Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Leva på ditt företag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-16, 09:36 #51
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Flitig postare

Spännande!
Så du byggde upp ditt företag vid sidan av anställning först eller har du börjat från scratch nu?

Citat:
Ursprungligen postat av ADRTCK Visa inlägg
Jag har gjort det för... ett par veckor sedan, så har ingen direkt större erfarenhet att dela med mig av. Webbtjänster är bara en del av de tjänster som jag erbjuder, och jag tvivlar på att den delen kommer växa till att vara större än kanske 25-50% av företagets intäkter.

Dock bor jag i Lettland, där skattereglerna är oerhört förmånliga och där levnadskostnaderna är klart lägre än i Sverige. Dessutom är en skarp hjärna i kombination med perfekta svenskakunskaper och en bra språkkänsla en stor bristvara här, så jag har rätt goda möjligheter till att utvidga min kundkrets och jobba med mer eller mindre intressanta projekt.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-17, 07:07 #52
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Någon mer som tagit klivet från trygg anställning till att köra eget och vill dela med sig av erfarenheten?
Nästan.. Jag sade upp en fast anställning för en 2-årig utbildning och i klassen träffade jag medgrundaren till mitt bolag.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-17, 07:48 #53
Flitig postare

Flitig postare

Härligt! Driver ni fortfarande samma business?

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nästan.. Jag sade upp en fast anställning för en 2-årig utbildning och i klassen träffade jag medgrundaren till mitt bolag.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-17, 22:12 #54

Citat:
Härligt! Driver ni fortfarande samma business?
Javisst. Vi är 9 personer totalt nu.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-17, 23:44 #55
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Någon mer som tagit klivet från trygg anställning till att köra eget och vill dela med sig av erfarenheten?
Jag startade egen konsultlåda 1999 och fick då avtal med min tidigare arbetsgivare om en garanterad full beläggning de första 6 månaderna så jag skulle få en chans att hitta egna uppdrag under den tiden.

Det gick väl hyfsat för jag omsatte 1.6 MSEK exklusive moms per år de förta två åren. Första två månaderna tog jag ut 30 KSEK i bruttolön, sen tog jag ut 50 KSEK i bruttolön (blev 29,5 KSEK efter skatt på den tiden då det var betydligt högre skattetryck än idag. Nu skulle det nog ge ca 34 KSEK rent).

Jag var tvungen att ta ut en hyfsad lön för jag lånade till AK (100 KSEK) som skulle vara återbetalt inom ett år, vilket det blev också. amorterade 10 KSEK/mån.

En lärdom jag har dragit är att jag borde ha sparat mycket mer pengar i bolaget och tagit ut mindre i lön. I och med att jag ägde bolaget till 100% så kan jag ju ta ut lönen när som helst vid ett senare tillfälle. För det behövs likvida medel till saker man inte alls tänkt på.

En annan sak jag dragit lärdom av är att själv lära si att sälja och aldrig någonsin förlita sig på externa säljkällor, de har sn egen agenda och man kan aldrig lita på ett de är lojala mot mig. De är bara lojala mot sig själva, så där var jag lite naiv, eller oerfaren. Bygg ett eget nätverk med direkta kunder, och bygg upp ditt eget renommé. Kompromissa aldrig med ditt renommé, det är det värsta man kan göra.

Se även till att du har det där UNIKA VÄRDET för din tydligt definierade MÅLGRUPP. Då är halva jobbet gjort. Se för tusan bövlar till att skriva ner din affärsplan på papper/dokument i datorn och bolla den med några bekanta som du litar på deras omdöme så de hittar de värsta bristerna innan du drar igång din verksamhet.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-17 klockan 23:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017