FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Å andra sidan, om han jobbar 2 veckor effektiv tid så blir timpenningen 1000 kr.
Om det vore en it-konsult hade ingen reagerat.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Materialkostnaden för 35 000 kr ska vi ta upp med honom, för vi förstår inte riktigt heller hur han räknar där. Det är typ rör, fix, tätskikt, färg etc. Känns som att man måste köpa på sig en ganska stor mängd prylar för att komma upp i den summan. ROT-avdraget dra vi så klart bort, men absolut, hantverkarna utnyttjar ju detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du anlitar en auktoriserad VVS-installatör som har gällande försäkring så slipper du krångel sedan och din hemförsäkring kommer att gälla. Tyvärr tenderar sådant här att dra upp priserna, det är ett begränsat antal rörmekare och de vill inte priskriga med varandra.
När det gäller material så köper VVS-firman in det från en grossist, får sina vanliga 20 % rabatt, lägger sedan på 30 % på listpriset, alltså utan rabatt till dig. Det är den bistra sanningen. Erbjuder du dig att köpa grejerna själv till ett långt billigare pris så kommer han att vägra att installera dem. En genomsnittlig VVS installatör, rörmokare alltså, tjänar 36 000 i månaden. Det är kanske vi som valt fel jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hell yeah!
Men jag ser inga problem med att de tjänar pengar, hederligt gammalt hantverk där de kommer hem på kvällen och är slut i kroppen. Senast redigerad av THL den 2009-10-15 klockan 16:44 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
100000+ för 3-4 kvm = grymt överpris. nånstans mellan 40-70 och allt inkl. tex trösklar ,foder, brunnar medmer helt ok... att tänka på vid badrumsrenovering: byt brunn om den är äldre än 5 år. anlita inte polacker eller liknande för att göra fuktskyddet , då gäller ej försäkringen. plus att dom inte har samma kvalitets-kontroll eller samma fuktskydds -regler. dom är ej insatta i svensk kvalitet gällande fuktskyddet. däremot kan man anlita dom för att sätta själva kaklet. tröskel ska vara 15-20mm högre än golvet inne i badrummet. lite tips från verksam i branschen.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Det gäller bara vara tydlig till hantverkaren med vad man vill ha gjort (och hur) och gärna fotografera hur det ser ut innan man lägger kaklet så man kan visa för försäkringsbolaget att fuktskyddet fanns och var bra gjort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Att tro att utländska hantverkare skulle vara generellt sämre än svenska är dumt, de är precis lika duktiga eller dåliga. Jag har själv inte anlitat någon utländsk hantverkare, men känner flera som gjort detta med mycket gott resultat. Svenska hantverkare är, särskilt i Stockholmsregionen, väldigt duktiga på att sockra räkningarna...
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
mtrlkostnaden ser rimlig ut efter de renoveringar vi varit tvungna att göra i min brf efter stamskada.
Kakel, fog, ev gipsplattor, våtrumsskydd m m jag kan tänka mig att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. Tror dock att kan kan hitta billigare, men du får nog lägga en del jobb på att hitta ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Vad jag förstått så måste hantverkaren debitera kunden minus (-) rotavdraget. Kunden får alltså sin 'rabatt' direkt av hantverkaren (företagaren). Sen får hantverkaren begära utbetalning från Skatteverket med den del av arbetskostnaden som kunden inte har betalat, vilket medför extrajobb och kostnader. Vilket kan ta många månader när man har med staten att göra. Hur många enmansföretagare i dagens ekonomiska situation har råd att ligga ute med upp till 50 000 kr för varje ROT-jobb i flera månader? Att en småskalig VVS-are per automatik skulle få 20 % rabatt hos alla grossister och sen kunna lägga på 30 % på listpriset som nämdes ovan har inte mycket med verkligheten att göra. Möjligt att det kan vara så på en hel del produkter/material för större VVS-firmor, men verkligen inte för alla. Det kan jag gå i god för då jag har en i familjen som är egen företagare i VVS-branchen. Så att säga att de - att de passar på att höja arbetskostnaden bara för att det är "billigt" med ROT-avdraget. stämmer nog inte riktigt överens med verkligheten. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|