johan1234 |
2011-12-07 09:06 |
daniel och JLE - För alla leverantörer så är mailen om inte viktigast så i alla fall absoluta toppen av viktiga tjänster de erbjuder. Har vi ett underhåll på webbmailen som varar mer än 2 minuter har vi 250 samtal i telefonkö. Något som gjort att vi (och säkert många med oss) insett att man måste lägga enorm kraft att skapa en driftsäker e-post-miljö.
Vi har (och säkert många leverantörer med oss) bättre upptid på vår mail än Google har. Det har ju hänt ett antal malörer där för att inte tala om förlorad data i deras senaste stora nertid. I början av året var det upp till tre dagar innan de fick bukt med problem i deras tjänst. Det får en fördröjning på 12 timmar att se ut som ett önskvärt problem.
http://www.idg.se/2.1085/1.371655/go...nnu-inte-fixat
Att flytta till Googles tjänster innebär också en hel del andra problem. Alla känner till Patriots act där Amerikanska regeringen kan utan din vetskap gå in och titta på allt du egentligen gör. Bara det är lite skrämmande - även om jag inte tror amerikanska regeringen har som avsikt spionera på allt och alla. För Salems kommun (som fått bakläxa att läsa lagarna igen) och alla offentliga institutioner innebär det direkt brott mot lagen dessutom.
Så blint rekommendera Googles mailtjänster för att Loopia har problem en dag - känns som vi alla kanske ska begrunda mer än en gång. Vi har olika behov.
Sedan kanske det är fel på mig - men oj vad tråkigt det är att läsa bara om dessa Amerikanska tjänster - Microsoft, Google och Amazon. 93% av infrastrukturomsättningen i världen går till amerikanska företag i år. Ställ krav på era svenska leverantörer. Om inte annat gör du en Sverige en viktig tjänst då vi behöver leverantörer som inte bara är konkurrenskraftiga här på hemmaplan - utan även utomlands. Att flytta är förstås ett sätt att göra det men kommunicera gärna till din leverantör varför - så lyfter du frågan hos dem internt.
|