FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Har fått i uppgift att komma på idéer (process/lösning/modell) som ska ge unga medborgare stöd för främst start men även drift av företag. Dessa ska ur de ungas perspektiv vara praktiska, logiska och sammanhängande. Är det någon som direkt har något förslag på vad som kan förbättras idag? Vad kan förbättras för att unga ska få det enklare att starta företag? Kanske har du själv varit med om något du tyckte var svårt eller jobbigt med uppstarten? Dålig information etc? /J |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Skattefritt första året eftersom man inte får starta eget-bidrag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det pumpar ju in massor med pengar på jobbcoacher för att unga ska kunna få jobb. Men det resulterar ju uppenbarligen inte i några jobb.
Men en form av starta eget coach som hjälper en grupp ungdomar med att förverkliga sina idéer. Finns ju redan några former av sådant men en riktig coach som ger både negativ och positiv kritik och fungerar som bollplank hela vägen kanske skulle vara något. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Se över reglerna för offentlig upphandling. Finns oftast inte en chans för unga att kunna sälja till dem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Skattefritt var kanske att ta i, men att t.ex halvera eller helt slopa arbetsgivaravgiften för enmansföretag det första året. På så sätt kan man låta dessa pengar stanna kvar i verksamheten. Mer pengar i företaget utan att behöva sänka den lön man får ut.
Nu var det antagligen andra typer av förslag som efterfrågades. Det ovannämnda kräver ett politiskt beslut. Men förslag med coacher kanske inte är så dumt. I så fall borde det vara personer med good erfarenhet av företagande och inga "vanliga människor" utan erfarenhet av företagande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En kurs i hur man skaffar F-skattesedel och fyller i en självdeklaration. Är ju egentligen inte så svårt när man kan det men med några timmars genomgång med en expert så rätas säkert många frågetecken ut.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag håller med ovanstående. Jag tror det är bättre att satsa på kunskapen. Jag tror dom flesta får lära sig det den tuffa vägen men tror samtidigt det skulle hjälpa bra mycket mer om man lär ut det från början.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är redan halva av arbetsgivaravgiften om man är under 26, oavsett om man är egenföretagare eller anställd.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag e 20 år nu och har länge filat på att starta eget. För 2 år sen bestämde jag mig att nu är det dags. Jag hade en bra och konkret affärsplan och en bra produkt.
Det som hindrade mig från att starta var dels alla papper osv som skulle fyllas i, jag kände att jag inte hade någon koll på papprerna och när man ringde kundservice sa de bara "läs på hemsidan" vilket jag hade gjort flera gånger om. En annan sak som hindrade mig var kostnaden för att skapa ett företag, 800 kr för att bli företag. Visst är inte det mycket, men om man som ung lever på en tajt budget så gör det sina hål i hushållskassan. Det jag gärna skulle vilja se förbättras är: 1. En kurs för hur man startar upp företaget, gå igenom vad som krävs, vad som är bra att ha, hur man bokför m.m. 2. Slopa starta-företagsavgiften. 3. Ge en coach som kan finnas som stöd när man får frågor m.m. Som flera andra säger, satsa på kunskap! man kan tänka sig att lägga ner all tid i världen på sitt företag, men om man inte kan och inte lyckas hitta bra kunskap själv så är det svårt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm Avgiften anser jag är bra, eftersom att den hindrar åtminstone några som inte borde starta føretag från att gøra det. Sen är det ju såklart synd om den stoppar några som stoppas av det hindret men som har en bra ide/produkt.
Angående en sån kurs så tror jag man får papper hem om en starta-eget kurs som hålls av din kommun? Jag fick det här i norge, och är relativt säker på att det arangeras sådana kurser på kommunal nivå i Sverige med. Jag anser att personer med en affärsplan/bra utarbetad ide, borde kunna få starta eget bidrag, även om dom inte är 25år. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|