Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vart är skolan på väg?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-08-07, 14:38 #11
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Skolan nu förtiden är alldeles för dålig. Ett av problemen är att skolan satsar inte på kvalité utan den som ansöker om minst lön får jobbet.
"Ansöker om minst lön". Vad pratar du om egentligen? Man börjar ju fundera om du överhuvudtaget har någon koll på hur lönesystemet i skolorna fungerar? Skulle vara otroligt intressant att se vad du har för belägg för ditt uttalande, vilket jag tolkar som, om att de anställda får vara med i en omvänd budgivning där systemet skulle likna en öppen kommunal upphandling?

Det är ju faktiskt inte upp till enskilda skolorna att "satsa på kvalité" utan snarare att staten måste satsa pengar på skolorna genom att avsätta pengar för detta i sin budget istället för att de enskilda kommunerna ska "snåla med sin budget" på alla sätt för att överhuvudtaget hålla skolorna öppna. Dålig budget leder alltid till kvalitéförsämringar på olika sätt.

Citat:
Originally posted by -Spindel@Aug 7 2005, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.
Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.
Bara för att man är en duktig lärare och vinner elevernas respekt så innebär det inte automatiskt att man får upp deras intresse för att lära sig eller överhuvudtaget engagera sig. Tror knappast att det beror på kompetensbrist rent kunskapsmässigt. De flesta kan läsa i en bok själv och ta till sig av kunskaperna bara man har tillräckligt stor vilja. Min uppfattning är att det är viljan och förståelsen för vad utbildning innebär för framtiden som saknas hos eleverna idag. Vill man inte lära sig finns heller ingen anledning till att lyssna på den som vill lära ut.
Oläst 2005-08-07, 23:17 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Lärarna är inte problemet, det är föräldrarna och politikerna. Föräldrar som inte uppfostrar sina barn och politiker om inte tillåter att man skickar ut ungar som stör lektionerna etc. DÄR har ni problemet i ett nötskal.

När ska föräldrarna (i gemen) börja ta ansvar för sina barn? När ska politikerna inse att rätten till skolgång inte ger någon rätt att förstöra andras skolgång?

"Det var bättre förr." Klyscha, men 100% sann.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 02:35 #13
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Det grundläggande problemet är väl att det saknas respekt både för lärare och vuxna i dagens samhälle.
Kan jag verkligen inte hålla med om. Är man en duktig lärare vet man hur man gör för att vinna elevernas respekt, och eleverna brukar faktiskt ge tillbaka respekt när de känner att läraren har kunskaperna samt vill lära ut till eleverna.
Det där tror jag inte alls på... I många fall är det helt enkelt inte möjligt att vinna nån form av respekt eller/och nödvändig diciplin. Ofta är det helt enkelt omöjligt.

Problemet är till 100% föräldrarnas förtjänst. Skolan kan inte vara ämnad att räta till bristande uppfostran.

Såg ett bra program för nåt eller ett par år sen, om en kille som var lärare på sitt första jobb (efter lärarhögskolan). Han fick ta hand om nån klass med stora problem. Det gjorde han bra, men han hade stora problem att få nåt att funka. Det visade tycker jag hur svårt det är .. han var säkert socialt kompetent, god pedagog osv. Men det spelade ingen roll... det är milsvid skillnad om eleverna pallar att sitta still och lyssna på vad läraren vill säga i första hand. Men många ggr så är det snarare så att eleverna sitter o snackar i mobil, lyssnar på musik, och rentav mordhotar läraren om han säger nåt åt dem på skarpen...
I sådana lägen spelar det ingen roll om man är världens bästa talare. Dessutom, jag tycker inte man ska behöva vara galet bra pedagog för att vara lärare. Alla äa olika osv.. alla kan inte vara sådana otroliga personligheter att de fångar allas intresse. Det måste komma från andra hållet i första hand.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 02:48 #14
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Såg ett bra program för nån sekund sen: KnappNytts "Knatten vs. fjortisar". Tydligen är det så att högstadiet endast är till för att att tjäna som koncentrationsläger för fjortisar, eftersom fjortisar är så irriterande att ingen står ut med dem. Det är alltså inte meningen att de ska lära sig någon matematik i skolan. Så länge de hålls borta från gatorna är vi nöjda.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 10:24 #15
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Originally posted by koala@Aug 8 2005, 02:48
Såg ett bra program för nån sekund sen: KnappNytts "Knatten vs. fjortisar". Tydligen är det så att högstadiet endast är till för att att tjäna som koncentrationsläger för fjortisar, eftersom fjortisar är så irriterande att ingen står ut med dem. Det är alltså inte meningen att de ska lära sig någon matematik i skolan. Så länge de hålls borta från gatorna är vi nöjda.
Och de lyckas de inte heller med för då skulle skolorna vara öppna mellan 22 och 06. Det är då de ska hållas borta från gatorna.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 13:08 #16
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av koala
Och de lyckas de inte heller med för då skulle skolorna vara öppna mellan 22 och 06. Det är då de ska hållas borta från gatorna.
Det visar att skolan lyckats bra. Tänk på att utan skolan så skulle vi ha det som mellan 22 och 06 hela tiden! Nu kan man ju debattera om huruvida skoldagarna bör förlängas eller inte, men som det verkar blir skoldagarna längre och längre hela tiden. Fortsätter denna trend oförändrat räknar forskare med att vi inom 100 år har skoldagar som varar 24 timmar per dygn. Man måste helt enkelt ta det bit för bit, eftersom barnen skulle klaga om deras skoldagar plötsligt blev 10 timmar längre.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 13:19 #17
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Kvaliteten i skolan har varit förhållandevis konstant under de senaste 40 åren. Dvs antalet elever som går ut gymnasiet utan tillräckliga kunskaper i matematik och svenska har konstant legat på runt 15-20%.
Tittar man på antalet som tidigare hade sifferbetyget 1 eller 2 i dessa ämnen och hur många det är idag som har IG, upptäcker man att att antalet är i stort sätt samma.

