Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Informationssystem som floppat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-12, 09:59 #1
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Försvaret brände en hel del på något som kallades "det nätverksbaserade försvaret" som är något slags nätverk med hög säkerhet och egna lösningar på i stort sett allt. Det var meningen att hel försvaret skulle ha detta, men det hade man inte råd med när räkningen för jasplanen kom. Så vad jag vet finns det bara på enstaka avdelningar om ens det, och konsulträkningarna för att hålla de delar som ändå finns är astronomiska.
betyder inte att allt är fel, försvaret måste väl ha något system med lite bättre säkerhet än vad man nöjer sig med på annat håll, men nu sitter man fast, det är för dyrt att utveckla något nytt och det är för dyrt att fortsätta drifta och underhålla det man har.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-12, 10:26 #2
baggen baggen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
baggen baggen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2008
För mig att Mona en gång i tiden drev en käpphäst som kallades "bredband till folket/bredband för alla" eller något liknande, detta var lite när internet började bli inne och det började stå om det i AB. Det gick väl i kort ut på att alla skulle bli uppkopplade oavsett vart man bodde det jämfördes med någon mänsklig rättighet.

0.5mbit skulle alla få i det statliga nätet om jag inte minns fel, och det skulle prompt levereras med kabel även i norrland, för mig Birgersson och andra konsulter var med och försökte stoppa vansinnet då 0.5mbit redan då var utdaterat innan start och dom menade även att norrland nog passade bättre att ansluta mobilt. Detta dock för döva öron.

För mig projektet redan i uppstart fas hade bränt enorma summor, har inte hört nått mera sen så det lades nog ner i det tysta nått år senare.

Hade varit skoj om någon annan kommer ihåg mer kring detta, påminner lite om en lärare jag hade som skulle köpa in ett @-tecken i neon o ha på väggen utanför datasalen någon gång på 90-talet, fast i helt annan liga detta då.
baggen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-12, 19:51 #3
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Försvaret håller fortfarande på o "pysslar" med sitt nya system. Målet är att det systemet skall ersätta nästan samtliga av det antal system som man har nu. Dessa system innehåller idag allt ifrån löner till material/logistik. Självklart väljer man då SAP (att andra myndigheter gått på den niten ignorerade man visst)

Sen var det visst nån liten detalj om att SAP inte klarar av att hantera hemlig information, något som det borde vara gott om inom FM..
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017