Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säljes: Koncept med nätbutik och AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-12, 19:05 #31
Sandström Sandström är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Jag tycker inte Conny håller dålig ton. Det jag kan hålla med om är att det ter sig lite märkligt att i prislappen inte inkludera AK eller eget kapital.

Om du vill ha 45 kkr för inkråmet, skriv det. Men redogör öppet för den fulla prislappen. Jag fick också uppfattningen om att du ville ha 45 kkr för bolaget. Skriv från start vilken full likvid du förväntar dig.

Och, varför krångla med uttag och insättning av AK. Lägg på 50 kkr på likviden så slipper ni krångla, både köpare och säljare.

Sen kan jag hålla med om att det också ser märkligt ut att du har två konton du skriver under.
Jag tycker conny håller en dålig ton.
Som jag skrivit innan, som jag kommenterat i hans inlägg, så kommer han med påstående och drar slutsatser som är felaktiga. Han har kallat mig oärlig och beskriver mig som icke trovärdig. Detta gör att jag tycker han håller en dålig ton. Och gör att jag tycker att han gärna får sluta skriva.

Jag har angivit en prislapp på 45tkr.
Som jag skrivt innan är detta inga fullständiga villkor. Det är väl självklart för alla som läser? Jag söker kontakt med en intresserad. Diskussionen om tex villkor kommer senare och inte öppet här.

Det finns god anledning att krångla med kapitalet.
För det första är det inget krångel. För det andra är kapitalet idag 50tkr av pengar på banken. Det är inte säkert att den nya ägaren vill ha det så.

Det ser inte märkligt ut att jag skriver med två konton.
Som jag skrev blev det fel vid inloggning. Det var inte med min mening.
Sandström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 19:15 #32
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
Han är ju uppenbarligen intresserad, inte av att köpa utan att reda ut vad du menar eller hur bytet av kapital kommer gå till, och det är nog till intresse för en eventuell köpare också.

Som objektiv läsare skulle jag säga att han haft långt ifrån en dålig ton.
Jag är helt med på att han inte är intresserad. Och det är okej.
Jag förstår att han bara vill reda ut begreppen. Det gör jag gärna.

Men jag är inte intresserad av att svara någon som håller en dålig ton.
Det finns ingen anledning att kalla mig oärlig, tveksam eller oseriös.

Man kan skriva frågeställningar utan att redan från början komma med påståenden och slutsatser. Tycker du att det är att hålla "god ton" när man skriver ord som oärlig, tveksam och oseriös?
Oläst 2015-09-12, 19:15 #33
Piraten Piraten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Flitig postare

Hur går det, får du någon att nappa på att köpa en webbutik som är offline utan kunder och utan allt för 45,000 kr?
Kostar väl inte många hundralappar att starta en webbutik?
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 19:39 #34
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Sandström Visa inlägg
Men jag är inte intresserad av att svara någon som håller en dålig ton.
Det finns ingen anledning att kalla mig oärlig, tveksam eller oseriös.

Man kan skriva frågeställningar utan att redan från början komma med påståenden och slutsatser. Tycker du att det är att hålla "god ton" när man skriver ord som oärlig, tveksam och oseriös?
Han har aldrig kallat dig för det, han har däremot uttryckt att han känner just så, och det är en väsentlig skillnad.

Men sammanfattningsvis så vill du alltså ha 45tkr för ett AB, ett tiotal domäner, kontakt med huvudleverantör och en webshop som aldrig varit i bruk?
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-12, 22:46 #35
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2008
Citat:
Han har aldrig kallat dig för det, han har däremot uttryckt att han känner just så, och det är en väsentlig skillnad.

