FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag betalar skatt och tycker oftast att det räcker som bistånd. Kanske köper jag Situation Sthlm ibland också, men att urskilja vilka som faktiskt behöver pengarna är för svårt för mig ute på gatan (tidningen hjälper till där). Då lämnar jag hellre det jobbet åt dem som är anställda av mig och alla andra skattebetalare för att lösa sådana problem.
Jag skulle aldrig ge pengar till folk som visar skräckbilder eller spelar hemsk musik, ens om jag visste att de behövde pengarna (vilket de sällan gör; i tunnelbanan har jag sett en tiggare ta upp en iPod ur fickan när han steg av, och i Göteborg hade den gamla gumman med dragspelet en dotter bredvid sig i helt nya Adidas-kläder). Det finns uppenbarligen ingen sanning i att deras söner har akuta dödliga sjukdomar som de själva måste betala eftersom vi i Sverige erbjuder akutsjukvård även till invandrare utan uppehållstillstånd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är många i tråden som förespråkar mat framför pengar som gåva. Men är svält verkligen vanligt förekommande bland uteliggare i Sverige? Brukar det inte vara annat som fattas dem?
Jag gör inget påstående här och frågan är inte retorisk. Är svält ett problem bland uteliggare? Jag har av någon anledning fått för mig att det finns soppkök och liknande där de kan få mat. Men det kanske inte stämmer? Jag har läst att i New York så tar uteliggare inte emot mat från främlingar. Det är för många av dem som har blivit förgiftade. Det skulle dock förvåna mig om det är vanligt i Sverige. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
|
Citat:
Det flesta rapporter jag läst om bistånd tyder på att mycket bistånd verkar negativt för ett lands utveckling. Om det är det du tycker är märkligt så får du gärna förklara hur du menar. Givetvis finns det områden som är postiva att ge bistånd inom, men långt i från alla. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
|
Man måste skilja mellan olika tiggare : Svenska missbrukare / någon stackare som har fastnat i Sthlm utan pengar.
Sedan har vi organiserad tiggeri / brottslighet , oftast folk från Rumänien eller andra öst stater. Enligt EU regler måste man ha pengar för sitt upphälle i 3 månader. Men det finns onda krafter som hindra Stockholm polisen att kicka ut tiggare från Sverige , därav måste vi ha skiten i tunnelbanan En lag som förbjuder tiggeri på kollektivtrafiken skulle vara bra, det är ganska jobbigt att bli ofredad med musik som man inte vill lyssna på. Det som spelar dragspel och fiol på tunnelbanan låter för illa, tom en katt i Mars låter bättre. Har funderat vid något tillfället att gå fram och slå sönder fiolen för dem. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
|
Tiggeri på tunnelbana vagnar bör betraktas grovt ofredade ,därav bör vakterna få avhysa fanskapet, gärna några dagar i skyddshäkte för varje gång det åker fast och för illegala människor, så skall man kunna kicka ut dem från landet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
|
Sverige sänker bort 1% BNP, det mesta hamnar i militär diktaturer och korrupta länder. är helt onödigt utgift. Sverige bör lägga över mer ansvar på USA och FN, istället för bränna pengar på bistånd.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |||
|
||||
|
Citat:
Att ge kontantbidrag på gatan till en uteliggare är ju inte på något vis detsamma som ett socialt engagemang och bör inte heller misstas för ett sådant. Det är snarare en god gärning, utan något annat syfte än att göra en människa glad för stunden. Jag har aldrig hört talas om en missbrukare som slutat vara missbrukare bara därför att han inte hade kontakter till sprit eller droger. Däremot så har jag hört talas om många missbrukare som blivit kriminella, bara därför att de inte hade kontakter till sprit eller droger. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag brukade ge rikskuponger till tiggare tidigare. Numera har jag dock inga rikskuponger, och ger därför aldrig något till tiggare.
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. jag har ett fadderbarn privat och genom företaget skänker vi ganska mycket till en biståndsorganisation. Jag är nöjd så, då jag förmodligen gör mer än medianen. Det finns nog smartare sätt att bedriva välgörenhet än att ge någon på gatan. Risken att det går till rätt ändamål är förmodligen mindre än om du gör det genom en biståndsorganisation. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|