FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Affärsplanens struktur
1 - Sammanfattning 2 . Affärsidén 3 - Ledningsgruppen 4 - Marknadsplanen 5 - Affärssystem och organisation 6 - Genomförandeplanen 7 - Lönsamhetsbedömning och finansiering 8 - Risker Citerat ur boken "En handbok för nya tillväxföretag" med ISBN: 91-7092-042-7 från Ekerlids förlag 08-411 42 70, [email protected] Boken används vid Venture Cup (http://www.venturecup.se/ost) årsliga affärsplanstävling. Man rekommenderar att sammanfattningen bör vara ca 2-3 sidor och hela affärsplanen bör vara maximalt 20-30 sidor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för tipset. Har du lust att expandera lite på punkterna också med vad du tycker är relevant att ta med?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http://www.venturecup.se/graphics/us...splanering.pdf Vad som är relevant kan variera en hel del beroende på affärsidén. Det finns en del utläggningar om just vad som är mest relevant vid olika inriktning i handboken till VentureCup. Jag får kanske tillfälle att återkomma med mer detaljer, men det är en bra början om man börjar skissa på dessa 8 rubriker och funderar på egen hand. Varje affärsplan är helt unik. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-30 klockan 00:45 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Venture Cups rekommendationer om hur Du skriver en affärsplan
Venture Cup har anordnat affärsplanstävlingar i 10 år och har alltså flerårig erfarnehet av att hjälpa människor att skriva spetsade affärsplaner. Denna checklista är framtagen tillsammans med McKinsey & Co som var med och grundade Venture Cup och den har utvecklats från år till år tillsammans med vårt stora nätverk av entreprenörer, företagsutvecklare, riskkapitalister m fl . Generellt sett omfattar en affärsplan 15-20 sidor exlusive bilagor. Den ska vara kommunikativ och en oinsatt läsare ska kunna förstå varför din idé/ tjänst/ produkt är värd att satsa på. Venture Cup erbjuder även tillsammans med McKinsey & Co en handbok för hur man skriver en affärsplan. Denna kan beställas via www.venturecup.se Nedan följer Venture Cups rekommendationer om vad som kan ingå i en affärsplan. Detta kan ni se som riktlinjer och texten är alltså inte skrivet i sten. Nedan följer en beskrivning av de olika delarna som visas i biden ovan. I och med att alla affärsidéer skiljer sig åt kommer du inte att behöva besvara alla frågorna. Vissa kan komma att bli väldigt viktiga för dig, andra inte. Men det kan vara värt att fundera igenom de olika frågorna. Detta bidrar till att du har utvärderat många avgörande faktorer för att förverkliga din idé. Vi vill också tipsa dig om att du ska ha läsaren i åtanke när du skriver din affärsplan. Affärsplanen ska vara säljande och läsaren ska förstå värdet i din idé/ tjänst/produkt. Det kan vara potentiella långivare, inkubatorer eller samarbetspartners som läser din affärsplan. Det som är viktigast för dem är att förstå varför de ska satsa på dig. Detta visar du bäst genom att kommunicera marknadspotential, kundnytta och att du själv klarar av att driva igenom idén! Rekommendationer för utformandet av Din affärsplan! Sammanfattning - Har du beskrivit de viktigaste delarna i affärsplanen? - Är sammanfattningen så beskriven med hänseende till potential och unikitet att den lockar till vidare läsning? - Lyckas sammanfattningen ”sälja in” idén hos läsaren? Affärsidé - Har du beskrivit din varas/tjänsts grundidé? - Har du beskrivit kundnyttan eller det problem din vara/tjänst löser? - Har du beskrivit vad som är unikt kring din vara/tjänst och hur det skiljer sig från konkurrenterna? - Har du beskrivit hur företaget kommer att generera intäkter? - Har du beskrivit status för produktens utvecklingsstadium? Ledningsgrupp/Projektteam - Har du beskrivit nyckelmedarbetare, företagsroller och vilka personer som står bakom affärsidén? - Har du beskrivit en rekryteringsplan, dvs hur skall de erfarenheter och kunskaper som saknas rekryteras till organisationen? Marknadsplan Marknads beskrivning - Har du beskrivit marknadsstorlek samt tillväxtutsikter? - Har du beskrivit trender och utveckling på din marknad? - Har du beskrivit marknadshinder och hur du kringgår dem? - Har du beskrivit konkurrenter? Marknadsstrategi - Har du beskrivit och motiverat val av dina kunder och målsegment? - Har du beskrivit och motiverat ditt val av pris för din vara/tjänst? (Detta ger tydlig position på marknaden) - Har du beskrivit företagets distributionskanaler? - Har du beskrivit företagets marknadsföringsstrategi samt kostnader för eventuell marknadsföring? - Har du beskrivit hur du kan skydda produkterna samt hur situationen ser ut med konkurrerande patent? Affärssystem & organisation - Har du beskrivit företagets affärssystem? - Har du beskrivit och motiverat vilka aktiviteter som ligger inom företaget och vilka aktiviteter ni köper in? - Har du beskrivit möjliga samarbetspartners? - Hur har ni tänkt att bygga upp företaget för framtiden? Genomförandeplan - Har du beskrivit vilka nyckelaktiviteter företaget kommer att styras mot? - Har du gjort en genomförandeplan med kostnads- och tidsaspekt? - Har du analyserat vilka aktiviteter som är beroende av varandra och vad som utgör ”kritisk linje” i verksamheten? Lönsamhet & finansiering - Har du gjort en analys av kostnader? (exempelvis över 3 år) - Har du gjort en resultatbudget? - Har du gjort en balansbudget? - Har du gjort en likviditetsbudget? - Har du kommenterat dina beräkningar i text? - Hur stort är företagets kapitalbehov och hur sker finansieringen? - Vilket är ditt erbjudande till investerare och vilken avkastning kan investeraren räkna med? - Har du beskrivit ett worst case scenario (sämsta fallet)? Risker - − Har du beskrivit vilka risker som hotar ditt företags framgångar? - − Har du beskrivit hur du hanterar dessa risker och minimerar deras negativa inverkan? Bilagor - Bilagor kan innehålla exempelvis: Bilder på produkten, tekniska beskrivningar, modeller, ekonomiska beräkningar och diagram. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 00:14 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Man rekommenderar att sammanfattningen bör vara ca 2-3 sidor och hela affärsplanen bör vara maximalt 20-30 sidor.[/QUOTE]
Sammanfattning på 2-3 sidor....? Kan man förklara sin affärsidé på max 1 sida så tror jag det är lättare att få med sig riskkapitalister, få banklån osv. tror många bara skummar igenom 3 sidor, om ens det. Kolla baksidan på en DVD film. Den texten ska förklara handlingen, det är den texten filmskaparna använder för att sälja in sin film. jag har hört från producenter att de får ca 15 sekunder på sig att förklara sin idé, behövs det längre tid är den inte bra. Visst, det finns säkert undantag, Pulpfiction hade man väl knappt klarat förklara på en halvtimme ens...:-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det brukar vara svårare och ta längre tid att formulera en sammanfattning av sin affärsplan på 2-3 sidor än det gör att skriva 20-30 sidor.
Det beror ju naturligtvis på att man då måste väga orden med guldvåg och verkligen ha knivskarpa formuleringar, att klara det på en A4 blir exponentiellt svårare. Betänk att en affärsplan som deltar i normalt VentureCup inte är en enkel syaffär eller liten enkel webbshop med 3 produkter utan ska vara ett företag med tillväxtpotential så det attraherar riskkapital. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-11 klockan 12:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det inte så att man först ska formulera en affärsidé och i en senare fas ska skriva en affärsplan, eller ni kanske redan är inne i fas 2? Annars är mitt tips att få feedback på affärsidéen innan ni börjar med affärsplanen annars finns det risk att ni gör mycket jobb i onödan.
Friskrivning: Jag har bara varit med i första fasen och det var mest för att se hur tävlingen fungerade så jag gjorde inget hyperseriöst jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det är helt riktigt som du skriver, första fasen har inlämning 3:e november och då är det bara affärsidéen som bedöms, den ska då beskrivas på 2-3 sidor. Sen får man feedback på den. Man kan skicka in konkreta frågor och får då hjälp av ett antal handledare. Man har en kickoff den 22 oktober kl 18:00 (anmälan senast 19:e oktober) som man kan vara med på som hålls i Aula Magna på Universitetet i Stockholm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kundens problemformulering:
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|