Men sammanfattningsvis så vill du alltså ha 45tkr för ett AB, ett tiotal domäner, kontakt med huvudleverantör och en webshop som aldrig varit i bruk?
Nope, 45000 kr för inkråmet. Att försöka sätta in apportegendom i ett aktivt bolag låter både komplicerat och framförallt onödigt dyrt. Det blir ju billigare att slänga in pengarna än att betala arvode för både revisor och värderingsman.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-13, 11:26 #36
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Hur går det, får du någon att nappa på att köpa en webbutik som är offline utan kunder och utan allt för 45,000 kr?
Kostar väl inte många hundralappar att starta en webbutik?
Jag skulle vilja se den konsultbyrå som hjälper dig att sätta upp ett aktiebolag och den webbyrå som hjälper dig att bygga upp en webbutik (friköpt) för någon enstaka hundralapp.
Oläst 2015-09-13, 11:41 #37
Nykomling

Nykomling

Citat:
Om Conny skriver att "han känner" att jag är oärlig. Då uttrycker han väl, alltså kallar mig, för en oärlig person ur hans perspektiv. Vilket är helt befängt.
Det är väldigt lätt för folk som besöker forumet att uppfatta att det faktiskt är så. Därför tycker jag detta är långt ifrån acceptabelt.
Därför vill jag att han slutar skriva, eller håller en bättre "ton" i sitt skrivande.
Oläst 2015-09-13, 11:47 #38
Nykomling

Nykomling

Citat:
Sammanfattningsvis vill jag ha 45tkr för aktiebolaget. Som är bra skött sedan 2013. Samt med ett litet minusresultat (vilket är bra att ha med sig)
En startklar webbutik. Som är unik i design, och modern i kod.
Namnen med koppling till verktyg. T.ex. "svenska verktyg" Detta är bl.a. domännamn, precis som du skriver.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker detta är ett fullt rimligt pris.
Oläst 2015-09-13, 11:56 #39
Nykomling

Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Nope, 45000 kr för inkråmet. Att försöka sätta in apportegendom i ett aktivt bolag låter både komplicerat och framförallt onödigt dyrt. Det blir ju billigare att slänga in pengarna än att betala arvode för både revisor och värderingsman.
Detta med apportegendom är såklart upp till en köpare.
Jag försöker bara lägga fram det, och förklara att en köpare har alternativ när det kommer till aktiekapitalet.

Ett aktiekapital måste man alltid satsa när det handlar om aktiebolag.
Det hoppas jag en ev. köpare är fullt med på.
Och jag hoppas det är väldigt klart att jag inte säljer bolaget med inkråmet inkl. 50tkr för summan 45tkr.
Utan jag har värderat bolaget med inkråmet till 45tkr, som jag tycker är ett rimligt pris.

Vill köparen att jag lämnar 50tkr i bolaget är detta såklart en lösning som fungerar för mig.
Men då pratar vi ett pris runt 95tkr.

Men det blir väl inte heller rättvist och säga att det "kostar" köparen 95tkr?
Utan 50tkr behåller köparen som kapital i bolaget.
Därför har jag angett priset 45tkr, för det är vad det faktiskt kostar köparen.

Jag ska också nämna att om köparen vill fortsätta på en affärsidé som liknar den jag har/hade. Behövs betydligt mer pengar än 50tkr för att få runt butiken. Om köparen har dessa pengar tror jag inte aktiekapitalet är den väsentliga frågan. Därför skrev jag också innan att Conny skulle sluta att haka upp sig på aktiekapitalet och kanske hitta någon faktiskt intressant fråga att ställa. Om han hade varit seriöst intresserad.

Senast redigerad av Sandström den 2015-09-13 klockan 12:02
Oläst 2015-09-13, 11:59 #40
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Sandström Visa inlägg
Jag skulle vilja se den konsultbyrå som hjälper dig att sätta upp ett aktiebolag och den webbyrå som hjälper dig att bygga upp en webbutik (friköpt) för någon enstaka hundralapp.
Webbutiker finns för 0 kr om du missat detta...
Ett lagerbolag köper man för några tusenlappar, har svårt att se värdet i det du försöker framhäva.
Piraten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017