FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu kanske jag låter negativ, men jag anser ändå att utbildningar är rätt värdelöst.
Vettigt folk är självlärda och ligger flera år före utbildningarna samt inte är så "dum" så dom behöver gå utbildning för att lära sig. Folk som har riktigt intresse har lärt sig betydligt mer i ung ålder än dom som är antal år äldre och gått många år utbildning. Men tror ändå att det finns en del jobb för en "halv kass" utbildad nätverkstekniker hos många som inte kräver så extrem hög expert nivå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
|
Ja du Patrik. Jag törs lova att det finns ganska många utbildade som slår dig på fingrarna, just pga. att de är utbildade. Själv brukar man kunna lära sig 90% men de sista 10% är inget man lär sig genom trial and error enligt min erfarenhet och jag har en del i bagaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Nu var det ju vanlig Högskola/Universitet kurs bara inte någon special utbildning han prata om.
Största kunskapen får man med tiden när man arbetar med det, många saker fungerar inte så som det faktiskt står i en bok i verkligheten. Gå på Universitet/Högskola för grundläggande CCNA exempelvis? Folk med intresse kunde redan det i 13-16 års ålder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Så bara för att det finns några som lär sig väldigt mycket på egen hand och som är väldigt intresserade så är alla utbildningar värdelösa? Alla jobbar inte med sin hobby och lägger inte ned all sin tid på en enda sak. Det finns en hel del människor som inte är helsålda på någonting alls men som väljer att utbilda sig till ett visst yrke för att det verkar en aning mer intressant än något annat. En utbildning kan var en inkörsport och en språngbräda både kunskaps- och inspirationsmässigt. Framförallt så är det sällan en egentlig nackdel att utbilda sig. Att bara anställa autodidakta nördar som "brinner" för allehanda tråkiga arbetsuppgifter verkar vara arbetsgivarnas våta dröm nuförtiden men det kanske inte är realistiskt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
|
Jag lär mig väldigt mycket på egen hand (nästan allt) men jag går även på utbildningar för det är de sista små aha-upplevelserna som verkligen får en att kunna få ut max av hårdvaran/mjukvaran eller vad det nu må vara. Visst, 90% av tiden sitter jag oftast och lider men de sista 10 procenten gör det värt det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Skulle inte du nyss starta något forum och anställa en utvecklare samt lära dig så mycket du kunde om det? Har du ändrat dig nu eller ska du göra båda? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
1. Ja, jag ska öppna ett forum. 2. Nej, jag ska inte anställa någon. Ville bara veta kostnader kring det. 3. Kan man inte göra båda sakerna? Eller vad dum jag är, jag är ju kille och kan inte göra två saker samtidigt. Kan man inte enligt dig studera på högskolan och driva ett forum på fritiden eller betraktas man som idiot och inkompetent då? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
http://www.wn.se/showpost.php?p=20335131&postcount=24 senaste där sa du väl att du skulle sitta dag och natt och lära dig saker, men det kanske var nätverk du menade då? ett bra tips är att ta en funderare och tänka efter om vad du vill jobba med. Senast redigerad av Ara den 2009-12-28 klockan 19:02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
|
patrikweb:
Jag trodde också jag kunde allt jag behövde för att få jobb inom IT. Ack så fel jag hade. Fast jag suttit och labbat sen jag var 13 år så betydde det inte ett skvatt när man sökte jobb i Göteborg. De var ganska ointresserade med tanke på att det fanns 5-10 till snubbar som gått på Chalmers (vilket chefen också hade). Cheferna är inte självlärda. De är akademiker och vet precis vad en utbildning ger. Det är ganska självklart att de anställer folk som läst vidare. När det är kort om tid och arbetsgivaren varken har tid eller råd att utvärdera dig under en provanställning så är det dina papper som gäller. Att de sen provanställer dig ändå är ren formalia och en sista livlina. Men att provanställa någon för att man ska se om de klarar av jobbet låter både dyrt och tidskrävande. Man anställer den man "vet" klarar av jobbet - inte för att testa. Sen att jag valde att starta eget under min utbildning är en helt annan sak.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Banned
|
Citat:
Citat:
Nu är jag hemma igen, så nu ska min "php-kompis" lägga upp forum på hans server så att vi kan börja utveckla forumet (skriva om koden lite och designa det). När allting är färdigt lägger jag upp det under "Feedback" så får ni säga vad ni tycker. Citat:
Nu tar jag ett steg i taget. Ska börja plugga 12 Januari till den 29 Maj för sedan åker vi utomlands i en vecka och 15 April ska jag söka in på högskolan så får jag se hur det blir. Sedan drev jag mitt företag under en längre period och överlevde gott och väl det på jag fick in. Vill jag så kan jag dra upp verksamheten igen, kunderna finns kvar och hemsidan. Men lite utveckling av min sida behövs plus att koden ska läggas om från ASP till PHP. Sedan orkar jag inte sitta vid datorn och ta emot beställningar utan att jag vill öppna en butik och då ökar kostnaderna direkt. Bra skrivet av dig. Mina föräldrar har också talat om detta för mig. Det är inte som på den tiden när dom började arbeta, att man inte behövde någon formell utbildning för att gå in och börja jobba direkt. Idag är arbetsmarknaden den annan. Söker jag arbete som Nätverkstekniker efter min utbildning och det står mellan mig och en kille som är självlärd, som suttit vid datorn i kanske tio år och studerat där. Vem får arbetet då? Som arbetsgivare skulle jag alltid, i vilket väder som helst anställa en person med utbildning. Jag vill inte ha något klappmongo som inte kan sina saker till 110%. Då betalar jag extra och anställer en med utbildning. När det gäller webbutveckling kanske det är annat. Man kanske inte behöver någon högskoleutbildning för att bygga hemsidor till företag, räcker kanske med att man har lärt sig allting själv och läst böcker. Precis som min "php-kompis", han har inte gått någon utbildning utan han är självlärd. Byggbranschen är den samma. Många företag anställer inte ens självlärda, idag kräver dom att den tilltänkta personen som ska börja arbeta har gått en formell yrkesutbildning. Senast redigerad av StateCollapse den 2009-12-29 klockan 10:14 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|