Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Cookies i hetluften igen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-15, 20:04 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det handlar inte så mycket om säkerhetshot som om rätten till ett privatliv. Kakor med id:n som kopplas till en särskild webbläsare för att följa ens besök på olika webbplatser, alltså. På sätt och vis är det här med att upplysa om kakor mer en förlängning/komplement av reglerna om behandling av personuppgifter.
Att upplysa om kakor är ju knappast heller ett problem. Tycker man det så bör man kanske fundera över vad man sysslar med
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 22:21 #32
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det handlar inte så mycket om säkerhetshot som om rätten till ett privatliv. Kakor med id:n som kopplas till en särskild webbläsare för att följa ens besök på olika webbplatser, alltså. På sätt och vis är det här med att upplysa om kakor mer en förlängning/komplement av reglerna om behandling av personuppgifter.
Det är ju bara att stänga av cookies i webbläsaren om du inte vill att några sparas, varför ska alla andra rätta sig efter dig?
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 06:28 #33
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Det är ju bara att stänga av cookies i webbläsaren om du inte vill att några sparas, varför ska alla andra rätta sig efter dig?
Jag har förvisso redan gjort det, men frågan kan ändå vara principiellt viktig. Det är förbjudet att spara personuppgifter utan att upplysa om det förutom sådana som krävs för att man ska kunna leverera tjänsten. Det här är inte en annorlunda situation eftersom syftet med spårningskakor är just att identifiera en person och dessa vanor.

För övrigt är det vad jag vet mycket svårt att bli av med kakor numera. HTTP-kakor kan blockeras, men Flash-kakor, HTL5-lagring oc olika rick med webbläsarens cache används av många för att återskapa förstörda spårningskakor. Här är en bloggpost som sammanfattat olika sätt att göra det på:
http://samy.pl/evercookie/

De flesta av dessa metoder används av reklamnätverken, utan att vare sig nätverken själva eller deras publicister informerar om det. Det enda sättet att skydda sig verkar vara att använda Adblock för att överhuvudtaget inte skicka HTTP-frågor till reklamnätverken och det ligger väl inte i någon webbmästares intresse att Adblock-användandet ökar?

Senast redigerad av emilv den 2011-03-16 klockan 06:34
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 20:08 #34
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Lagen handlar inte om att förbättra säkerheten. Lagen handlar om att göra vanliga användare, som inte är insatta i tekniken, rädda för att gå ut på internet. Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se. Lagen införs för att öka stödet för propagandan.
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 20:46 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Lagen handlar inte om att förbättra säkerheten. Lagen handlar om att göra vanliga användare, som inte är insatta i tekniken, rädda för att gå ut på internet. Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se. Lagen införs för att öka stödet för propagandan.
Hehe, den bisarra paranoian var nog bland det roligaste jag läst på länge
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-16, 20:56 #36
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hehe, den bisarra paranoian var nog bland det roligaste jag läst på länge
Just wait and see...
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 07:17 #37
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av sbgm Visa inlägg
Genom att sprida en cookie-skräck gör detta så att de vanliga användarna håller sig till mainstream media, aftonbladet.se.
Haha, what? Hur hänger det resonemanget ihop?

Bara på startsidan sätter Aftonbladet 17 kakor från sju olika domäner, varav flera stycken inte är deras egna. Jag får till exempel kakor från två annonsnätverk och Facebook av dem. Skulle jag vara rädd för kakor skulle jag undvika Aftonbladet.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 07:54 #38
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Haha, what? Hur hänger det resonemanget ihop?

Bara på startsidan sätter Aftonbladet 17 kakor från sju olika domäner, varav flera stycken inte är deras egna. Jag får till exempel kakor från två annonsnätverk och Facebook av dem. Skulle jag vara rädd för kakor skulle jag undvika Aftonbladet.
Det är sånt som vi vet om ja, men inte Gunnar 55 som röstar för socialdemokraterna... Garanterar att snart kommer det komma rubriker i Aftonbladet som säger att cookies är ett läskigt säkerhetshot...

Och just det. För det andra. Har ni läst TV-lagstiftningen? 1000-tals regler om vilka program etc som får sändas, etc. Är dessa regler till för att "öka säkerheten" eller liknande? Jag är säker på att detta är vad politikerna säger, men i realiteten är det så att när de skapar massa regler, är det omöjligt att inte bryta mot nån av dem. Om en TV-kanal/sajt sedan sänder/skriver något obehagligt för regeringen, kan de enkelt säga att "näe, men de informerade inte tillräckligt om cookies" och sedan stänga ner sajten. Det är det som är målet.

Detta är bara en början.

Sen den som skrev att JAG var paranoid. Staten är inte paranoid som övervakar varenda svensk medborgare genom FRA?
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 16:52 #39
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Adestro Adestro är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 1 036
Proposition om cookies i dag (Dagens Media)

Citat:
Syftet är, enligt regeringen, att ”stärka konsumentmakten och förhindra oseriös marknadsföring”.
Citat:
Lagen förväntas träda i kraft 1 juli. Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies.
Adestro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-17, 17:22 #40
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
sbgm sbgm är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 118
Citat:
Proposition om cookies i dag (Dagens Media)

Citat:
Syftet är, enligt regeringen, att ”stärka konsumentmakten och förhindra oseriös marknadsföring”.
Citat:
Lagen förväntas träda i kraft 1 juli. Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies.
Självklart är det ett gott syfte, annars skulle de inte kunna driva igenom lagen... Det är det som är det bästa, när dessa geniala, ondskefulla politiker när säger "men lagen är för att skydda konsumenterna" så kan man bemöta alla som säger emot med "jaha, så du vill inte skydda konsumenterna?"

Hmpfh, mata inte trollen. Kalla mig troll för att jag säger emot den heliga, allsmäktiga, goda staten som bara vill oss väl...

"Regeringen vill att branschen själv ska utforma en självsanerande lösning för samtycke av cookies. "

Visst visst, klart vi kommer att ändra på vår programmeringsteknik, annars kommer män i blå uniformer och sparkar in min dörr.
sbgm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017