FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Söker något som är trådlöst och ersätter en nätverkskabel som ska vara kopplad till en router.
Är det en brygga eller accesspunkt jag ska kolla på då? Tacksam för svar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Brygga är mer för att ta emot trådlösa signaler för att koppla ihop flera datorer till.
Accesspunkt delar ut till flera (även bryggor) datorer. <= Detta skall du ha. Eller så köper du en bredbandsdelare (även felaktigt kallad router) som har trådlösa möjligheter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Om du bara ska ersätta en nätverkskabel så kan två bryggor vara
ett alternativ. Något som kan fungera mycket bättre är att köpa ett PowerLine-kit. Hemma i vår 60-talslägenhet får jag ca 60-70 Mbit med ZyXELs PLA-400 v2. Har du ett relativt nybyggt hus så borde du få liknande hastighet. Hastigheten är dessutom stadig tillskillnad mot WiFi som hoppar upp och ner konstant. I detta kit sköts krypteringen helt automatiskt genom att du först ansluter första dosan i ett uttag och trycker på en knapp. Sen har du 2 min på dig att koppla in den andra och trycka på samma knapp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Känner till EthernetOverOutlet-tekniken, men finns detta även för bild och ljud? Hade varit guld att slippa dra dessa 3 kablar (ethernet, dvi och ljud) 10 meter i lägenheten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Powerline-kit låter mycket intressant men fungerar det om jag bor i en lägenhet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
aDonis:
Jodå, vår lägenhet är som sagt från 60-talet. Den fysiska elmätaren är stoppet. De nya PowerLine-adaptrarna hoppar också över faser. Fråga mig inte hur de lyckas.. eliasson: Jag har inte den blekaste faktiskt. Visst skulle det vara gött men DVI kräver väl ganska hög bandbredd? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Jag som precis tänkte fråga hur de kan lyckas hoppa mellan faser. :P Hur stark är krypteringen? Går det att ha fler än två som då blir som en switch/hub (men meter istället för mm mellan uttagen)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Men eftersom det är krypterat och kräver fysisk tillgång till utrustningen för att ansluta sig till nätet så betvivlar jag att man kan lyckas. Så vida krypteringen inte suger... Sedan undrar jag nog mer hur detta påverkar elnätets utrustning nu när dom håller på att byta ut mätarna till digitala givare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
BjörnJ:
Just ovanstående kit som jag testat krypterar med AES-128. Det går att ansluta flera adaptrar för att bygga ett större nät i sin bostad. Start-kiten är två st, sen kan man köpa dem styckvis. Om det stoppas av elmätaren? Jag hoppas det. ![]() vad jag fått berättat för mig. Men eftersom jag inte är någon elek- triker själv så kan jag inte direkt styrka det. Men som Jonas skriver så krävs det ändå fysisk access för att kunna trycka på krypterings- knapparna, så jag tror det blir svårt att ta sig in, om man nu inte hittar någon svaghet i nyckelutbytet. För AES-128 är inget man knäcker på en eftermiddag.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att det stoppas av elmätaren skulle jag inte lita på förrän jag har testat, men det låter som om det skulle vara rätt säkert oavsett. Jag vet i alla fall att det har funnits elnätssnabbtelefoner som har fungerat förbi två elmätare och 100 meter kabel eller hur långt det nu kan ha varit. Visserligen är inte det lika känsligt som 70 Mbit datatrafik.
I vissa fall kan det hända att man faktiskt vill köra nätverk till grannen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|