Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är vi supermänniskor?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-09, 11:20 #21
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Flitig postare

Var hittar man företag som erbjuder 50k+ i lön? Jag kan allt som den där blocketannonsen kräver och mycket mer därtill. Inte har jag någonsin varit i närheten av någon sådan lön. Kommer ihåg en mycket djupgående intervju för ett konsultbolag några år sedan då jag fick berätta om allt från C till Javascript och Ruby. Intervjuaren tyckte att mitt löneanspråk på 28k var alldeles för högt.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 12:25 #22
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
http://lonebarometern.idg.se/salary/...rea/3/func/23/

Då har du haft otur och sökt hos fel bolag. Jag klassar mig inte som Senior ännu, och ligger därför inte alls i närheten av några 50k, dessutom jobbar jag i en småstad, vilket tyvärr ger ca 10k mindre per månad än Stockholm. Mitt löneanspråk var också 28k, och jag fick gå ner något.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 13:01 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Var hittar man företag som erbjuder 50k+ i lön? Jag kan allt som den där blocketannonsen kräver och mycket mer därtill. Inte har jag någonsin varit i närheten av någon sådan lön. Kommer ihåg en mycket djupgående intervju för ett konsultbolag några år sedan då jag fick berätta om allt från C till Javascript och Ruby. Intervjuaren tyckte att mitt löneanspråk på 28k var alldeles för högt.

Det beror givetvis på hur mycket erfarenhet och hur gammal man är och hur man är som person.

Men en nyexad från universitet/högskola ligger på 27 000-28 000 idag i Stockholmsregionen. Är man ca 30 och börjar som konsult (från att ha varit anställd inhouseutvcklare tidigare) så borde man lätt kunna få 35 000 som konsult och utvecklare.

IT-arkitekter har löner från 40 000 upp till runt 75000 för de riktigt bra, men då är man oftast i 40-49-årsåldern.

Man måste vara om-sig-och-kring-sig och h järnkoll på ens eget värde på arbetsmarknaden. sen gäller det att söka sig till de arbetsgivare där en egen kompetens kommer bäst till sin rätt, då har man oxo bäst möjligheter att förhandla upp lönen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 15:03 #24
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Jo man bör nog komma ihåg att det i ännu högre grad beror på vart man är. Utanför storstäderna är det inte särskilt vanligt med löner i 50k-klassen oavsett hur senior du är.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 17:41 #25
Flitig postare

Flitig postare

Var får du dina siffror ifrån Conny? De stämmer inte med den lönebarometer som Stefan Bergfeldt postade och det stämmer inte med mina erfarenheter i branschen. Givetvis kan man tjäna bra mycket mer som egen konsult än som anställd, beroende på vilka kunder man har, men då är också arbetsförhållandena helt olika. 50k+ för en vanlig, anställd, senior utvecklare har jag aldrig hört talas om.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 17:50 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt Visa inlägg
http://lonebarometern.idg.se/salary/...rea/3/func/23/

Då har du haft otur och sökt hos fel bolag. Jag klassar mig inte som Senior ännu, och ligger därför inte alls i närheten av några 50k, dessutom jobbar jag i en småstad, vilket tyvärr ger ca 10k mindre per månad än Stockholm. Mitt löneanspråk var också 28k, och jag fick gå ner något.
Utbildning har stor påverkan på lönen också. Vad gäller småstads- kontra storstadslöner så bör man också göra en korrigering utifrån levnadskostnader om det ska vara en relevant undersökning.

Normal ingångslön för en civ.ing. ligger väl kring 25-30 men sedan stiger den relativt snabbt.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-09 klockan 17:53
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-09, 21:46 #27

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Var får du dina siffror ifrån Conny? De stämmer inte med den lönebarometer som Stefan Bergfeldt postade och det stämmer inte med mina erfarenheter i branschen. Givetvis kan man tjäna bra mycket mer som egen konsult än som anställd, beroende på vilka kunder man har, men då är också arbetsförhållandena helt olika. 50k+ för en vanlig, anställd, senior utvecklare har jag aldrig hört talas om.

Vilka siffror menar du inte stämmer? Jag är själv i branchen och vet från insidan vilka löner som gäller, IDGs lönebarometer bygger endast på frivilla uppgiftslämnare och har inte alls de toppavlönade med. Den typen av människor ägnar inte sin tid till att fylla i löneenkäter helt enkelt.

Uppgiften om 140 000 SEK/mån för toppavlönade konsulter oinom affärssystem kommer från en artikel i Computer Sweden i förra veckan om jag inte minns totalt fel.

IDGs lönebarometer visar mestadels median och genomsnittslöner, det finns många som tjänar betydligt mer än de siffrorna. Dels beroende på att de högavlönade inte sitter och fyller i dessa löneenkäter och därför inte syns i IDGs lönebarometer.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-09 klockan 21:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 09:14 #28
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Enligt tidningen Computer Sweden så har de bäste betalda konsulterna inom Affärssystem ca 140 000 SEK/mån, då pratar jag bruttolön, inte fakturerad försäljning.
Är det öht möjligt att få ekonomi i att ha en konsult anställd med en sådan lön?? Nu vet jag inte vad SAP-konsulter tar i timmen, men jag vet själv vad jag drar in till firman i fakturerat värde och skulle jag ligga på den där lönen skulle det verkligen inte fungera ekonomiskt för företaget. Då är jag också den konsulten som fakturerar ut flest timmar på firman.

En länk till artikeln vore toppen!

Edit: jag är konsult på affärssystem alltså...
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 13:07 #29
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Mycket flitig postare

de är så klart relativt få till antalet, men klart det finns. Finns ju företag som sålt in system för skyhöga summor och då utan problem klarar såna löner.

Hittade artikeln:
http://computersweden.idg.se/2.2683/...140-000-kronor
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-10, 13:13 #30
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

30 brutto-jobb finns hos mig - du behöver bara vara en superkodare, inte supermänniska
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017