FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
blir att försöka se detta. verkar klart intressant
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Så var det dags för recension av dagens TV-show....
Tycker fortfarande den var alldeles för kort, de hann ju bara med sammanfattningen. Tycker vi hinner behandla mer i ett enda inlägg här på WN än vad de hann med på hela programmet. Programmet var givetvis intressant dock trots att det var kort, det är nyttigt at se hur andra har gjort, vilka problem de har och vilka lösningar de överväger. Men bondefamiljen med mejeriet hade samma typiska problem som de flesta småföretagare har, bristande försäljning och tron att bara man har bästa produkterna så kommer produkterna att sälja sig själva. Saknade verkligen en mer detaljerad genomgång av det ekonomiska , men de kanske inte vill visa det eftersom det anses vaar en affärshemlighet. Det vore intressant att se både kostnadsstruktur, för fasta respektive rörliga kostnader samt intäkterna och hur effekten blev när försäljningen ökade. Men som sagt så fröstår jag att de inte vill skylta med det i nationell TV. Vidare så diskuterade de aldrig vilken målgrupp som företaget har för sina kunder, men man fick en hint om att det är specialbutiker inriktade på ost. Jag skulle vilja se ett svneskt program som är ungefär i klass med American Shoppers, fast med att Programledarna från Vinna Eller Försvinna verkligen grottar ned sig på djupet i företagen och visar upp det i programmet, men jag kanske är miljöskadad. Kul att hon sa att den största behållningen var att någon sparkade dem i arslet och vågade dra fram konstruktiv kritik så de fick sig en och annan tankeställare. Jag tror det är nyttigt att man ifrågasätetr verksamheten över huvud taget på det sättet för då tvingas man tänka till och vässa sina argument. I det här fallet hade man något så unikt som en svenskproducerad getost med karaktär, det är sällan man kan räkna med 100% order från en sån försäljningsrunda. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-27 klockan 23:05 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag lär nog inte följa programmet mer. Det är alltför översiktligt och ignorerar just de där detaljerna som skulle kunna göra det riktigt intressant. Resonemang kring målgrupp, hur man ska nå den inom de ekonomiska ramar man har och annat sånt. (Måste erkänna att jag iofs inte hade så stora förhoppningar då jag sen tidigare inte tycker tidningen "Driva Eget", som samma snubbe ligger bakom, är något vidare.)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag håller med!
Nån som är på humör (dvs inte jag) borde maila någon ansvarig och kanke hänvisa till den här tråden. Då kanske vi får en intressantare andra säsong? Då skulle iaf jag garanterat titta. Rapportera gärna all ev. korrespondens i denna tråd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förslag till moderator:
Byt rubrik på den här tråden till: SVT: Vinna eller försvinna |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns en mycket enkel anledning till att det är på det viset. Allmänna TV-kanaler kan helt enkelt inte producera detaljkunskapsprogram på det viset. Även om det finns en liten grupp som skulle ha intresse av det så finns helt enkelt inte den möjligheten då det saknar poäng. I princip alla faktaprogram syftar till att ge allmänheten en inblick i ämnet vilket jag tycker ni också borde ha insett vid det här laget =) Det fyller nog trots allt en viktigare funktion. Djupare kunskap får man hämta på annat håll.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-05 klockan 17:37 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Angående att det här programmet bara är 30 minuter långt och inte 1 timme. Jag tror inte syftet med programmet är att lära ut allting. Den är nog bara tänkt för att inspirera.
Samtidigt som man ska använda sig av den 96 sidiga handboken för småföretagare. Som man fick med när man köpte den här tidningen. nr 4 - 2009 http://www.driva-eget.se/nya-numret/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Del 3 av vinna-eller.försvinna tycker jag var mer intressant är de första två delarna.
Kanske kändes verksamheten närmare då den rärde en restaurang, vars verksamhet är "enklare" för mig att förstå än de första två verksamheterna. Det var konkreta råd som jag kan skriva under på; - som fokusering, - tydlighet, - företagets tydlighet mot kunden, - att företagets verksamhet ska vara enkel att förklara, - man ska inte behöva tänka efter vad de står för, - var personlig - skapa en UNIK verksamhet som ingen annan har - Gräv där man står, dvs använd dina befintliga kunskaper - samt givetvis att en företagare ska tjäna pengar på ett hederligt sätt - trots allt så är ekonomi och planering a och o för att lyckas - och inte behöva jobba gratis. Samt det där sista, man ska ha kul när man tjänar pengar.... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-06 klockan 02:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Del 4 av 8 var Västia parkering!
Parkeringsvakter är väl inte direkt mitt favoritämne, så det var med blandade känslor och nyfikenhet jag tittade på detta program. Sammanfattningsvis var det återigen - bristande fokus på kärnverksamheten - bristande kalkyler avsaknad av budget - bristande kunskap om kundernas verksamheter - bristande fårståelse att leverera ett värde till kunden - bristande avtal mellan delägarna - bristande vilja till organisation/planering - brisatnde förtroende/planering - bristande förståelse för avtal med kunderna Samtliga punkter förbättrades under programmets inspelning. Det här var väl lite mer komplex försäljning, som är mer likt konsultförsäljningen jag är van vid. Helt annorlunda jmärt med de tidigare tre programmen som riktade sig till privatpersoner som kunder. Västia Parkering hade ju enbart företagskunder och då är försäljningen helt annorlunda. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|