Citat:
Originally posted by Spindel@Aug 8 2005, 13:54
Westman: Kanske missuppfattar dig lite, men att stänga av stökiga elever är nog ingen speciellt bra lösning.
|
Nja jag sa heller inte att man skulle stänga av dem men måste man välja mellan pest eller kolera så väljer jag hellre att de elever som vill lära sig ska ha en chans att göra det också. Vissa elever kan helt enkelt inte gå i vanliga klasser, alltså större grupper. Det är ju här problemen uppstår. Man kan inte ha en sk. OBS-klass med 15+ stökiga elever. Det blir bara skit av allting. De elever som är där för att de behöver extra stöd får det inte för att läraren har fullt upp med att hålla bråkiga elever i schack. Sen är det också så att elever med konstaterad ADHD eller liknande problem ibland hamnar i vanlig skola pga. att deras föräldrar inte vill att deras barn ska ses som annorlunda eller på något sätt ens i närheten av att vara handikappad - vilket de verkar anse vara något fult eller skambelagt. Nej, det enda sättet att lösa problemet är att ta bort några led i beslutsvägarna och dessutom ge skolorna mer pengar som är öronmärkta till specialundervisning i specialskolor/klasser.
Hubbert: En 2:a är ett betyg som faktiskt är värt mer än IG. De flesta ämnen jag har studerat betygskriterierna för ger G för samma kunskapskrav som de flesta 2

r hade förut. I vissa ämnen är det rent av löjligt hur låga kraven är på G och tittar man dessutom på vad som krävs för nästa nivå, VG, så är det lika stor skillnad som mellan det tidigare systemets svaga tvåa och en klar fyra. Ett alldeles för stort hopp tycker jag och klart inkonsekvent. Ett G i betyg har så vid omfattning att jag, tyvärr, inte anser att G duger som betyg. Jag kallar aldrig någon med G som bästa betyg till intervju. Jag vet att vi på detta sätt kan missa massor med bra folk men det tar för mycket tid att leta efter pärlor i gröpen.
I övrigt verkar de flesta vara av samma åsikt, dagens skola är usel. Vi kan bara beklaga eleverna att vi inte kan ge dem bättre utbildning.