FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
En domän är en unik identitet som ger möjlighet att välja t.ex. leverantör för blogg, e-post och en hel del andra viktiga tjänster. Behåller Emma sin domän livet ut har hon fullständig kontroll vad hon vill göra den, t.ex. flytta tjänsterna om en leverantör försvinner eller inte håller måttet. Hon kan vara säker på att hennes mailadress finns kvar, hon slipper besväret att maila alla sina kontakter för att byta mailadress från emmatretton @c*mhem.se till emmatretton @t*elia.se endast för att hushållet flyttar. För "trettonåriga Emma" eller annan individ innebär en subdomän inte samma flexibilitet. Det är som med telefonnummer, nu kan "trettonåriga Emma" byta från Tre till Comviq och ända ha samma telefonnummer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad är en domänplundrare? Jag förstår inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är ett företag som verkar i en kapitalistisk omvärld och som äger väldigt många domännamn. Företaget är per automatik en plundrare om företaget säljer domäner med vinst snarare än att närapå ge bort domänerna så snart Någon säger att han vill ha ett domännamn som företaget är innehavare utav.
OBS! Ovanstående är att betrakta som ironi. Senast redigerad av altruixm den 2013-11-12 klockan 15:15 Anledning: Förtydligande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej, en varas värde beräknas på tillgång OCH efterfrågan och hur dessa två krafter samspelar.
Sen får man ta hänsyn till särkostnader och alternativkostnader för att inte sälja också samt tidsaspekten för investeringen och vilken horisont för avyttring innehavaren jobbar mot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
I mitt fall handlar det inte om någon "guld" domän som oftast diskuteras här. Denna domänen är jag rätt säker på att ingen av er ens skulle köpa. För mitt projekt passar domänen bra. Företaget som äger domänen nu har en redovisad vinst på 4,8 miljoner. Tydligen köper de upp en jäkla massa domäner och sätter skit annonser på den.
Jag mejlade företaget i frågan, beskrev exakt vad jag skulle göra med domänen m.m. Fick tills vars att de säljer den för 75 000 kr plus moms. Jag såg att .nu domänen var ledig, så den kommer jag köpa ist och verkställa projektet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att det är väldigt problematiskt med alla dessa domänhamstrare och all spekulation som är kring domännamn. Det är så tråkigt när man försöker hitta ett domännamn till ett projekt och ser att nästan allt vettigt är upptaget. Hade det varit något vettigt på domänerna hade jag inte haft något problem med det alls, men när de allra flesta inte ens används utan bara är parkerade eller visar en sida där det står att domänen är till salu så känns det som något är väldigt fel.
Jag tycker det hade varit bättre om det fanns en begränsning på hur många domännamn man kan äga. 100 domäner per person känns som en rimlig gräns. Det fåtal som verkligen behöver fler än så av legitima själ skulle givetvis kunna få dispens efter en enklare prövning där grundkravet är att merparten av domänerna man äger antingen används till något vettigt eller någon form av skyddsregistrering av sina varumärken. Givetvis bör det även vara förbjudet med att man starar massa bolag bara för att kunna ha fler domäner samt bulvaner och liknande. Om man gör det riskerar man att förlora alla sina domännamn. Det bör vara tillräckligt för att avskräcka. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För att återgå till den mer väsentliga diskussionen om huruvida parkerade eller oanvända domännamn verkligen är ett problem så får du (och andra som anser detsamma) gärna ge något eller några exempel på domännamn som du skulle haft behov av till ett projekt men som var upptaget?
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-13 klockan 11:42 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|