Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Frimärke för mejl ska stoppa skräpposten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-19, 22:28 #31
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
myapp myapp är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Varför inte göra så att man får en cent för varje mail skickat till sig och sen får man betala en cent för varje mail som man tar emot.
myapp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-19, 23:14 #32
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
kabelkultur kabelkultur är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Jag tycker det verkar som att "forskarna på yahoo" kanske inte forskat riktigt klart än...
F.ö instämmer jag helt med emilv's inlägg.
kabelkultur är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 04:40 #33
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
The Blackjacker The Blackjacker är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Originally posted by digitalUnit@Aug 18 2009, 11:40
Eller så låter vi Posten ta över all mailtrafik (iaf i Sverige) och låter dem ta 5kr/mail.

Jävlar vilka långa och välskrivna mail folk skulle börja skicka då
haha skulle inte förvåna om man förstatligade mailtrafiken snart och verkligen lät posten sköta den för 5 kronor mailet. Hälften av mailen kommer bort och resten granskas av FRA vars register snart också är på vift. Före FRA och eventuella terrorhot går naturligtvis alla mail via IFPI som letar potentiella upphovsrättsbrottslingar.
The Blackjacker är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 09:03 #34
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Det är ju inte rätt mot större webbplatser som skickar mail regelbundet via nyhetsbrev eller för tjänstens skull (läs Facebook).

Kravet ska läggas på Internetleverantörerna. Om de ska få vara anslutna så ska de också ställa krav på sina användare...
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 16:05 #35
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Aug 20 2009, 09:03
Det är ju inte rätt mot större webbplatser som skickar mail regelbundet via nyhetsbrev eller för tjänstens skull (läs Facebook).
Kravet ska läggas på Internetleverantörerna. Om de ska få vara anslutna så ska de också ställa krav på sina användare...
Helt enig.. otroligt surt för dom som driver stora webbaserade företag som sänder mycket mail. Det är bara inte en hållbar lösning!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-20, 18:00 #36
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
skulle det fungera gillar jag iden.
men tror inte det är tekniskt möjligt
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 09:39 #37
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Kan man inte ha ett certifikat för utgående epost-servrar?
Certifikatet säger att "Jag är hotmail.com och finns på IP X.X.X.X. Jag intygar att det här mailet verkligen kommer från användaren [email protected]"

Sen händer något i min epost-klient som motsvarar det som händer när jag surfar in på en SSL-sida.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 10:43 #38
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Aug 21 2009, 08:39
Certifikatet säger att "Jag är hotmail.com och finns på IP X.X.X.X. Jag intygar att det här mailet verkligen kommer från användaren [email protected]"

Sen händer något i min epost-klient som motsvarar det som händer när jag surfar in på en SSL-sida.
Det behövs inget certifikat eftersom tekniken finns redan, genom att kolla HELO, DNS-MX och SPF på mailservern så uppnår man det du beskriver. Mailservern kan sen radera mailet eller lägga på ordet SPAM i subject fältet, om ovan villkor inte uppfylls. Anledningen till att vi har så mkt spam beror till stor del på att folk inte konfigurerat sina mailservrar/DNS:er rätt.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 11:03 #39
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Citat:
Ursprungligen postat av StefanBergfeldt
Det behövs inget certifikat eftersom tekniken finns redan, genom att kolla HELO, DNS-MX och SPF på mailservern så uppnår man det du beskriver. Mailservern kan sen radera mailet eller lägga på ordet SPAM i subject fältet, om ovan villkor inte uppfylls. Anledningen till att vi har så mkt spam beror till stor del på att folk inte konfigurerat sina mailservrar/DNS:er rätt.
Helt rätt. Körde en sådan aggressiv inställning i min mailserver och det är häpnadsväckande hur stora företag inte klarar att hantera sina inställningar. Vart tvungen att sluta med det efter att jag förlorat för mycket ingående post. Som ett exempel kan nämnas DHL som skickade ut aviseringar om paket från en felkonfad server. Att få ett sådant företag att ändra sina inställningar går inte. Dom kör på och tvingar oss att ta emot en massa spam för att vi inte vill missa deras post.
Men många var snabba med att konfigurera rätt, bara man hörde av sig. Därför vill jag inte hänga ut dem här.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-21, 14:17 #40
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Detta låter som helt orimligt, och helt vansinnigt, och den mest löjliga idé jag någonsin hört under min tid som webmaster, även om spam utgör ett stor problem!
Yahoo försöker endast fixa sin okunskap med hur man hanterar spam på detta löjliga sätt.

Från mina tjänster går ut ungefär 60 000 email per dag, detta skulle ju göra att jag måste betala 4200kr/dag = 1 533 000kr/år räknat på 0,07 öre/email :wacko:
Bara till hotmail enligt https://postmaster.live.com/snds/data.aspx har jag runt 25 000 email/dag som kommer dit.

Och då är min utgående email server inte listat på någon svartlista och då måste jag tvingas betala dessa fantasisummor?

Vad tilläggas kan är att jag sedan en tid bojkottar yahoo helt, och godkänner inte yahoo email adresser av en mängd anledningar vid registreraringar och liknande. Den största anledning är att email klassas som spam konstant av yahoo och en massa andra problem. Jag rekommenderar därför alla att skaffa en hotmail eller gmail adress, och med båda har jag ett gott samarbete med god erfarenhet, och har inte alls samma problem.

Jag har fått otroligt många personer att byta yahoo email till något annat. Med lite tur tar hotmail över yahoo's emailsystem och då förändras ju säkert sakerna.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
skräppost, spam

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017