Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ideell verksamhet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-14, 16:14 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av yodaki Visa inlägg
Återigen förstår inte riktigt vilken fråga i mitt inlägg du svarar på.
Om det vi gör inte är någon form av välgörenhet så vet jag faktiskt inte vad det är?
Jag jobbar som fritidspedagog som vanligt jobb och hjälper driva detta på min fritid, skulle nog uppfatta det som att jag gör ngt utav välgörenhet.
Jo självklart har vi hört runt om till våra medlemmar, det hade du sett om du läst på våran hemsida. och till det sista du skrev så fungerar våran verksamhet mycket bra enl mig själv iaf, dock så tycker jag man ska sträva fram och förbättra det som kan förbättras.
Som sagt snabba ogrundade svar, återigen en som upplyst mig mycket, tackar ödmjukast för det
Med välgörenhet menas INTE ideellt arbete i vilken förening som helst. Hade det varit hjälp till hemlösa eller ett katthem hade du säkerligen fått intresse från något håll (både pga personligt engagemang och goodwill för ens verksamhet) men du ska som sagt var ha extrem tur om du hittar någon här som vill hjälpa er utan ersättning.

Hur många medlemmar har ni? Om inga av dessa är villig att hjälpa till själva så kanske ni iaf kan skramla ihop de kronor som behövs.
Oläst 2009-11-14, 16:25 #12
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2008
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
yodaki, kolla upp visso spelförening. Dom samarbetar med r60. Deras bokföring dök upp på nätet för ett år sen kanske. Runt 60k till ett styrelsemöte tex.
Haha, det var intressant.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 21:20 #13
yodaki yodaki är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2004
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
yodaki, kolla upp visso spelförening. Dom samarbetar med r60. Deras bokföring dök upp på nätet för ett år sen kanske. Runt 60k till ett styrelsemöte tex.
Så är säkert fallet att det finns gott om folk som fuskar, det brukar tyvärr va en del av den mänskliga faktorn i allt för många fall, dock så har jag inte koll på andras bakgårdar utan ser över min egen bara
yodaki är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-14, 21:29 #14
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Med välgörenhet menas INTE ideellt arbete i vilken förening som helst. Hade det varit hjälp till hemlösa eller ett katthem hade du säkerligen fått intresse från något håll (både pga personligt engagemang och goodwill för ens verksamhet) men du ska som sagt var ha extrem tur om du hittar någon här som vill hjälpa er utan ersättning.

Hur många medlemmar har ni? Om inga av dessa är villig att hjälpa till själva så kanske ni iaf kan skramla ihop de kronor som behövs.
välgörenhet = hjälp till behövande, hjälpverksamhet, givmildhet, filantropi, barmhärtighet
Det är iaf ordets förklaring ideellt arbete för ungdomar passar nog ganska bra in där

Vi har över 700 medlemmar i olika åldrar mestadels yngre då vi som sagt är en ungdomsförening, jo vi har annonserat efter hjälp inom just detta till våra medlemmar, men inte hittat någon kunnig.
Om jag istället frågar såhär hur mkt tror ni en tjänst som innefattar att fixa ett bra,lätt fungerande forum samt ett likadant galleri skulle kosta? handlar det om 1000:- eller om närmare 10 000:- kanske någon av er rent av skulle kunna pma mig vad ni skulle vilja ha för jobbet så ska jag se vad som kan skramlas fram.
Oläst 2009-11-15, 07:36 #15
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar

yodaki,

Eftersom jag själv administrerar en webbplats för en ideell förening (inom socialt arbete men inte välgörenhet ) så har jag förståelse för situationen att göra en webbplats som i stort sett inte får kosta något. Mycket ideella verksamheter fungerar för att folk betalar med annat, t ex sin tid och sina kunskaper.

Att vi överhuvudtaget kan ha en webbplats beror på att jag fått hjälp både här och på andra ställen och försökt betala tillbaka med det jag kan bidra med. Jag blev därför förvånad av starten på tråden - utan att ha bidragit eller erbjuda dig att bidra med något så efterfråga du arbete utan ersättning. Visst, det kom ett luddig "vi gör reklam för dem vi samarbetar med" i dit andra inlägg.

Så får du "mothugg", något alla ideella organisationer får och bör vara beredda på att bemöta korrekt. Vad händer då? Jo, du kommer med ett rent oförskämt svar, påstår att en medlem skriver dynga istället för att sakligt bemöta ev fel. Även om du tycker att det är dynga så borde du som fritidsledare veta tillräckligt mycket om gruppdynamik för att veta vad som då händer. Istället för att då backa och be om ursäkt så kör du vidare i samma stil. Du uppnår då, i vart fall, två saker:

1. Framställer dig själv som en otrevlig person. Otrevliga personer hjälper jag inte mer än vad som är absolut nödvändigt och här tror jag inte jag är särskilt unik. I min professionella verksamhet händer det att jag ger specialpris till trevliga personer i behjärtansvärda verksamheter som har en liten plånbok. Som du framställt dig här skulle du aldrig fått ett sådant pris. Jag skulle istället ha räknat mycket noga med tanke på att otrevliga personer har en tendens att strula och orsaka mycket extraarbete.

2. What says on Internet stays on Internet. Du skriver detta på ett öppet forum vilket innebär att det kommer upp om man googlar på er verksamhet. Du skriver att du är ledare inom verksamheten vilket ju gör att ditt beteende också kan tolkas vad gäller hur ni tar emot ungdomar och verksamheten i stort.

