Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vimmelbilder - PUL - Utgivningsbevis

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-28, 14:42 #21
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Originally posted by Albax@Mar 27 2007, 20:28
Enligt juristen jag pratat med är det inte ok att publicera bilder utan medgivande från personen i fråga, om man inte har utgivningsbevis. I alla fall inte i detta fallet. Och jag litar på att han vet vad han pratar om.
Då verkar det inte riktigt som han har koll, du behöver aboslut inget utgivningsbevis för att publicera bilderna i tryckt form. På nätet är det såvida jag kan se enbart PUL som ställer till problem.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 03:59 #22
juice juice är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
juice juice är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
PUL berör bara personuppgifter, du behöver faktiskt inget tillstånd för att ta foton på någon. Om du tar en bild på mig kan du utan mitt samtycke publicera den.

Upphovsrättsliga begränsningar ligger på fotografen - i vissa 'konstnärliga' undantagsfall kan upphovsrätten delas mellan fotograf och fotograferat subjekt, men det är förstås väldigt subjektivt var man drar den gränsen.

Kan tänka mig att det finns begränsningar i form av att spionera in hos folk eller publicera nakenbilder och dylikt, men det vet jag ingenting om.
juice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 11:32 #23
Albax Albax är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Mar 28 2007, 14:42
Då verkar det inte riktigt som han har koll, du behöver aboslut inget utgivningsbevis för att publicera bilderna i tryckt form. På nätet är det såvida jag kan se enbart PUL som ställer till problem.
Alltså, i det här fallet handlar det just om publicering på nätet, inte i tryckt form, och då är det inte ok om personen på bilden inte samtycker.

Citat:
PUL berör bara personuppgifter, du behöver faktiskt inget tillstånd för att ta foton på någon. Om du tar en bild på mig kan du utan mitt samtycke publicera den.
Bild räknas faktiskt som personuppgift och det är därför den inte får publiceras på nätet utan samtycke.

Citerar http://www.datainspektionen.se/pdf/f.../internet.pdf:

Citat:
Foton
Tänk på att foton normalt betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns. Innan man lägger ut bilder från t.ex. fester på sin webbplats bör man alltså fråga berörda personer.
Vi kommer att skicka in vår ansökan om utgivningsbevis för webbplatsen i början på veckan. Naturligtvis är meningen att personerna som är med på bilderna samtycker och vill vara med på vår sida. Problemet är ju att det inte är vi som fotar och därför inte kan ha 100% koll. Att ha skriftliga avtal blir som sagt absurt och detta är vad vi kan göra för att vara på den säkra sidan.
Albax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 15:24 #24
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Originally posted by Albax@Mar 27 2007, 08:23
Tanken är att vi ska ha andra personer som fotar dessa bilder åt oss, så vi kan därför inte ha 100% koll på att personerna på bilderna verkligen har godkänt publiceringen.
Kunder till mig gör enligt följande:

- på biljetten/inbjudan framgår att det sker fotografering/filmning och att dessa bilder kan komma att publiceras

- om det inte står på biljetten/inbjudan skyltas detta tydligt vid ingången och i vissa fall på mer än ett språk

- alla fotografer/filmare ombeds att be om lov att ta bild, helst efteråt visa bilden för den som blivit fotad. Ibland är det ju bättre att ta bilden först för att slippa stela poser och då måste fotografen kolla efteråt om det är ok med att bilden eventuellt publiceras. Detta gäller dock inte bilder på en folkmassa utan när det är en eller två personer som är själva huvudmotivet.

- besökare som inte godtar villkoren att de kan komma med på bild (i en folkmassa t.ex.) har möjlighet att lämna igen biljetten och få pengarna tillbaka (om det inte står på biljetten att fotografering sker för då har köparen redan godkänt avtalet)

- det framgår tydligt på webbsidan hur en person ska göra för att få en bild borttagen (vilket sällan händer och när det händer är det förvånansvärt ofta riktigt bra bilder. Jag gissar att det handlar mer om situationen än bilden i sig - kanske att en person syns med fel personer (någon annan än partnern) eller i fel miljö (machokillen vill inte synas på bilder från en maskerad)).

