FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Senast redigerad av Johan H den 2009-10-15 klockan 19:10 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Min mor håller på och leta just nu också och man ser att i och med rotavdraget höjer de flesta priserna
![]() Tror henned badrum på 3m2 kommer hamna på ca. 38' efter rotavdraget (ej inredning och kakel, men rör och sånt ) Polacker är helt ok, men kolla att företaget )kvittar vilket) har våtrumslicens. Har de inte det så gå viadre bara ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Månader? Skatteerket betalar ut det inom 2 veckor efter att man skickat in påskrivna papper. Det går faktiskt riktigt snabbt enligt all de jag har pratat med. Tyvärr motiverar det inte en prishöjning från hantverkarens sida ...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hantverkare har blivit värsta bluffarna sedan staten införde ROT-avdraget.
De höjer ju priserna så att de skall tjäna mer och ger samma priser! Sen när man ber om offert som privatperson får man ett pris, men om man är företag så är det priset inkl. moms + MOMS! Vad är det som skiljer sig på SAMMA JOBB till ett företag? Jävla lurendrejeri. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Gästarbetare är oftast väldigt duktiga och har en bra arbetsmoral men..... man måste ha kontakter, någon man litar på som verkligen rekommenderar dem, annars är det tyvärr lotteri. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag renoverade ett badrum på 13 kvm här om året. Och då var det totalrenovering, rev ner skivor och ersatte med våtrumsgodkända (ej gips!!), flyttade ALLA vattenledningar och avlopp, kakel på väggar och golv, massa svindyr inredning osv, drog om all el, byggde en blindvägg för nischer och tank till vägghängd toalett osv.
Det landade på runt 180 000 kr vitt till svenska hantverkare inkl material och allt. El och röris kostade minst 40 000 kr (inkl prylar) av det, om man inte drar om allt sådant så kan man i stort sett minska totalsumman med den kostnaden. Så ditt pris låter högt. Är det i stockholmsområdet kan jag tipsa dig om bra hantverkare - men de är definitivt inte billigast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för alla kommentarer, mycket att fundera över...
Vad gäller skiftande priser i olika delar av Sverige, så är det Stockholms innerstad vi pratar om. Har ni någon erfarenhet av hur hantverkare reagerar på prutande? Blir det taggarna utåt eller är det någonting de räknar med? För tydlighetens skull så tänkte jag "outa" mitt badrum, inkl en del av den info som hantverkarna har fått. Det kanske klargör en del, vad vet jag. Håll till godo! http://www.undoredoo.se/badrum |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite borde du nog kunna pruta ner priset. Jag tycker det låter lite i överkant. 80-100 kankse är mer rimligt.
500/h inkl moms är hyfsat normalt för en hantverkare idag. Men det är ju också baserat på att han jobbar 8h/dag i 4 veckor (eller 2 veckor för 2 man). Kortare tid blir ju betydligt dyrare timpris. Vad många byggföretag gör idag däremot är att ta fullpris per h sen hyr de själva in nån öststatare att göra grovjobbet som riva och bygga upp sen kommer de själva och gör finliret och debiterar fullt för polacken de betalar en 100-lapp i timmen för. Allt är fullt lagligt för de flesta som kommer hit och jobbar har egna företag i hemlandet (EU-Land) eller skaffar sig en F-skatt sedel här. Finns knappt ett bygge idag där det inte förekommer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Eller kanske rent av två st...det blev något strul. Senast redigerad av Undoredoo den 2009-10-16 klockan 13:08 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||