Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skriver du i klassisk ASP, Binero inget för dig!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-21, 19:39 #1
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Standard Skriver du i klassisk ASP, Binero inget för dig!

I Bineros nya lastbalanserade miljö har de lastbalanserat bort klassisk ASP. Mina väl fungerande siter började krångla och ha sig och även fast jag stötte på Bineros support om detta så kunde de inte hjälpa mig. När jag sedan var tvungen att byta ut alla å, ä, och ö på alla filerna så började jag misstänka att jag flyttats till en Linuxburk. Behöver man ju inte vara någon systemvetare för att begripa men Binero hävdade fortfarande att jag befann mig i Windowsmiljö. Alla tecken utbytta men fortfarande fungerande inte filsystemen som de skulle. De fungerade men de hade en laddningstid på över 5 minuter. Inget man sväljer i dagens läge... Efter 2 månader och flera mail har nu Binero äntligen kommit på att:

"Saken är den att ni alltså ligger i ett system där filhantering sker av ett linuxbaserat system men läses in av ett windowskluster. Det vill säga att er ASP kod fungerar i och med att webbservrarna ligger i ett Windowskluster men filerna hanteras av ett linuxsystem.

Det är så vi har byggt vårt nya system som dessutom inte går att komma ifrån att det är lastbalanserat eller linuxbaserat på filhanteringsdelen. Allt är alltså som det ska vara och kommer fortsätta vara förutom den oförklarliga segheten på själva scriptet" Simon Wiberg - Binero

Okay... ingen hjälp här inte... Binero fortsätter:

"Problemet med klassisk ASP är att det inte längre utvecklas och anpassas produkter och mjukvara för det. Det är ett gammalt skriptspråk och vi kan tyvärr inte anpassa våra lösningar efter att alla över 10 år gamla applikationer ska fungera fullt ut, utan vi måste tyvärr följa med i utvecklingen och göra uppdateringar och nya produkter som branschen går mot.

Den största orsaken till att klassisk ASP inte fungerar särskilt bra i en klustrad miljö är dess inbyggda sessionshantering som jobbar mot lokala IIS-webbservern (stället för att lagra sessioner i databas t.ex.), men även upplägget du använder med listning och arbete mot filsystem är något som vi tyvärr inte kan hålla full bakåtkompatibilitet på. Det finns säkert leverantörer som kommer rikta in sig på att fortsätta leverera den klassiska hostingen med en lokal IIS-webbserver, lokal disk, ingen lastbalansering eller klustring och med full bakåtkompatibilitet - men tyvärr är det inte något som vi (eller majoriteten av branschen) kommer kunna erbjuda." Johan Edlund - Binero

Jag ställer då alltså frågan om de inte erbjuder ASP längre, eller om de bara erbjuder ASP ibland men inte fullt ut... Lite osäkert känns det ju... Binero återkommer...

"Vi stödjer ASP. Vi har mängder med kunder som använder klassisk ASP till massvis med funktioner utan större problem. Vad jag skriver är att det finns vissa ändamål där klassisk ASP inte fungerar bra i en klustrad miljö med speciella typer av storage (sessionsmässigt t.ex.) eftersom det är konstruerat vid en tidpunkt när dessa typer av lösningar inte existerade. Sedan är det aldrig rekommenderat att nyttja specialtecken i filnamn när det kommer till webbapplikationer, och det känns rent spontant inte som ett optimalt upplägg att vid varje processuppstart läsa in alla filer och kataloger från disk. Jag kan inte svara rakt av på vad problemet är i just ditt fall, men min gissning är att de äldre metoder för filhantering som finns i klassisk ASP inte lämpar sig för arbete mot linuxbaserad nätveksstorage, och för att kunna jobba vidare med just den lösningen du använder så skulle jag kolla på andra möjligheter att läsa av filer på disk, eller att t.ex. cacha fil och mappstruktur till någon fil och sedan uppdatera denna vid förändringar" Johan Edlund - Binero igen.

Jahapp... vad göra nu då? Upptagen utvecklare behöver inte mer att göra, särskilt inte sådant som redan funkar. Efterlyser mer information om vad som funkar i asp och vad som de inte bryr sig om att se till att det funkar.