På 60- och 70-talet var arbetsmarknaden annorlunda, det var i allmänhet inga problem att få arbete trots dåliga betyg. Det har förändrats nu, vilket gör att problem med skolan upmärksammas mer.

Visst finns det skillnader i själva utbildningen också. I matematik ex. har vissa moment som man tidigare läste på grundskolan flyttats upp till gymnasienivå.
Satsningen på det eget lärande har också haft en inverkan i kombination med användandet av datorer och Internet i undervisningen.
Att googla fram kunskaper är ingen inlärningsprocess som främjar kritiskt tänkande, källkontroll eller ger större kunskapsdjup.
Om man under en 9-årig skolgång inte kan lära vissa elever läsa, skriva och räkna ordentligt med de böcker som finns - Hur skall då man då kunna tror att Internet skall kunna göra det?

Åtgärder behöver sättas in redan i lågskolan. För det finns ett mönster i vilka det är som klarar av skolan bra och de som inte gör det. Det mönstret har inget att göra med om det är ex invandrare eller inte.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 13:54 #18
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Marcus: Självklart är det inte så att man placerar en gäng lärare vid ett runt bord och att de sedan får ha en slags budgivning om vem som kan gå ned mest i lön. Däremot är det faktiskt så att de som anställer lärare kollar på kunskapen och sedan hur mycket de vill ha betalt. Oftast blir det den som kräver minst lön som får jobbet i slutändan. Jag säger inte alltid att det är så, men lärare jag har pratat med har sagt att det finns.

Westman: Kanske missuppfattar dig lite, men att stänga av stökiga elever är nog ingen speciellt bra lösning. Slutar snarare med att de blir kriminella - om de inte redan är det - och att staten får betala ut massa bidrag. Däremot måste man som hubbert är inne på komma med hjälpen innan det är försent. Stökiga elever är nästan alltid stökiga redan på dagis, varför försöker man inte rätta till problemen då? Men helt klart, föräldrarna och politikerna tillhör problemen, båda tar helt enkelt inte sitt ansvar.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 14:10 #19
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Vi har en lärare på min skola som utkonkurrerar alla andra. Allt fler lärare försvinner (de tvingade bland annat en att gå ner på deltid, på grund av att han inte behövdes lika mycket längre - eftersom han inte skulle kunna klara sig på det, var han tvungen att söka ett nytt jobb). Istället tog den där läraren, som är helt inkompetent. Personen har inte ens koll på kurserna innan vi börjar läsa dem, utan läser ett kapitel före det att vi har lektion om det. Han tar som sagt över allt fler kurser. Jag antar att han tar ut en minimumlön. (friskola)
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-08, 15:28 #20
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Tommy Tommy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Själv så går jag på en fri skola, jag är nu 19 år och majoriteten av lärarna som jag har i olika ämmnen är mellan 20-25 år. Det finns inget som heter komunikation på min skola. Lärarna har total noll koll. Och när lärarna är så pass unga så blir det automatiskt att när dom kommer in i klass rummet så försöker dom bete sig som om dom vore mycket äldre och ska kunna allt osv. Det funkar inte alls bra. Dom försöker vara stränga osv. Men som sagt det funkar inte. Sen så har vi 2 andra lärare, också i samma ålder. Dom kör på att vara en i gänget har dom fel så medger dom det och förstår faktiskt att dom inte alltid har rätt. Och självklart om dom visar respekt för eleverna så får dom ju tillbaka det. Men vissa lärare är så pass inställda på lärar rollen att dom vägrar helt enkelt att erkänna om dom skulle råka ha fel i något.

Anågende kommunikationen. Har man varit bort en dag så går man ju självklart och försöker ta reda på vad som har gjorts dagen innan när man varit borta. På min skola funkar det så att läraren hänvisar till eleverna och inte fan finns det någon elev som har varit engagerad och kan ta fram material som använts till den lektionen. Själv har jag blivit väldigt trött på det här och kommer försöka tvinga fram att lärare ska notera och anteckna efter varje lektion om vad som har gjort på våran gemensamma sammling plats.

Jag tror problemet ligger i att lärarna är för unga och sen så är det ju på tok för lite respekt i skolorna. Eleverna tvekar ju inte en sekund för att kalla lärare för hora mm.
Tommy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017