FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Visst finns det rötägg inom alla partier men de är synnerligen överrepresenterade inom SD och det är knappast en slump. Inget annat parti har sparkat ut så många representanter som SD under så kort tid. Inget annat parti skulle stötta en riksdagsledamot som sponsrar en tveklöst rasistisk webbplats. Inget annat parti skulle stötta ledamöter som på sina bloggar gör det till en sport att lista grova brott och andra oförrätter som begås av invandrare från "fel" länder (väst-européer är inte intressanta där), helst ska de också vara muslimer. För mig är det knappast ett demokratiskt parti.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-15 klockan 13:18 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Problemet blir när folk inte börjar acceptera demokratiska val när det är andra åsikter än deras egna. Lite samma sak som med yttrandefrihet och bara yttrandefrihet ska gälla när det det passar deras åsikter bara. Att använda ord som dumma boskap passar även in här ännu en gång. Och ja du har rätt att Hitler och hans parti tog maken i Tyskland helt korrekt, och det var helt politiskt och demokratiskt korrekt. Och ärligt talat så tror jag inte om inte Hitler var så maktgalen och drog igång ett världskrig och gick gick i krig o tog över så många andra länder så hade troligtvis inte något annat land ens brytt sig om Tyskland. Så om ett land och folk röstar fram något demokratiskt så är det svårt säga det är fel, då kan man aldrig längre stå för demokratiska val om dom bara får ske på vissa villkor. Senast redigerad av patrikweb den 2013-11-15 klockan 13:20 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Upplys en landsförvisad och vilsen själ... Vilka av SD:s förslag eller åsikter är odemokratiska, per definition?
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att Sverigedemokraterna gör skillnad mellan människor utifrån framför allt religion och etnisk tillhörighet gör dem till ett odemokratiskt parti. Även om de i likhet med många andra högerextrema i Europa har städat upp så är det fortfarande tydligt, inte minst genom Avpixlat och flera partimedlemmars bloggar. På Sverigedemokraternas egen hemsida hittar man vidare följande citat:
Citat:
En grundläggande demokratisk rättighet är att man ska ha samma rättigheter oavsett religion, kön, sexuell läggning osv. Inte heller detta anser Sverigedemokraterna utan skriver: Citat:
Diverse uttalanden från sverigedemokrater över hela landet talar också de sitt tydliga språk. Medan rasistiska uttalanden naturligtvis även förekommit i andra politiska partier så är det hos SD snarare regel än undantag - det är ingenting man kan bortse från. Partier som SD har över hela Europa arbetat hårt för att visa upp ett anständigt yttre som man mer eller mindre desperat försöker upprätthålla till varje pris. Man ska inte låta sig luras av detta, det är endast en väg in i maktens korridorer. Bakom detta skyltfönster så hyser de precis samma åsikter som tidigare. Det är återigen en mycket farlig utveckling vi ser i Europa just nu och jag hoppas verkligen att det inte går längre än så här den här gången.
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker du det är demokratiskt av de andra partierna när papperslösa ska få billigare vård än en person som jobbat i Sverige och betalat skatt hela sitt liv ska betala mer. Det tycker inte jag är speciellt demokratiskt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Några reflektioner, som absolut inte är ett förvarstal för SD utan mina tolkningar av deras politiska agenda och program: Jimmie Åkesson mfl har varit noga med att uppge att de kritiserar islam och inte dess anhängare. Grunden för detta är att de anser att denna religion i sig är uppvisar odemokratiska inslag (sharialagar, kvinnoförtryck, halalslakt osv). Det är paradoxalt att just det som SD beskriver som odemokratiskt uppfattas som odemokratiskt av deras meningsmotståndare. I övrigt håller jag med om en del. Jag är själv invandrare i Thailand och även om jag i flera avseenden försöker anpassa mig kulturellt är jag fortfarande svensk och mån om min bakgrund. Att alla som bor i Sverige skall älska Kalles kaviar, ägna sig åt stavgång och tycka att "lagom är bäst" blir mest tramsigt. Jag tycker tvärtom det är helgalet att förneka sitt ursprung och dess kultur.
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Då har du återigen en väldigt primitiv syn på demokrati. En av flera förutsättningar för att en demokrati och ett modernt samhälle ska fungera är att man tar hänsyn till minoriteter och grupper i samhället som behöver särskilt stöd på olika vis. Du ser dessutom helt fel på hur skatten och vården fungerar i Sverige (och de flesta andra av världens mest välmående länder). Ytterst få av oss betalar det som vården kostar - en del betalar mer, andra betalar mindre. Det är i praktiken snarare att betrakta som en solidarisk och kollektiv försäkring som vi alla hoppas betala mer för än vad vi i slutändan tvingas nyttja.
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ps. Hurvida halalslakt kan anses som odemokratiskt (eller ej) är nog mest relevant om man är en get.
My bad ;-)
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Jämför du sedan papperlösas möjlighet att delta i samhället på övriga sätt och därmed få tillgång till uppehälle och mat inser du snart att papperslösas vardag i allmänhet är ett rent helvete jämfört med en fattig herr Svensson.
![]() |
Svara |
|
|