FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Senast redigerad av Geneva den 2009-12-12 klockan 03:04 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Som någon skrev, alla ska inte starta företag... Det är faktiskt viktigt att poängtera.
Man ska betala de avgifter som finns. Man borde underlätta möjligheten att både driva företag och att vara anställd. Det borde vara lättare att arbeta halvtid. Idag är till exempel facket en stor motståndare till halvtid. Men halvtid kan vara en stor hjälp för många att starta sitt företag. Idag är det mycket som inte fungerar med a-kassa, sjuk...bla,bla... Som egen är man en del av välfärden, att betala, men inte att använda och i längden är det fel. Folk blir uppmanade att starta eget i stället för att gå arbetslösa och rent nationalekonomiskt är det förkastligt. Bäst att starta eget är när man fortfarande har en inkomst, så man inte står och faller med sin egen verksamhet. För... precis som någon sa, alla är kanske inte lämpade att starta eget, av olika anledningar!! Det är inget nederlag, men en insikt!! Ibland kanske man har rätt produkt, men i fel omständigheter. ... med mera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
1. Det finns massvis av starta eget kurser.
Skatteverket har regelbundet starte eget kvällar där de diskuterar grunder och viktiga saker man kanske lätt missar. Arbetsförmedlingen brukar ha den typer av kurser, eller iaf veta vem som har det. Bor man i en inte allt för liten stad brukar det finnas ett Nyföretagarcenter, som har 1 veckas starta-eget utbildning. Gratis. 2. Frågan är dock, han man inte 800:- till det ska man kanske inte ge sig in i företagande. Trots allt är det en ekonomisk risk. 3. Håller delvis med, samtidigt ska man inte glömma de resurser som finns. Skatteverket har en väldigt hjälpsam kundtjänst och framförallt hemsidor som verksamt.se och skatteverket.se. Finns mängder med forum där kan diskutera företagande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
AMV har tillgång till sådana kurser, men då gäller det att handläggaren godkänner det. Bland annat NUTEK, NFC m.fl kör utbildningen då.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
marcuslind:
Allt du köper måste du kunna motivera vid en revision. Om du har ett eget kontor kan det vara motiverat att hänga upp en platt-TV i en hörna, men har du kontor hemma kan du glömma det. Sen ska du heller aldrig tänka "inkl. moms". Momsen är ganska ointressant för de allra flesta företagen. 8000 exkl. moms eller 10000 inkl. moms ger dig varken mer eller mindre, vare sig du spenderar pengarna eller tar ut dem i form av eget uttag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Geneva:
Visst, man kan köpa vad som helst. Men får du en revision och din nya fina platt-TV står i vardagsrummet så är du rökt. Jag skulle kunna tänka mig att om du har en större inköpt privat så kanske de skulle släppa igenom den. Men om din företags- inköpta TV används privat på minsta lilla sätt kommer de inte vara nådiga. Jag skulle jämföra det med att försöka få igenom inköp av en schysst kostym på Holmens Herrekipering utan företagslogga.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Jag skulle nog säga att om du har tvn och företaget hemma överhuvudtaget, så är du rökt, såvida du inte har ett helt avskilt kontor i ditt hem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tyckte inte det var något vidare svårt att komma igång, dock hade jag en kollega att bolla med. Fick även rådgivning av min mor som är duktig på bokföring / ekonomi.
Vi gick även på olika seminarier som AMS höll om starta eget, vilka var jätte bra. Därefter fick vi även rådgivning av en som jobbade åt Almi. Vi hade även en kontakt på banken som hjälpte oss med att starta bankkonton och dylikt. Var inga problem med att ta mindre lån i början heller, behövdes ingen täckning upp till 25 000kr. Dock är väl det ett relativt lågt kapital, men för oss var det tillräckligt. Vi satt även i möte med någon chef på kommunen där vi fick presentera vår affärsidé och affärsplan, där vi anslog om ekonomiskt bistånd. Att någon annan skall peka ut rådgivare åt dig inom den branschen du vill starta upp ditt företag inom tycker jag är absurt. Har man inte stake nog att söka kontakter på marknaden bör man kanske fundera på om man bör starta upp eget? Förstår inte riktigt varför man skall sänka massa skatter och avgifter för de som startar eget? Man måste ju ändå ge bort hela kakan förr eller senare, så är det inte bättre att peka på att så här är det och sträva efter detta. Senast redigerad av WeaZear den 2009-12-12 klockan 13:43 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är ju sjukt svårt att skapa, lägg en extra förklaring till att man ska välja en summa man tror att man ska få in på ett år, som man sedan betalar varje månad fattar inte den :S
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|