Binero igen:
"Tyvärr har vi ingen exakt lista på hur bra olika funktioner och moduler i klassisk ASP fungerar, och hur de skiljer sig mellan olika hostinglösningar. Det är inte så att ditt skript slutat fungera, utan att det tar mycket längre tid att köra i vår nya miljö där det varken finns samma operativsystem, samma version på moduler, samma webbserverversion, samma storageuppsättning eller samma filsystem. Eftersom båda dina problem är relaterat till filhantering så är det nog där det du är mest intresserad av antar jag. Om du kan meddela oss de olika hanteringar du kommer göra med hjälp av dessa ASP-skript mot filsystemet så kan vi se om vi kan rekommendera andra åtgärder eller hjälpa till med olika teorier om vad som fungerar bäst på olika plattformar och uppsättningar.

Jag är ledsen att vi inte kan ge dig än djupare support i det här, men jag kan försäkra dig att det är varken skitsnack eller lull-lull, vi har helt enkelt inte fokuserat lika mycket på att bygga en miljö för de äldre utdaterade skriptspråk och lösningar som dock givetvis används än idag, som vi har för att fokusera på driftsäkerhet, stöd för nya versioner och stabilitet. Vi kan heller tyvärr inte kolla igenom alla våra kunders applikationer och spekulera i vilka som kommer stöta på problem vid eventuella uppgraderingar, utan försöka informera så bra som möjligt om vad som faktiskt skiljer i de olika hostingmiljöerna (de utvecklare som jobbar mot våra tjänster vet nog bättre än oss vilka eventuella förändringar de kommer påverkas av). Att testa alla olika kombinationer av applikationer och hur de påverkas av förändringen vore.. ja, tyvärr omöjligt.

Vi försöker självklart hjälpa till, men i vissa fall så är det helt enkelt bättre att rekommendera att man använder sig av en lösning som är mer anpassad till den applikation man kör. Det är också en del i att vi har de öppna avtalen vi har - vi tvingar ingen kund att ligga kvar och betala för våra tjänster om de inte passar kunden." Johan Edlund - Binero.

Här kan man alltså utläsa. Gilla läget eller flytta till annat hotell.

Jag har varit nöjd med Binero hittills men det här tycker jag var i värsta laget. Att byta hotell är inget man gör i en handvändning och dessutom så tycker jag att skriver man att man stöder ASP så skall man fanimej stödja ASP också, inte så där lite grann och ibland om inget annat roligt kommer upp. Att ett lastbalanserat system baserat på Linux skulle ställa till det för ASP utvecklare kan man ju räkna ut med röven.

Tycker detta var skitdåligt. Skriver du i Klassisk ASP eller har applikationer skrivna i det som funkar och som du inte har lust att lägga tid på att skriva om, lägg dom INTE på Binero för där är de inte intresserade av att vara 'bakåtkompatibla' inte ens ta reda på om de är det.

/Charina Nilsson
Nilsson är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-21, 21:05 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Jag har varit nöjd med Binero hittills men det här tycker jag var i värsta laget. Att byta hotell är inget man gör i en handvändning och dessutom så tycker jag att skriver man att man stöder ASP så skall man fanimej stödja ASP också, inte så där lite grann och ibland om inget annat roligt kommer upp. Att ett lastbalanserat system baserat på Linux skulle ställa till det för ASP utvecklare kan man ju räkna ut med röven.

Tycker detta var skitdåligt. Skriver du i Klassisk ASP eller har applikationer skrivna i det som funkar och som du inte har lust att lägga tid på att skriva om, lägg dom INTE på Binero för där är de inte intresserade av att vara 'bakåtkompatibla' inte ens ta reda på om de är det.

/Charina Nilsson
Jag tycker Binero har behandlat ärendet bra och gett dig bra svar. Situationer som dessa kommer alltid fram förr eller senare i ett webbhotells utveckling framåt, inte speciellt konstigt. I dina slutord framgår det tydligt att du ser allt 100% enbart från din sida och absolut 0% från Bineros sida, när du borde förstå att ett webbhotell måste göra svåra avvägningar och kompromisser för att bli bättre och få tillräcklig lönsamhet.
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-21, 21:27 #3
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Nu vet inte jag om "klassisk" ASP fungerar på något speciellt sätt men det låter som det är koden det är fel på.

