WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vart är skolan på väg? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9224)

eg0master 2005-08-07 10:26

När jag läste den här tråden så blir jag förundrad... Har man slutat med matematik i skolan? Medelvärde var väl något man lärde sig i mellanstadiet typ...

kroax 2005-08-07 10:56

Visst kan dom flesta som har gått ut skolan räkna med medelvärde, median osv.
Att personen som gjorde det inlägget inte visste beror kanske på glömska. :unsure:

hubbert 2005-08-07 12:08

Citat:

Originally posted by kroax@Aug 7 2005, 10:56
Visst kan dom flesta som har gått ut skolan räkna med medelvärde, median osv.
Att personen som gjorde det inlägget inte visste beror kanske på glömska. :unsure:

De flesta ja. Men ungefär en femtedel som går ut ur skolan har stora brister i bla språk och matematik.

hnn 2005-08-07 12:15

Absolut inte för att vara rasistisk nu, men har bla märkt på farsans tjejs ungar.

När dom är hemma utan kompisar, så snackar dom "ren" svenska, men direkt dom är med kompisar, så kommer "turk"-dialekten direkt.

Inte undra på att kriminaliteten är som den är idag

Spindel 2005-08-07 12:25

Problemet är att vi har en regering som hellre vill tjäna pengar och synas i media än att göra något vettigt.

Kom nu inte med någon sossepropaganda att det skulle varit mycket värre med något annat parti.

Skolan nu förtiden är alldeles för dålig. Ett av problemen är att skolan satsar inte på kvalité utan den som ansöker om minst lön får jobbet.

kroax 2005-08-07 12:52

Citat:

Originally posted by Spindel@Aug 7 2005, 12:25
Problemet är att vi har en regering som hellre vill tjäna pengar och synas i media än att göra något vettigt.

Kom nu inte med någon sossepropaganda att det skulle varit mycket värre med något annat parti.

Skolan nu förtiden är alldeles för dålig. Ett av problemen är att skolan satsar inte på kvalité utan den som ansöker om minst lön får jobbet.

Helt rätt..kvalitén på grunskolorna är i botten, för att inte tala om gymnasierna :angry:

Robert 2005-08-07 12:57

Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.

Spindel 2005-08-07 13:03

Citat:

Originally posted by Robert@Aug 7 2005, 11:57
Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.
Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.

abrakadabrafem 2005-08-07 13:14

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel
Citat:

Ursprungligen postat av Robert

Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.

Problemet är väl då att lärarna inte har de rätta kunskaperna. Iaf. inte i de kommunala gymnasieskolorna. Vi hade riktigt kassa lärare i gymnasiet iallafall... De kunde absolut ingenting. De var mest gamla millitärer...

zpD 2005-08-07 13:22

Citat:

Originally posted by abrakadabrafem@Aug 7 2005, 13:14
Problemet är väl då att lärarna inte har de rätta kunskaperna. Iaf. inte i de kommunala gymnasieskolorna. Vi hade riktigt kassa lärare i gymnasiet iallafall... De kunde absolut ingenting. De var mest gamla millitärer...
Jag tror problemet ligger på högstadiet där det är mycket större brist på utbildade lärare.
Att du hade dåliga gymnasielärare kan nog ha varit otur, jag hade gamla forskare samt utbildade lärare på mitt kommunala gymnasie.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson