FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag brukar köpa Situation Stockholm.
Åker inte kommunalt så ofta men när jag väl gör det så handlar jag. Enda gången jag inte gjorde det var när gubben hade en Systembolagspåse med en flarra i bredvid sig, sa faktiskt till honom att gå och köpa en ICA-påse och gömma flarran i. Vara lite streetsmart... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Här i Norge så har vi också tidningssystemet, dock kostar bladet 100kr,men det inte hemlösa som säljer här, utan det är alkohol/narkotika missbrukare. Problemet är dock att 50kr per sålt blad är en ganska god avans även för polacker, balter, och annat folk som kommer hit för att tjäna en hacka. Dessutom är dom mer ren och städade, så dom som faktiskt köper tidningar köper av de som ser mest "ren och harmlös" ut, vilket resulterar i att pengarna går helt fel. Nu är det på förslag att man måste ha gått igenom något sorts avvänjningsprogram för att få jobba med att sälja tidningarna. Vilket förhoppningsvis kan lösa problemet. Själv så går jag förbi tiggare varje dag på matbutiken, dom står i ingången.. där det blåser varmluft, säljer dom tidningar så köper jag inte om dom inte ser riktigt sliten ut, om jag ger någonting så är det på vägen ut, och då är det gärna en baguette, eller annan form av färdigmat, som mer eller mindre inte kan missbrukas. Jag ser precis som andra i tråden säger att det finns fel i mitt sätt att agera med, men jag vill veta att mina pengar går till dom som faktiskt behöver det, och som har kämpat sig ur narkotika/alkohol missbruket och försöker reda upp sitt liv, inte dom som försöker stoppa undan en klumpsumma, för att dra hem och leva gott. Norge är tyvärr ett land där missbrukare oftast lämnas till sitt eget öde, och får lite eller ingen uppföljning när dom väl har hamnat där. Det finns vårdplatser, men dom är extremt få, och kön är oftast så lång att det är för sent när dom får sin tur. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Ger inte pengar till tiggare men kan köpa Situation Stockholm. I vissa länder/kulturer så anser de inte att ni hjälper tiggarna genom att ge en peng utan tiggarna faktiskt hjälper er att att må bra/bättra på er karma/se till att pärleporten öppnas när ni står där o knackar på osv genom att ni hjälpa andra männsikor. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Alltså en del av dem kan nog inte jobba. Möjligen i kejdor och med 9 svansad katt som motverings redskap.. Många har hjärnskador efter flerårig missbruk.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Tanken är vacker, men verkligheten är grymmare än så. Idag slåss folk om enklare jobb, så det blir något meninglöst FAS 3 jobb.
Jag tycker man skall hjälpa dem som behöver hjälp och sedan det som inte hör hemma i Sverige, utan bara kommer hit för att söka lyckan få hjälpa att återvända. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Rumänska tiggare skall man inte mata alls, säg gärna till medresenärer som ger pengar. Ge man pengar till Rumänska tiggare, desto större kommer problemet att bli med dem.
Råttor kan signalera till andra råttor vad det finns mat och var de finns gift, Rumänska tiggare har samma egenskaper. Jag förstår inte varför myndigheterna, inte går ut och varna om denna grupp. Om man inte gör något idag, kommer det bli ett gigantiskt problem om några år. Citat:
Senast redigerad av klein den 2011-03-01 klockan 10:38 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För att inte tala om alla "musikanter" i själva vagnarna...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om man nu skall ge en tiggare något så är det väll ändå bättre att ge dom mat eller kläder som dom kan tänkas behöva och inte pengar. Pengarna kanske går till att köpa öl eller annat onödigt som för som gör att det känns "lättare" att leva, men som egentligen bara förvärrar deras situation.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Supermoderator
|
De får aldrig något av mig. De stör.
Jag gav bort en rikskupong en gång och såg hur han faktiskt köpte sig en hamburgare. Problemet med Situation Stockholm är att tidningen inte är intressant
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2011-03-01 klockan 12:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tycker inte heller man bör ge pengar till tiggare, att ge bort pengar utan urskiljning löser inga problem, snarare tvärtom. Erbjud att köpa en måltid istället i så fall. I vissa länder kör polisen bort tiggare. Det tycker jag är helt fel väg att gå men däremot bör socialtjänsten engagera sig lite mer. Deras så kallade "uppsökande verksamhet" är ju ett skämt idag.
![]() |
Svara |
|
|