Minns en utvecklare som fick en kund att tro att det var webbhotellet det var fel på när saker som
PHP-kod:
$sql mysql_query("SELECT * FROM overheadtabell2000");
while (
$r mysql_fetch_array($sql)) {
    
$sql2 mysql_query("SELECT * FROM overheadtabell2001 WHERE bigintIdkolumn = '{$r['bigIntIdkolumn']}'");
    while (
$r2 mysql_fetch_array($sql2)) {
        
// och två-tre gånger till i samma stil
    
}

började gå lååångsamt..
Jake.Nu är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-21, 22:31 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Trist givetvis, men jag förstår Binero. Vad förväntar du dig för övrigt för den slanten du betalar per månad där?
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-21, 23:21 #5
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Full förståelse för att du blir irriterad, MEN jag tycker faktiskt att ärendet är riktigt snyggt hanterat av Binero. Dom har på ett lugnt och sakligt sätt förklarat vad som orsakat problemet och även informerat om att deras miljö kanske inte är optimal för din kod.

Tror att det rent generellt måste till en bättre förståelse från båda håll. Vi som jobbar inom hosting måste ha förståelse för att kunderna aldrig kommer att han en chans att vara lika insatta i uppdateringar av scriptspråk etc som vi som jobbar med det dagligen, samtidigt som kunderna måste ha förståelse för att om man hade stöd för en sak 2001 behöver inte det betyda att man har stöd för det 2012.

Visst kan man säkert ha stöd för allt men det blir inte hållbart, det är ungefär samma som att en volvoverkstad skulle ha varenda reservdel i lager för allt från Volvo PV till XC90.
Johan_W är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-22, 01:16 #6
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Visst kan man säkert ha stöd för allt men det blir inte hållbart, det är ungefär samma som att en volvoverkstad skulle ha varenda reservdel i lager för allt från Volvo PV till XC90.
Är själv en volvo-fantast som haft både 142 DL -73, -74, 264 GL -75 (bytte själv kamaxlar på den), 245 -85, 245 -89, XC70 -01 (var chippad till 255Hk), V40 -00 (2,5" downpipe, 2" avgas och steg III med 265Hk) så jag gillar din liknelse

Senast redigerad av Danielos den 2012-09-22 klockan 01:18
Danielos är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-22, 03:28 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker Charina Nilsson har helt rätt i sin kritik, man kan som webbhotell givetvis inte byta plattform till något sämre som inte stöder klassisk ASP fullt ut om man som kund har avtal om det. Dessutom att de slängt in Linux är en ren oförskämdhet om man betalt för en Windowsplattform.

De flesta webbhotell jag känner till brukar aldrig ändra arkitekturen på befintliga installationer utan kunderna får fasas över på om på till ny arkitektur och de som vill vara kvar i den miljö som funkar får vara det. Binero är såpass stora så de har inga problem att ha flera servrar igång med olika konfiguration.

Detta problem är ju till 100% skapat av Binero och deras ändring av arkitekturen i den befintliga miljön. Då får ju Binero ta hela ansvaret för det och rätta till sitt misstag utan kostnad eller besvär för kunden, med högsta prioritet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2012-09-22 klockan 03:33
Conny Westh är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-22, 07:37 #8
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker Charina Nilsson har helt rätt i sin kritik, man kan som webbhotell givetvis inte byta plattform till något sämre som inte stöder klassisk ASP fullt ut om man som kund har avtal om det. Dessutom att de slängt in Linux är en ren oförskämdhet om man betalt för en Windowsplattform.

De flesta webbhotell jag känner till brukar aldrig ändra arkitekturen på befintliga installationer utan kunderna får fasas över på om på till ny arkitektur och de som vill vara kvar i den miljö som funkar får vara det. Binero är såpass stora så de har inga problem att ha flera servrar igång med olika konfiguration.

