Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säljes: Koncept med nätbutik och AB

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-12, 12:51 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Jag är nog helt okunnig i ämnet, men frågan kvarstår:

- Hur har du tänkt bokföra uttaget av aktiekapitalet från bolaget?

I Ab funkar det inte som i enskild firma där du bara kan ta ut kapitalet som finns på kontot. Ska du ta ut aktiekapitalet måste man anmäla det till bolagsverket som en omvänd nyemission, och det är besvärligare än att göra en vanlig nyemission där man ökar aktiekapitalet. Dessutom går det inte att göra en omvänd nyemission så man minskar AK till under 50 000kr, eftersom minsta tillåtna AK är 50 000 kr, (utom när man förbrukat AK så kan det vara 25000 kr, men då ska man egentligen utfärda kontrollbalansräkning och bolaget blir insolvent).

Om du bara tar ut pengarna så kommer det räknas som nettoutbetald lön med en rad skattekonsekvenser som följd. Att ta ut pengarna som "lån" är förbjudet i aktiebolag.

Så då återstår att du från annat bolag fakturerar beloppet och då får det konsekvenser för momsen.

Jag ser helt enkelt inte hur det praktiskt ska gå till att du "plockar ut" AK ur bolaget.

Lagerbolag fungerar annorlunda, där utfärdar stiftaren en revers på ett belopp motsvarande AK som sedan löses ut av en köpare + avgifter till stiftaren.

När du väl har ett "levande" bolag kan man inte göra på samma sätt, då har man redan avsatt AK till bolaget och det kan inte ägaren "tömma" utan att likvidera eller konka bolaget.

Möjligen finns det något annat sätt som jag inte känner till, så därför skulle det vara intressant att veta hur du tänkt lösa det. Transaktionen måste ju ha lagligt stöd och bokföras korrekt.

Att den nya ägaren kan göra ovillkorat Aktieägartillskott är ju möjligt, men att "ta ut" AK på motsvarande sätt känner jag inte till. Aktieutdelning är inte samma sak.

När man gör et köp av ett AB så måste man förutsätta att säljaren informerar på ett korrekt sätt, man kan absolut inte sälja ett AB utan AK om man inte informerar om det från start. Det är INTE seriöst att undanhålla sådan viktig information. Köparen ska heller ALDRIG behöva vara orolig att sådan viktig information undanhålls.

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-09-12 klockan 13:04
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017