Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-03, 11:01 #321
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Petter tycker visst inte att han förlorat tillräckligt med pengar på enbart ett album.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 12:45 #322
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL. Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.
Man kan inte både ha kakan och äta den.
Jag är ledsen men du måste förklara hur du menar...jag förstod absolut ingenting.
(sen menade jag kanske inte specifikt den här domen, då den ju utan tvivel kommer att överklagas oavsett hur den faller...)
Det var riktigt rörigt skrivet.

Men en fil som beskriver en annan fil... Det är lite som att jag skulle inkräkta på upphovsrätten av en bok för att jag skriver en bokrecension.

Vidare bör ju torrentfilen i sig kunna vara upphovsrättsskyddad med dess skapare som rättighetsinnehavare förutsatt att den uppnår verkshöjd.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 14:24 #323
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Originally posted by -gummianka@Mar 3 2009, 08:59
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL. Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.
Man kan inte både ha kakan och äta den.
Jag är ledsen men du måste förklara hur du menar...jag förstod absolut ingenting.
(sen menade jag kanske inte specifikt den här domen, då den ju utan tvivel kommer att överklagas oavsett hur den faller...)

Det var riktigt rörigt skrivet.

Men en fil som beskriver en annan fil... Det är lite som att jag skulle inkräkta på upphovsrätten av en bok för att jag skriver en bokrecension.

Vidare bör ju torrentfilen i sig kunna vara upphovsrättsskyddad med dess skapare som rättighetsinnehavare förutsatt att den uppnår verkshöjd.
Nästan exakt vad jag skrev. Faktiskt.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 14:31 #324
Westmans avatar

Westmans avatar

För gummianka då:
Citat:
Om en torrentfil är en del av det upphovsrättsskyddade materialet så är det ett fel i domen
Inget konstigt antar jag så vidare till nästa del.
Citat:
då den som har skapat torrentfilen inte innehar upphovsrätten till den vilket går emot UrL.
Om jag skapar en torrentfil så skulle jag enligt det du beskrev INTE inneha upphovsrätten till min torrentfil. Det går stick i stäv med UrL. Är du med?
Citat:
Om en torrentfil inte är att anse som ett verk eller att den inte uppnår verkshöjd så får det samma resultat.
Om jag inte innehar upphovsrätten till filen efter som den inte uppnår verkshöjd eller inte kan klassas som ett verk så kan den heller inte vara del i ett verk (det upphovsrättskyddade materialet).

Så krångligt var det väl inte.
Oläst 2009-03-03, 15:34 #325
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Hur skulle en torrentfil kunna anses uppnå verkshöjd...?
Oläst 2009-03-03, 16:03 #326
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Reg.datum: Apr 2008
Att det kan vara ett "fel" i domen kan vi ju lämna därhän...

Citat:
Originally posted by jonny@Mar 3 2009, 13:45
Men en fil som beskriver en annan fil... Det är lite som att jag skulle inkräkta på upphovsrätten av en bok för att jag skriver en bokrecension. Vidare bör ju torrentfilen i sig kunna vara upphovsrättsskyddad med dess skapare som rättighetsinnehavare förutsatt att den uppnår verkshöjd.
Som sagt, liknelser och jämförelser i all ära, men ibland är dom ju bara...dumma...(no offense)...om jag säger [data som beskriver annan data] istället då...

Men om ni vill hjälpa mig förstå...

Jag är absolut med på att JAG inte inte innehar någon upphovsrätt till den torrentfil jag "skapar", att den inte uppnår verkshöjd det är ju grunden i hela resonemanget, och det har jag väl aldrig påstått att den gör, sen förstår jag faktiskt inte varför du menar att torrentfilen INTE kan vara en del [data] av det skyddade verket, vad menar Westman händer om jag kodar om en film från DVD till DivX, är det en film med samma upphovsrättsinnehavare, eller ska man "räkna om" verkshöjd på den då (den delen av filen som ligger i FAT ser ju helt annorlunda ut)? Vad händer om jag gör en zipfil av det, är den (filmen) fortfarande skyddad enligt UrL eller kan jag hävda en "egen" verkshöjd ? (samma sak där, du har först en del av filen i FAT, som pekar på en .zip fil, som i sin tur beskriver en film, men då är det inte samma upphovsrättsskyddade verk ?

Du SKAPAR ju ingen torrentfil, på samma sätt som du inte SKAPAR den del av "filmen" som ligger i FAT, på samma gång är den absolut en del av "filmen", utan denna nödvändiga del är "filmen" värdelös, du kommer inte åt den, samma sak gäller för den data som lagras i torrentfilen och den data som den pekar mot..

Nu säger jag ju inte per nödvändighet att det ÄR såhär, men som jag förstod så hade man gjort en liknande analys i den "finska domen"...

edit: jag läser och läser och försöker förstå, eftersom jag tolkade Westmans "första" inlägg som att jag hade hade fel i mitt resonemang så har jag själv försökt hitta dessa fel, men det känns som att du egentligen pratar om något helt annat...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-03, 17:55 #327
Westmans avatar

Westmans avatar

gummianka:
Det var väl i den finska domen som det tolkades som att torrentfilen tillhörde det upphovsrättsskyddade verket? Därav att jag nämner domen och inte skriver du/dig.

Sen håller jag inte med om att en torrentfil beskriver det data den pekar på. Den innehåller (förenklat) checksummor, filnamn och lite adresser till trackers men det kan väl knappast anses vara beskrivande.

tartareandesire:
Om den anses vara en del av ett verk så borde den ju uppnå verkshöjd. Jag tycker inte att det går ihop vilket är en del av mitt argumenterande ovan.
Oläst 2009-03-03, 21:58 #328
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Torrent-filen borde enligt min uppfattning vara närmare att uppnå verkshöjd med alla rättigheter tillfallande personen som har skapat denna snarare än den eventuella rättighetsinnehavaren till ett eventuellt upphovsrättskyddat verk. En egen och unik lista på trackers och checksummor som omöjligen kan återskapas utan verket (vilket inte behöver tillgängliggöras och därför inte nödvändigtvis kan återskapas alls) borde väl kunna uppnå verkshöjd precis på samma sätt som t ex en länkkatalog som innehåller länkar och beskrivningar (med skillnaden att beskrivningen är ord respektive checksummor)? Detta borde väl gälla även om länkarna leder till olagligt material eller om olagliga medel har använts vid dess framställning?
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 00:06 #329
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Domen som kommer lär ju överklagas av den andre parten och lär i detta läge varken säga bu eller bä.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-04, 00:18 #330
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Originally posted by danielos@Mar 3 2009, 18:06
Domen som kommer lär ju överklagas av den andre parten och lär i detta läge varken säga bu eller bä.
Men det betyder ju inte med säkerhet att nästa instans kommer att ta upp fallet. Tingsrättens dom kan alltså bli den som gäller.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 4 (0 medlemmar och 4 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017