FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena,
Tänkte bara höra lite snabbt om det är någon här som gjort utbildningen Totalvakt (eller annan utbildning där) som kanske kan dela med sig lite information om upplevelsen och allt som hör till? Hemsidan avslöjar inte så mycket mer än kursernas innehåll i form av rubriker. MvH |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
vad är din agenda med utbildningen?
när jag utbildade mig för ganska många år sedan så var det flera vaktbolag som endast använde och godkände securitas skolas utbildningar som godkänd utbildning för att jobba som väktare där. minns inte om det var securitas som ägde skolan eller hur det var men detta kan ha ändrats till viss del eftersom det nu är en handfull år sedan. dock finns det fortfarande till 100% säkerhet "skolor" som ger utbildningar som man senare inte kan använda hos många bolag. men som sagt.. vad hade du tänkt göra med utbildningen och ta reda på vilka former av certifikat/diplom/standarder du kommer få/upfylla när du är klar. Senast redigerad av Dennis Holm den 2009-10-07 klockan 13:48 Anledning: felskrivningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ringt runt och det är nästan bara Securitas som kräver utbildning genom BYA (Bevakningsbranschens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd), dock kräver BYA i sin tur att man måste vara anställd och att bevakningsföretaget betalar utbildningen. Pratar jag annars med t.ex. Sörmlands Bevakning så är det fullt godtagbart att gå via Väktarskolan.
När jag ringer BYA säger de rätt upp och ner att det inte finns någon annan som får utbilda, vilket är tvärt emot vad Väktarskolan säger. På Väktarskolan står det även att de följer kraven för FAP 579-2 som även BYA följer. Så det är lite förvirrande och man är ju rädd för hur de konkurerar, men utan utbilning får jag inte något jobb, och utan jobb får jag inte utbilning genom BYA. Så jag betalar min utbilning och går via Väktarskolan. Är detta något jag inte bör göra? Att bli väktare och om några år utbilda mig till ordningsvakt (och om yttligare några år även livvakt) är något jag varit intresserad av länge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
BYA ljuger och det är inte första gången. Det finns flera utbildare i Sverige utöver BYA.
Jag gillar inte den avkortade skyddsvaktsutbildningen, fattar inte att den får vara kortare än utbildningen till ordningsvakt. Annars så såg Väktarskolans utbildning ruskigt billig ut. Lite för billig kan tyckas men det ska jag låta vara osagt för jag har ingen koll på kvaliteten. Förutsätter att den är god i och med att de får utbilda. EDIT: Håll dig borta från krogjobben. De är faktiskt de sämsta jobben man kan ha. Bara en massa idioter att hantera, dåliga arbetstider och hög risk. Som gjort för att få besvär senare - fysiskt och/eller psykiskt. Senast redigerad av Westman den 2009-10-07 klockan 15:46 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det där med att inte kunna sitt jobb och inte hålla sig uppdaterad eller till och med medvetet ljuga för att locka till sig studerande verkar tyvärr vara ett genomgående tema när det gäller utbildning, inte bara inom den privata sektorn... Borde finnas någon lag som reglerar detta kan man tycka.
Jag håller definitivt med Westman, undvik krogjobb så långt det går men det kan ändå vara bra att ha provat på tror jag. Bred erfarenhet skadar aldrig, bara man inte fastnar.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
jag jobbade som personskyddsvakt både i sverige och utomlands.
och jag håller med skaran :P. krog och liknande tillställningar där alkohol och mycket folk är inblandat är en mardröm. Dock kan det se bra ut på CV om du varit på flera ställen medans du letar mer "solid" anställning. om vaktbolag som finns runt om där du bor säger så som det du ringde till då tycker jag defenetivt du ska göra utbildningen. ett tips när du får jobba som ordningsvakt är att du jobbar på lite skol discon ![]() det brukade ge någon tusenlapp för en ganska lugn kväll. en fin extra peng med andra ord. lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
mervinst: Absolut, ungdomar är lättare att ha att göra med än sk. vuxna. Det är mycket snackande med ungdomar men hellre det än dryga "jag är inte full"- och "vet du vem jag är"-personer.
Vebut: Patrik S. på Sörmlands Bevakningstjänst (om han är kvar) vet exakt hur det funkar för han har varit auktoriserad utbildare i många år och haft "erfarenhet" av BYA. Fast man kanske inte ska lita på en vildsvinsjägare? ![]() Senast redigerad av Westman den 2009-10-07 klockan 16:26 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du ska inte lägga några pengar alls på din utbildning. Ett seriöst företag anställer dig och skickar dig på utbildning via branchorganisationens skola, BYA.
Dom största aktörerna plus flera mindre är anslutna till BYA som t ex Securitas, G4S, Skandia Bevakning osv. Jag har själv jobbat på Securitas och blev anställd sen iväg skickad på utbildning som jag inte behövde lägga en krona på, däremot fick jag betalt under min utbildning. Sen att Securitas är värdelösa är en annan femma. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Fredrik-s: Men fortfarande i dessa tider erbjuds inga jobb om man inte redan har utbildningen, och det gör mig inget att jag betalar den - enligt mig en god investering då det är något jag verkligen vill jobba med i framtiden.
Alla: Man måste ju börja någon stans, och jag är inte rädd för skitgöra - men helt klart vill jag ju jobba mig uppåt till de bättre jobben. Har pratat med ett antal ronderande vakter som verkligen gillar vad de gör. Sedan har det även hänt att jag istället för att delta på fester stått och pratat med dörrvakter, som även de inte skulle byt jobb i första taget. Var i kontakt med platschefen i Södermanland på Securitas och jag fick ringa 1 gång i veckan i ca. 1,5 månad innan han ens brydde sig om mig. Efter det sa han åt mig att skicka in en intresseanmälan och 3 veckor senare fick jag svar att de inte anställde - ens på timmar. Men det har väll lite att göra med att de utbildar gratis och inte vill lägga pengar på timmanställda, men fortfarande tycker jag att det kunde vara lite bättre engagemang/response. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Fredrik-s: du får det att låta som om att BYA är en branschomfattande organisation men du har fel. BYA är Securitas, G4S och Loomis lekstuga som de har ihop med Transport och Almega. Övriga göre sig ej besvär och du har ju kallat alla andra bolag för oseriösa mer eller mindre.
EDIT: Ja jag generaliserar lite men så är det. Att BT och några till också är med i BYA vet jag men faktum kvarstår, alla mindre och medelstora företag är inte välkomna om de inte sitter snällt i båten vilket hindrar konkurrens. Senast redigerad av Westman den 2009-10-07 klockan 21:42 |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|