FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Geneva den 2009-12-12 klockan 13:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyckte inte det var något vidare svårt att komma igång, dock hade jag en kollega att bolla med. Fick även rådgivning av min mor som är duktig på bokföring / ekonomi.
Vi gick även på olika seminarier som AMS höll om starta eget, vilka var jätte bra. Därefter fick vi även rådgivning av en som jobbade åt Almi. Vi hade även en kontakt på banken som hjälpte oss med att starta bankkonton och dylikt. Var inga problem med att ta mindre lån i början heller, behövdes ingen täckning upp till 25 000kr. Dock är väl det ett relativt lågt kapital, men för oss var det tillräckligt. Vi satt även i möte med någon chef på kommunen där vi fick presentera vår affärsidé och affärsplan, där vi anslog om ekonomiskt bistånd. Att någon annan skall peka ut rådgivare åt dig inom den branschen du vill starta upp ditt företag inom tycker jag är absurt. Har man inte stake nog att söka kontakter på marknaden bör man kanske fundera på om man bör starta upp eget? Förstår inte riktigt varför man skall sänka massa skatter och avgifter för de som startar eget? Man måste ju ändå ge bort hela kakan förr eller senare, så är det inte bättre att peka på att så här är det och sträva efter detta. Senast redigerad av WeaZear den 2009-12-12 klockan 13:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det står ju tydligt i min post ovanför. Med full arbetsgivaravgift är kostnaden för företaget 130:-, men om du är ung är kostnaden bara 115:-
Bara för att vara övertydlig: Det är skillnad på "skatt och skatt". Inkomstskatten, som är det du som löntagare betalar och bestäms av kommunen där du är folkbokförd. Ligger mellan 29% till 34%, allt beroende på vart du bor och om du tillhör något religiöst samfund. Pengarna går in i det allmänna samhället (och ev kyrka du tillhör). Sociala avgifter (~egenavgifter) är något som en vanlig anställd inte ser, utan en avgift som arbetsgivaren betalar. Pengarna är (i princip) kopplade till dig som person och täcker saker som sjukförsäkring, pension etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju sjukt svårt att skapa, lägg en extra förklaring till att man ska välja en summa man tror att man ska få in på ett år, som man sedan betalar varje månad fattar inte den :S
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock första året brukar man kunna komma undan rätt enkelt genom att skriva på övrigt. Att du inte vet hur mycket du kommer tjäna det första året men du skall ändå stå på dig om att f-skatt behövs för att du skall kunna syssla med det du gör. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
*** För er som vill snylta med Platt-tv med mera på företagets bekostnad: 1. Man är alltid personligen ansvarig för vad man gör. Det spelar ingen roll att 100.000 andra gör på samma sätt. Det kan finnas andra saker som skiljer. Skattemyndigheten skiter i sånt. Du får betala 40% straffskatt på detta. Jag vet inte hur man räknar... om TV:n kostade 10.000 MED moms, vilket är det man får betala som anställd. Öhh... nej, jag vet inte hur dom räknar. Men räkna med att det blir en skapligt dyr TV... Även att tomtar på detta forumet säger att det går och att det är inga problem och att "alla andra gör så". Säg det till Skatteverket! :-) 2. Preskriptionstiden är fem år. Så alla äldre synder (av mindre valör, får man anta) behöver du inte oroa dig för. 3. Risken för revision är ljusår mindre om du anlitar hjälp med bokföringen och inte gör allt själv. Detta för att Skatteverket vet att det blir mindre fel, både avsiktliga och oavsiktligt. *** Skatteverket är inga korkskallar. När man väl står där med tre högutbildade och välklädda nationalekonomer och ska förklara för dom varför man behöver en platt-tv... då är man inte så jävla kaxig. Alltså, det är ingen risk att DU skulle ha mer kunskap i ekonomi än dom... Dom har ledigt 40 års ekonomi i ryggen, även om dom är unga. Om du nu ska fuska får du väl se till att göra det lite snyggt. Hur mycket kostar en fet platt-tv? Ja... kolla det... Sen ser du till att fixa till lite kundbesök och drar denna kostnaden från företaget. För 2009 är det 18:50, men kolla det. Sök på bilersättning eller milersättning. Samma pengar, lite utspritt men helt vattentätt. Du kan ju inte säga till Skatteverket, tre snyggingar med benkoll på allt, att "platt-tv 42 tum är en del av min IT-verksamhet". Eller förresten... gör det och lycka till! Det är säkert värt att testa... Senast redigerad av MrBob den 2009-12-17 klockan 14:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
|
Det är inga problem i världen att köpa en plattteve och dra det på företaget - om du kan motivera syftet.
Producerar du tv-reklam? Har du skärmarna uppsatta på kontoret och visar infomaterial för kunderna? Såklart inget hemmakontor, utan "riktigt" kontor där du tar emot kunder regelbundet. Drar bolaget in pengar och går med vinst? Lättare att motivera om än bolaget går med storförlust. Har ni ett personalrum med tv? Nej, ditt vardagsrum är inget personalrum. Allting kan du göra, och är din motivering bra har så är det inga problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
|
..vilket är precis vad jag skrev i en tidigare post i tråden.
Har man ett riktigt kontor och hänger upp en TV i ett litet hörn med någon soffa så är det inga som helst problem. Men hemmakontoret? Glöm det. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|