Detta problem är ju till 100% skapat av Binero och deras ändring av arkitekturen i den befintliga miljön. Då får ju Binero ta hela ansvaret för det och rätta till sitt misstag utan kostnad eller besvär för kunden, med högsta prioritet.
Tack Conny!

Jag förstår visst att man inte kan vara bakåtkompatibel i all evighet utan att det måste någon gång få ett slut. Vad jag däremot reagerar mot är att man fortfarande påstår att man stödjer klassisk ASP vilket man då alltså inte gör. Och jag kan tycka att man kunde ha undantagit de kunderna som valt 'windowsmiljö' i deras kontrollpanel i deras 'lastbalanserade linuxmiljö' det kan inte ha varit vare sig svårt att ordna eller komma som någon överraskning att de som valt windowsmiljö har gjort det av en anledning och vill slippa linuxmiljön av olika anledningar.

Att man dessutom påstått för mig i flera månader när till och med jag begrep att det var linux med i spelet när mina siter började konstra, fortsatte att hävda att jag låg i en ren windowsmiljö gör att jag känner mig ganska sur faktiskt.

Jag håller inte med om att man skall förstå att man får ta massa skit för att man betalar en lägre pris. Det är som att säga att man skall acceptera att bli lurad. Tar dom detta priset för en windowsserver så är det något dom får stå för. Kan de inte hålla en windowsserver till det priset så får de inte luras och lägga mig på en linux utan då får de helt enkelt ta bättre betalt om det är det de behöver. Inte vet jag, jag vet inte vad det kostar att hålla ett webhotell, så det är inte ett hållbart argument.

/Charina Nilsson - lite lurad windowsanvändare på Binero
Nilsson är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-22, 07:42 #9
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Nilsson Nilsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 102
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Visst kan man säkert ha stöd för allt men det blir inte hållbart, det är ungefär samma som att en volvoverkstad skulle ha varenda reservdel i lager för allt från Volvo PV till XC90.
Men hur glad hade du blivit om du lämnat in din älskade Volvo som du lagt ner massa tid och möda på till en verkstad som uttryckligen informerat om att de hade dina reservdelar för att sedan upptäcka att den inte gick så bra som den skulle för att de bara haft vissa delar men inte alla?

Och att det dessutom varit ett jäkla jobb för dig att ta bilen till just den verkstaden för att du trodde att den skulle ta hand om din Volvo på det sättet du tyckte att du hade rätt till. Även om du tyckte att du haft en jäkla tur som hittat en så billig verkstad som gav löfte om att ha dina delar?

/Charina Nilsson
Nilsson är inte uppkopplad  
Oläst 2012-09-22, 08:51 #10
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag tycker Charina Nilsson har helt rätt i sin kritik, man kan som webbhotell givetvis inte byta plattform till något sämre som inte stöder klassisk ASP fullt ut om man som kund har avtal om det. Dessutom att de slängt in Linux är en ren oförskämdhet om man betalt för en Windowsplattform.

De flesta webbhotell jag känner till brukar aldrig ändra arkitekturen på befintliga installationer utan kunderna får fasas över på om på till ny arkitektur och de som vill vara kvar i den miljö som funkar får vara det. Binero är såpass stora så de har inga problem att ha flera servrar igång med olika konfiguration.

Detta problem är ju till 100% skapat av Binero och deras ändring av arkitekturen i den befintliga miljön. Då får ju Binero ta hela ansvaret för det och rätta till sitt misstag utan kostnad eller besvär för kunden, med högsta prioritet.
Du har rätt, men ändå fel.

Migreringen till den nya plattformen har pågått under mer än 2 år, så det är inget som skedde spontant en fredagseftermiddag.

Man kör inte heller hostingen i Linux. Eftersom det är virtuella servrar existerar ingen fysiskt disk i datorn, utan disk/lagring sker centralt. De flesta SAN använder egna operativsystem varav många är baserade på *nix. Känner inte till något Windows-baserat SAN öht.

Håller med att Binero bör ta fullt ansvar och rätta till det, med de begränsningar som man avtalat om. Vilket man gjort.
Anders Larsson är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 2 (0 medlemmar och 2 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017