Gjort är gjort, men för föreningens fortlevnad bör du nog tänka efter hur du beter dig.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 11:40 #16
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Ciffan Visa inlägg
yodaki,

Eftersom jag själv administrerar en webbplats för en ideell förening (inom socialt arbete men inte välgörenhet ) så har jag förståelse för situationen att göra en webbplats som i stort sett inte får kosta något. Mycket ideella verksamheter fungerar för att folk betalar med annat, t ex sin tid och sina kunskaper.

Att vi överhuvudtaget kan ha en webbplats beror på att jag fått hjälp både här och på andra ställen och försökt betala tillbaka med det jag kan bidra med. Jag blev därför förvånad av starten på tråden - utan att ha bidragit eller erbjuda dig att bidra med något så efterfråga du arbete utan ersättning. Visst, det kom ett luddig "vi gör reklam för dem vi samarbetar med" i dit andra inlägg.

Så får du "mothugg", något alla ideella organisationer får och bör vara beredda på att bemöta korrekt. Vad händer då? Jo, du kommer med ett rent oförskämt svar, påstår att en medlem skriver dynga istället för att sakligt bemöta ev fel. Även om du tycker att det är dynga så borde du som fritidsledare veta tillräckligt mycket om gruppdynamik för att veta vad som då händer. Istället för att då backa och be om ursäkt så kör du vidare i samma stil. Du uppnår då, i vart fall, två saker:

1. Framställer dig själv som en otrevlig person. Otrevliga personer hjälper jag inte mer än vad som är absolut nödvändigt och här tror jag inte jag är särskilt unik. I min professionella verksamhet händer det att jag ger specialpris till trevliga personer i behjärtansvärda verksamheter som har en liten plånbok. Som du framställt dig här skulle du aldrig fått ett sådant pris. Jag skulle istället ha räknat mycket noga med tanke på att otrevliga personer har en tendens att strula och orsaka mycket extraarbete.

2. What says on Internet stays on Internet. Du skriver detta på ett öppet forum vilket innebär att det kommer upp om man googlar på er verksamhet. Du skriver att du är ledare inom verksamheten vilket ju gör att ditt beteende också kan tolkas vad gäller hur ni tar emot ungdomar och verksamheten i stort.

Gjort är gjort, men för föreningens fortlevnad bör du nog tänka efter hur du beter dig.
Hej Ciffan, trist att du uppfattar mig som otrevlig det är jag normalt inte , visst la jag taggarna utåt en bit och gjorde det medvetet. dock ser jag ingen relevans i att dem blandar in vad de vet och hört om andra i min fråga. Dvs de tar fram en negativ bild i ett projekt de inte känner något till dvs sätta det i samband med ev bidragsfusk, kalla det snålt m.m (enl mig ganska otrevligt) att svara tillbaka att jag pers anser det dem svarat är dynga tebax är ringa otrevlig dock om någon tog illa vid sig av detta så vart inte det poängen.

min fråga från start va om någon kunde tipsa om ett ställe där man kunde hitta kompetens ideellt eller om någon här va intresserad och då skriva ett pm där vi kunde diskutera.
Självklart så vid ev diskussion så skulle man snackat om ev ersättning även om det inte va i så stora summor eller kanske inte i pengar, men det är väl något som skulle diskuteras via pm och inte i öppna delen, därav jag bad om att intresserad skulle PM.
då svarar somliga på helt andra saker.
Oläst 2009-11-15, 13:26 #17
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar

Reg.datum: Jun 2007
Hej,

Försök under förmedling av jobb och tjänster här på wn.se. Erbjud det du kan, tex en symbolisk femhundring + reklam. Har sett liknande upplägg för folk innan där. Läs igenom http://www.wn.se/t1225.html innan du postar där. Lycka till!
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-15, 13:54 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av yodaki Visa inlägg
välgörenhet = hjälp till behövande, hjälpverksamhet, givmildhet, filantropi, barmhärtighet
Det är iaf ordets förklaring ideellt arbete för ungdomar passar nog ganska bra in där

Vi har över 700 medlemmar i olika åldrar mestadels yngre då vi som sagt är en ungdomsförening, jo vi har annonserat efter hjälp inom just detta till våra medlemmar, men inte hittat någon kunnig.
Om jag istället frågar såhär hur mkt tror ni en tjänst som innefattar att fixa ett bra,lätt fungerande forum samt ett likadant galleri skulle kosta? handlar det om 1000:- eller om närmare 10 000:- kanske någon av er rent av skulle kunna pma mig vad ni skulle vilja ha för jobbet så ska jag se vad som kan skramlas fram.
Datorspelande ungdomar kan knappast räknas till behövande... Du får tycka vad du vill men jag garanterar dig att majoriteten av det svenska folket (särskilt de som på allvar verkligen sysslar med välgörenhet) håller inte med dig.

Forum och gallerier finns det bra fungerande gratisversioner av. Hittar du rätt person så behöver du inte betala mer än 1000-2000 kr. Priset kan säkerligen variera lite beroende på om det behövs mycket justeringar efter önskemål.
Oläst 2009-11-15, 16:09 #19
Nykomling

Nykomling

Tack alla som vart med och diskuterat samt kommit med förslag, vi har nu hittat en som kommer ta sig an forumet m.m.

kommer dock va kvar på detta forum och läsa poster som en galning, händer mkt roligt i detta forum samt det är ett aktivt forum vilket är mycket trevligt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017