FAQ |
Kalender |
Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import. | |||
Friande |
![]() ![]() ![]() ![]() |
102 | 68.00% |
Fällande |
![]() ![]() ![]() ![]() |
48 | 32.00% |
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#311 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Oavsett skuldfrågan i målet måste jag säga att åklagarsidan i sin slutplädering drar ett löjets skimmer över sig själv.
Exempel 1: Medhjälp till spridning av drygt 30 verk har orsakat en skada för branschen på 100 mille. Om vi säger att det finns 30.000 skyddade verk tillgängliggjorda via TPB (antar att det är väldigt lågt räknat) så skulle det betyda att branschen, tack vare TPB, totalt har orsakats förluster på över 100 miljarder. Jo tjena. Exempel 2: Åklagaren säger att det är bevisat att en annons på TPB kostade 3500 SEK per vecka. Sedan säger han att polisen funnit 60 unika annonser på sajten. Alltså hade dom intäkter på 60x3500 SEK per vecka. Det är ju så dumt så man inte vet om man skall skratta eller gråta. Om jag har en primär annons på min bästa sida som drar in X kronor så drar annonser på ev. under sidor in en bråkdel av denna summa. Självklart för alla som har någon som helst kunskap om annonsering på nätet. 60 samtidiga unika annonser på en sajt som drar in samma belopp. Jo tjena (igen) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Du har inte funderat över om det kan vara så att alla verk inte har samma värde? =) Citat:
![]() |
![]() |
#313 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Inkomsterna till personerna/sajten kan jag också hålla med om saknar både logik och spår av bevis för. Försvaret har gått med på vissa estimat utan att säga sig veta säkert - det skulle jag som målsägare vara väldigt nöjd med eftersom bevisen för ens det iallafall enligt min halvbildade uppfattning helt saknas. Sen tycker jag också att pläderingarna helt missar sitt mål i skuldfrågan förvisso. Tre av fyra poänger tycker jag låter tillämpliga för alla sökmotorer och många även för de flesta av andra annonsbärande sajter.
![]() |
![]() |
#314 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Du menar att om totalsumman bara blir 50 miljarder i skada isf 100 miljarder så är det rimligt? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#315 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#316 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kraven Min poäng kvarstår. Kör du den beräkningen dom använt på hela TPB så lär skadan alla gånger hamna på flera 100 miljarder kronor... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#317 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det ligger ju i sakens natur, som jag påpekat tidigare, att det, precis som i krig, är den "vinnande" sidan som har rätt till historibeskrivningen (utan att därmed försöka förutspå resultatet av rättegången). Samma sak gäller ju vid "alla" andra typer av brott, om du blir bestulen på din klocka så låter du inte tjuven bestämma ett värde på den, och när du kontaktar försäkringsbolaget så så vill du ha vad du betalade för klockan, inte vad tjuven sa att den är värd...och som brottsoffer så tror jag dessutom att du känner dig ganska utsatt och orättvist behandlad, och tycker att du överhuvudtaget inte ska behöva lägga tid på att leta kvitton, sammanställa listor över stöldgods, kontakta polis och försäkringsbolag, beställa nytt glas till skyltfönstret...är du då "brottsoffer" i din egenskap av företagare (som mina exempel ju är inne på), så är jag tämligen övertygad om att du adderar den tidsförlusten, omräknat i kronor, i dom yrkanden du gör mot gärningsmannen... Jag tyckte det var intressant att man refererade till "den finska domen" och att man i den tydligen gjort samma slutsats som jag var inne på, nämligen att torrentfilen var en del av det upphovsrättsskyddade materialet precis som man måste hävda att den del av filen som ligger i filallokeringstabellen (FAT) är, jag tror att det är det kommer bli "det nya sättet" att se på torrentfiler, vilket förenklar processen avsevärt och inte på något sätt är orimligt. jag vet inte om det är en slump, eller...men för mig fungerar iaf inte tpb.org just nu... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL. Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.
Man kan inte både ha kakan och äta den. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
(sen menade jag kanske inte specifikt den här domen, då den ju utan tvivel kommer att överklagas oavsett hur den faller...) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |