Då betalar jag extra och anställer en med utbildning. När det gäller webbutveckling kanske det är annat. Man kanske inte behöver någon högskoleutbildning för att bygga hemsidor till företag, räcker kanske med att man har lärt sig allting själv och läst böcker. Precis som min "php-kompis", han har inte gått någon utbildning utan han är självlärd. Byggbranschen är den samma. Många företag anställer inte ens självlärda, idag kräver dom att den tilltänkta personen som ska börja arbeta har gått en formell yrkesutbildning. Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-29 klockan 10:14 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Klart att du är ung och har hela livet framför dig, men det är kanske smartare att fundera ai en vecka än att slänga bort flera år på en utbildning till något man sen kommer på att man inte vill jobba med? Sen gör det ju inget om man lyssnar på dom som har vart med ett tag :-) (shit va gammal man låter) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
patrikweb:
Jag trodde också jag kunde allt jag behövde för att få jobb inom IT. Ack så fel jag hade. Fast jag suttit och labbat sen jag var 13 år så betydde det inte ett skvatt när man sökte jobb i Göteborg. De var ganska ointresserade med tanke på att det fanns 5-10 till snubbar som gått på Chalmers (vilket chefen också hade). Cheferna är inte självlärda. De är akademiker och vet precis vad en utbildning ger. Det är ganska självklart att de anställer folk som läst vidare. När det är kort om tid och arbetsgivaren varken har tid eller råd att utvärdera dig under en provanställning så är det dina papper som gäller. Att de sen provanställer dig ändå är ren formalia och en sista livlina. Men att provanställa någon för att man ska se om de klarar av jobbet låter både dyrt och tidskrävande. Man anställer den man "vet" klarar av jobbet - inte för att testa. Sen att jag valde att starta eget under min utbildning är en helt annan sak.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Nyexaminerad & ingen erfarenhet = Moment 22.
Du får inget jobb om du inte har någon erfarenhet, du får ingen erfarenhet om du inte har jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Skämtar du eller?
Du menar på allvar att människor som inte har någon arbetslivserfarenhet aldrig får arbeta? Klart som faen man får jobb trots att man inte har någon erfarenhet. Hur får människor annars jobb? Föds man med erfarenhet eller vad? Man måste skaffa sig erfarenhet och utbildning någonstans och allting finns inte på internet idag eller i böcker som många tror. Jag tror inte ett butiksbiträde på ICA MAXI i Stockholm hade erfarenhet innan personen började att arbeta som butiksbiträde eller att Kalle som startade eget företag inom webbprogrammering kunde koda direkt när han fick upp E-texteditor eller intype. Alla börjar vi på ruta ett förutom de få underbarn som finns i världen idag. När jag hade mitt först jobb på ett lager så hade jag aldrig tidigare arbetat på ett lager, förutom i min källare då, dit jag bär lite kartonger och så. Men jag har inget system som registrerar mina kartonger som jag bär ner och inte heller har jag någon truck som jag använder i min källare för att transportera kartonger och prylar som jag inte vill ha bostaden. Jag fick helt enkelt lära mig allting, hur det gick till tillsammans med en etablerad och duktig lagerarbetare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Inte en chans... ICA Maxi kräver knappast samma kunskaper som en Nätverkstekniker på ett hyfsat stort företag... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Banned
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Därför är praktik en absolut nödvändighet. Läser du en KY-
utbildning får du 1/3 praktik på köpet och väljer du en hög- skoleutbildning får du försöka fixa praktik på annat sätt. Annars får du helt enkelt starta eget och fixa erfarenhet den vägen. Så länge du kan vad du håller på med så är det bara att köra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Banned
|
Jag ställer samma fråga igen som jag har ställt två gånger tidigare i tråden.
-Vad är ingångslönen för en nyexaminerade nätverkstekniker, brutto i månaden? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|