Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

loopias mail har stora problem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-08, 18:35 #61
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
"Ganska stora företagskunder" borde väl ändå ha sin egna Exchange-kärra? SBS är ju prisvärt och kostar inte många konsulttimmar i kvartalet.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 22:30 #62
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
"Ganska stora företagskunder" borde väl ändå ha sin egna Exchange-kärra? SBS är ju prisvärt och kostar inte många konsulttimmar i kvartalet.
Inte riktigt, företagen i fråga är i storleken 30-60 personer. De har ingen IT avdelning och föredrar att hosting bolaget sköter allt sådant medan de fokuserar på sin egen bransch.
Jag skulle personligen inte ta i Microsoft-lösningar ens med en käpp (jobbade bl.a. på ett välkänt IT-företag med 700+ anställda, Microsoft produkter var portförbjudna), men det är jag det Nu håller vi oss till ämnet.

Senast redigerad av jayzee den 2011-12-08 klockan 22:36
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-10, 13:47 #63
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Verkar fortfarande vara problem hos Loopia efter nästan en vecka:

http://www.driftbloggen.se/?p=2789

Intressant är att de tagit bort allt det de skrivit om incidenten på driftbloggen och ersatt det med den ganska intetsägande texten ovan. Ett totalt haveri på tre dagar försvinner inte bara för att man tar bort inläggen från driftbloggen...

Under en veckas tid har kunderna inte fått någon saklig information utan enbart ett konstant "vi jobbar på problemet" vilket gör att många blir än mer upprörda. Ska det ta så här lång tid att återställa backup för kunderna? Känns som att inte heller backupsystemet fungerar särskilt bra.

Jag har stor förståelse för såväl leverantören som kunderna när haverier inträffar men är det här verkligen ett bra sätt att hantera problemen på? Jag tycker det luktar lite illa.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-10 klockan 15:00
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 16:05 #64
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Ouch, verkar riktigt illa nu...

Citat:
Ursprungligen postat av Loopias driftblogg
2011-12-12 11:45: Samtidigt som en del av e-postsystemet fick lägre prestanda förra veckan, gick i baklås och sedan byttes ut, kraschade maskinen som har back up på denna del och materialet blev korrupt.

Vi har sedan i fredags jobbat tillsammans med ett av världens största företag och bästa på återställning av data, ett arbete som visat sig vara mer komplext än man först trott.

Vi hade för avsikt att gå ut med information så fort vår egen analys av back upen var klar. Detta för att kunna ge korrekt information till er kunder redan från start, dessvärre tog analysen längre tid än förväntat.

Målet för oss har varit att gå ut med så korrekt och komplett information som möjligt så fort vi fått en översikt av situationen.

I dagsläget säger leverantören att det kommer ta minst två veckor till innan man kan säga om all data går att återställa och hur lång tid det i så fall kommer ta.

Vi har löpande kontakt med leverantören kring detta arbete och återkommer med mer information så fort vi har mer att berätta.

Vi ber verkligen om ursäkt för den situation som varit och som fortfarande är för vissa kunder.
Edit:
Står även på lite på IDG.
Verkar dröja minst två veckor till och det är inte ens säkert att de kan återskapa all data. Det där är riktigt illa för Loopia.

Senast redigerad av pelmered den 2011-12-12 klockan 16:08
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 17:05 #65
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Skulle redan efter 2 dagar pekat om min mail till annan ort,

Sen undrar jag hur dom som har AFFÄRSKRITISKA mail tänker.
Har man inte egna kopior på sånt som är viktigt? Låter man bara sånt ligga kvar i mailen?

Lite eget ansvar bör man kanske ta om det nu är SÅ viktiga saker..
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 18:49 #66
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Trodde man hade backup på fler ställen en ett, eller hur går det annars för allt om serverhallen skulle brinna upp.
Kanske jag som är lite väl optimitisk
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 19:00 #67
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Trodde man hade backup på fler ställen en ett, eller hur går det annars för allt om serverhallen skulle brinna upp.
Kanske jag som är lite väl optimitisk
Tanke på att deras så kallade serverhall är i ett k-märkt hus utan riktigt reservkraft med generator så kanske man inte kan förvänta sig att dom är seriösa och har riktig backup ens på datan.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 19:10 #68
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av hundserver Visa inlägg
Skulle redan efter 2 dagar pekat om min mail till annan ort,

Sen undrar jag hur dom som har AFFÄRSKRITISKA mail tänker.
Har man inte egna kopior på sånt som är viktigt? Låter man bara sånt ligga kvar i mailen?

Lite eget ansvar bör man kanske ta om det nu är SÅ viktiga saker..
Nåja nu överdriver du. Hur många företag har kassaskåp på kontoret, bankfack? 1%? 50%?
Jag har jobbat på stora företag, med över 300.000 anställda utan att ha brandsäkert kassaskåp på lokalkontor där man förvarar avtal för miljarder.

Om nu kontoret tillåts brinna upp och företaget fysiskt gå upp i rök, varför ska man kräva att sin mail ska ha bättre skydd?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 20:21 #69
JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

JensS JensS är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Tanke på att deras så kallade serverhall är i ett k-märkt hus utan riktigt reservkraft med generator så kanske man inte kan förvänta sig att dom är seriösa och har riktig backup ens på datan.
För att ta död på ditt eviga tjat om loopias reservkraft så har jag en kompis inom elbranchen här i stan som för ca ett och ett halvt år sedan hjälpte Loopia att installera "ett stort j***a dieselaggregat" och sedan dess har väl de aldrig varit nere pga strömavbrott. Så du kan nog sluta tjata om det där nu.
JensS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-12, 20:52 #70
Supermoderator

Supermoderator

Jag tror faktiskt Loopia hade rejäl otur i det här fallet. Sedan är de som sagt var det största webbhotellet och att många kunder drabbas av en sådan här extrem händelse är ju ganska naturligt.

Även om jag har full förståelse för att man som e-handlare blir riktigt frustrerad över situationen och väljer att byta leverantör så är det ju lite samma sak som att avskeda kustbevakningen när det sker ett ovanligt stort oljeutsläpp. Jag är själv väldigt nöjd som kund hos Loopia men jag har inte heller någon viktig e-post där.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 3 (0 medlemmar och 3 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017