Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Säga upp hyresgäst, inget hyreskontrakt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-02-17, 22:03 #1
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Standard Säga upp hyresgäst, inget hyreskontrakt?

Vi är fyra stycken, varav en är fastighetsägaren, som bor tillsammans i ett radhus. Nu har vi i princip gemensamt beslutat att en ska tvångsflyttas (vräkas) för "vanvård" kan man säga.

Det finns inget som helst hyreskontrakt skrivet för någon av oss, utan vi har bara muntligt avtalat hyra. Personen är att klassa som inneboende, vilket vad jag förstått rent juridiskt har samma status som andrahand.
Som jag förstår det kan han inte åberopa 3 månaders uppsägningstid som hade gällt vid hyreskontrakt. Vi vill ju naturligtvis inte slänga ut honom på gatan, men vi vill att han ska hitta nytt boende snarast och inte dra ut på det, så vi har gett honom 2 månaders "uppsägningstid" av ren välvilja.

Han har även klargjort att han nu kommer "skita i allt" vilket gör oss lite oroliga att han kommer bli ännu värre den här tiden, så vi undrar därför om vi kan pressa honom med att han faktiskt bara får den här tiden på sig för att vi är snälla människor.

Hur fungerar det, har personen som ska vräkas någon form av juridiskt skydd?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 22:13 #2
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt, men ska vara det om någon part begär det. Enligt Jordningabalkens kapitel 12 (som ju gäller för uthyrning) ska hyresgästen ha tre månaders uppsägningstid (om ni inte avtalat om längre).

Fast ni kanske ska kontakta en jurist med kunskap på området, för att få säker hjälp?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 22:21 #3
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Men eftersom muntliga avtal inte kan bevisas blir det väl ändå ord mot ord om han skulle dra det så långt? Sent rent juridiskt kommer han väl ingenstans med det?

Och, behöver vi säga upp honom skriftligt?

Senast redigerad av Adestro den 2010-02-17 klockan 22:28
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 23:38 #4
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Har inte den personen besittningsrätt? Kanske kan bli svårt att bli av med honom då?
Eller så är det bara jag som läser för många vansinniga historier om besvärliga hyresgäster...
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-17, 23:54 #5
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Personen har varken något förstahandskontrakt eller andrahandskontrakt utan har helt enkelt fått ett rum mot en månadshyra, betalning direkt till fastighetsägare. Då finns det väl ingen besittningsrätt att tala om överhuvudtaget?

Men jag skulle vara tacksam om någon kan svara på om uppsägningen måste ske skriftligt, oavsett?
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 04:05 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
Men eftersom muntliga avtal inte kan bevisas blir det väl ändå ord mot ord om han skulle dra det så långt? Sent rent juridiskt kommer han väl ingenstans med det?
Så du (och fastighetsägaren) skulle vara beredda att ljuga om ert avtal för att bli av med denne person?

Visst finns det ett hyresavtal, bara att det i detta fallet är ett muntligt sådant. Eftersom han verkar hyra direkt från fastighetsägaren är det väl ett förstahandskonrakt.

Om han bott i lägenheten längre än tre månader måste avtalet sägas upp skriftligt (Jordabalken, 12 kap., 8 §), och det bör troligen anges en orsak. Det är i alla fall så jag tolkar lagen men du bör kanske läsa den själv tillsammans med en jurist.

Senast redigerad av emilv den 2010-02-18 klockan 04:15
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 09:22 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Allt handlar om vad det klassas som, lägenhet, lokal, lager/förråd?

Men ett rum endast kan jag max se att skulle i värsta fall kunna räknas som andrahand.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 09:24 #8
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
När jag läste på annan ort så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand, vi skrev inget kontrakt eller kontaktade hyresvärden för godkännande. Han sket sen helt i att betala hyra och gjorde sig oanträffbar. Jag ringde då polisen o frågade vad jag hade för rättigheter. Dom berättade att jag inte ens fick gå in i min egen lägenhet förrän han lämnade den åter till mig:/ Löste sig till slut men var en nyttig (och dyr) läxa. Så kolla upp juridiken är mitt tips.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 09:42 #9
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av yadis Visa inlägg
När jag läste på annan ort så hyrde jag ut min lägenhet i andra hand, vi skrev inget kontrakt eller kontaktade hyresvärden för godkännande. Han sket sen helt i att betala hyra och gjorde sig oanträffbar. Jag ringde då polisen o frågade vad jag hade för rättigheter. Dom berättade att jag inte ens fick gå in i min egen lägenhet förrän han lämnade den åter till mig:/ Löste sig till slut men var en nyttig (och dyr) läxa. Så kolla upp juridiken är mitt tips.
Du kan säga upp avtalet på sådana grunder dock (en vecka försenad med betalningen är grund för uppsägning). Men uppsägningstiden är ju ändå 3 månader...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-02-18, 10:01 #10
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Tack för svaren.

Det är ett litet rum, och jag läste att inneboende är synonymt med andrahand juridiskt sett.

Jag antar att vi får rätta oss efter 3 månader. Men personen har även utrymme i kyl och skafferi, lagringsplats i 4 olika rum. Räknas dessa parametrar ingå i det muntliga hyresavtalet eller kan vi t.ex. hota med att dra in parkeringsplatsen om han inte aktivt söker ny bostad så snart som möjligt?

Sånt här tar verkligen en massa energi i onödan. :/

Det känns så trist. Han har fått svina i några år, fått riktigt låg hyra för det exceptionella läget inkl. el/värme/vatten, överseende med att han varit sen med betalningar, fått en mängd tillsägelser och chanser och så vidare och så kan han inte ens ta smällen och sköta det här vänskapligt. Man lär sig.

Senast redigerad av Adestro den 2010-02-19 klockan 10:03
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017