Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ge ni pengar till tiggare?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-01, 09:52 #21
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar

Reg.datum: Jun 2005
Jag brukar köpa Situation Stockholm.
Åker inte kommunalt så ofta men när jag väl gör det så handlar jag.

Enda gången jag inte gjorde det var när gubben hade en Systembolagspåse med en flarra i bredvid sig, sa faktiskt till honom att gå och köpa en ICA-påse och gömma flarran i. Vara lite streetsmart...
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 10:03 #22
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har för mig att jag läst att de får 50%, men är inte helt säker.

Här i Norge så har vi också tidningssystemet, dock kostar bladet 100kr,men det inte hemlösa som säljer här, utan det är alkohol/narkotika missbrukare. Problemet är dock att 50kr per sålt blad är en ganska god avans även för polacker, balter, och annat folk som kommer hit för att tjäna en hacka. Dessutom är dom mer ren och städade, så dom som faktiskt köper tidningar köper av de som ser mest "ren och harmlös" ut, vilket resulterar i att pengarna går helt fel.

Nu är det på förslag att man måste ha gått igenom något sorts avvänjningsprogram för att få jobba med att sälja tidningarna.
Vilket förhoppningsvis kan lösa problemet.

Själv så går jag förbi tiggare varje dag på matbutiken, dom står i ingången.. där det blåser varmluft, säljer dom tidningar så köper jag inte om dom inte ser riktigt sliten ut, om jag ger någonting så är det på vägen ut, och då är det gärna en baguette, eller annan form av färdigmat, som mer eller mindre inte kan missbrukas.

Jag ser precis som andra i tråden säger att det finns fel i mitt sätt att agera med, men jag vill veta att mina pengar går till dom som faktiskt behöver det, och som har kämpat sig ur narkotika/alkohol missbruket och försöker reda upp sitt liv, inte dom som försöker stoppa undan en klumpsumma, för att dra hem och leva gott.

Norge är tyvärr ett land där missbrukare oftast lämnas till sitt eget öde, och får lite eller ingen uppföljning när dom väl har hamnat där. Det finns vårdplatser, men dom är extremt få, och kön är oftast så lång att det är för sent när dom får sin tur.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 10:27 #23
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Nej. Jag har inget problem med att t.ex. betala en bussbiljett åt någon som tillfälligt är i nöd men att ge bort kontanter till uteliggare, heltidstiggare etc. gör jag inte.
Gick ofta genom bussterminalen vid Stockholm central för några år sen. Där var det en kille som ofta gick och tiggde pengar till "bussbiljett".

Ger inte pengar till tiggare men kan köpa Situation Stockholm.

I vissa länder/kulturer så anser de inte att ni hjälper tiggarna genom att ge en peng utan tiggarna faktiskt hjälper er att att må bra/bättra på er karma/se till att pärleporten öppnas när ni står där o knackar på osv genom att ni hjälpa andra männsikor.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 10:30 #24
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Alltså en del av dem kan nog inte jobba. Möjligen i kejdor och med 9 svansad katt som motverings redskap.. Många har hjärnskador efter flerårig missbruk.

Citat:
Jag har funderat på att köpa matkuponger på restaurang och ge till hemlösa på gatan.

Jag tror det bästa man kan göra är att ge dem ett jobb.

De som säljer tidningen "situation Stockholm" gör ju ett bra och hederligt jobb.

Det borde skapas en organisation som kan ge dessa människor ett enkelt jobb så de tar sig ur sin situation.

Jobben kan vara enkla så de klarar av dem, typ kratta löv, Klippa gräs, gräva diken, plantera träd, plocka kottar till plantering av träd m.m.

En sån organisation ska vara religiöst och politiskt obunden, stadsmissionen är ju religiösa förtecken.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 10:33 #25

Tanken är vacker, men verkligheten är grymmare än så. Idag slåss folk om enklare jobb, så det blir något meninglöst FAS 3 jobb.

Jag tycker man skall hjälpa dem som behöver hjälp och sedan det som inte hör hemma i Sverige, utan bara kommer hit för att söka lyckan få hjälpa att återvända.

Citat:
Man behöver ju inte kräva att alla hemlösa ska gå direkt till ett heltidjobb på 40 timmar i veckan, men det viktiga är att de får ett meningsfullt jobb så de har något att se fram emot och känner att de verkligen är på väg uppåt igen.

Det måste vara en totalt hopplös situation att varken ha jobb eller bostad. Dessutom har de problem med fylla och droger allt detta tillsammans är ju totalt hopplöst. Kan man avlasta dem ett eller två av dessa problem utan moralpredikningar så tror jag mycket är vunnet.
Oläst 2011-03-01, 10:35 #26

Rumänska tiggare skall man inte mata alls, säg gärna till medresenärer som ger pengar. Ge man pengar till Rumänska tiggare, desto större kommer problemet att bli med dem.

Råttor kan signalera till andra råttor vad det finns mat och var de finns gift, Rumänska tiggare har samma egenskaper.

Jag förstår inte varför myndigheterna, inte går ut och varna om denna grupp. Om man inte gör något idag, kommer det bli ett gigantiskt problem om några år.

Citat:
Ursprungligen postat av Bjorne Visa inlägg
Tidningen kostar 40 kr. 20 kr går till försäljaren. Upplagan ligger på runt 20-30k ex/månad. Inte så mycket mtp att i alla sådana här diskussioner är det alltid några som säger "jag ger inte pengar till tiggare men jag bidrar till Situation Sthlm/Stadsmissionen/Frälsis/etc" Fast när man kollar på siffrorna bidrar inte de flesta till varken det ena eller det andra.

Tidningen är i alla fall väldigt bra och hade helt klart sålts ännu bättre om den distribuerats i butik. Se upp för rumänska tiggare (ursäkta språket) som plockar upp ex från väntrum, pendeltåg och liknande och försöker sälja den vidare. Kolla alltid att försäljaren har en "auktoriserad återförsäljare"-lapp på sig.

Senast redigerad av klein den 2011-03-01 klockan 10:38
Oläst 2011-03-01, 10:50 #27
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2007
För att inte tala om alla "musikanter" i själva vagnarna...
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 11:26 #28
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
BoXon BoXon är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2007
Om man nu skall ge en tiggare något så är det väll ändå bättre att ge dom mat eller kläder som dom kan tänkas behöva och inte pengar. Pengarna kanske går till att köpa öl eller annat onödigt som för som gör att det känns "lättare" att leva, men som egentligen bara förvärrar deras situation.
BoXon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 12:14 #29
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Adestro Visa inlägg
För att inte tala om alla "musikanter" i själva vagnarna...
De får aldrig något av mig. De stör.

Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare.

Problemet med Situation Stockholm är att tidningen inte är intressant

Senast redigerad av jonny den 2011-03-01 klockan 12:16
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 12:16 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Tycker inte heller man bör ge pengar till tiggare, att ge bort pengar utan urskiljning löser inga problem, snarare tvärtom. Erbjud att köpa en måltid istället i så fall. I vissa länder kör polisen bort tiggare. Det tycker jag är helt fel väg att gå men däremot bör socialtjänsten engagera sig lite mer. Deras så kallade "uppsökande verksamhet" är ju ett skämt idag.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017