Kort och gott - ni kan inte ha 100% koll men kör med öppna kort och drilla fotograferna hårt... Blir det fel så se till att göra den enkelt att få bilden snabbt bortttagen (ert cms bör stödja detta och helst ifrån t.ex. en mobiltelefon så att det går fort utan att ni behöver nå en dator). Och glöm inte att den texten på biljetten (om sådana finns) utgör ett avtal mellan er och köparen samt att köparen är skyldig att ta del av den informationen - så där kan ni i viss mån hjälpa er själva, fotograferna och gästerna att veta vad som gäller.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-31, 16:05 #25
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

I ett svar längre upp omnämns jag helt korrekt i ett citat, senare i samma svar citeras ett annat inlägg, det är alltså inte jag som citeras båda gångerna!

Bara ett förtydligande.
Oläst 2007-03-31, 17:17 #26
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by autosvar@Mar 31 2007, 15:24

- på biljetten/inbjudan framgår att det sker fotografering/filmning och att dessa bilder kan komma att publiceras
Det kommer inte att vara vi som arrangerar de händelser vi kommer att bevaka. Alltså kommer vi inte att ha något inflytande över hur biljetter/inbjudningar/affischer/övrigt ser ut.
Albax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 17:37 #27
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/lag_o_ratt/
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1746/
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-10, 20:37 #28
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Personligen skulle jag strunta i att skaffa utgivningsbevis, det är mycket om och kring detta som jag tycker verkar luddigt och dessutom kostar det ju pengar.

Krögaren kan ställa krav mot de som besöker dennes lokal. Att besökarna t.ex. måste vara 20-år eller att de ska bära kavaj, även att det för dom är ok att det kommer springa runt en fotograf som kanske kommer att fotografera och publicera bilder av dem på internet. Min uppfattning är att om någon får lov att springa runt att ta bilder i krögarens lokal, så är det även krögarens vilja och då borde hon göra allt för att underlätta arbetet för dig genom att införa ett motkrav på besökarna! -Att du får lov att fotografera och publicera bilder.

Lite som att man måste lämna ifrån sig medhavd kasse innan man går in i vissa affärer. Dock är jag ingen jurist, min information bygger på vad jag hört från andra vanliga människor och således tar jag inget ansvar för eventuella konsekvenser B), men om ni redan har kopplat in en jurist vore det enekelt att rådfråga denna för er!

För ett antal år sedan hade jag hand om en hemsida för en idéel förening. Där existerar en speciell paragraf som gör det möjligt att publicera bilder och nämna personer i samband med dess verksamhet:

"17 § Ideella organisationer med politiskt, filosofiskt, religiöst eller fackligt syfte får inom ramen för sin verksamhet behandla känsliga personuppgifter om organisationens medlemmar och sådana andra personer som på grund av organisationens syfte har regelbunden kontakt med den. Känsliga personuppgifter får dock lämnas ut till tredje man bara om den registrerade uttryckligen har samtyckt till det. "
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-10, 23:07 #29
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Wackerberg@Apr 10 2007, 20:37
Krögaren kan ställa krav mot de som besöker dennes lokal. Att besökarna t.ex. måste vara 20-år eller att de ska bära kavaj, även att det för dom är ok att det kommer springa runt en fotograf som kanske kommer att fotografera och publicera bilder av dem på internet. Min uppfattning är att om någon får lov att springa runt att ta bilder i krögarens lokal, så är det även krögarens vilja och då borde hon göra allt för att underlätta arbetet för dig genom att införa ett motkrav på besökarna! -Att du får lov att fotografera och publicera bilder.

Lite som att man måste lämna ifrån sig medhavd kasse innan man går in i vissa affärer. Dock är jag ingen jurist, min information bygger på vad jag hört från andra vanliga människor och således tar jag inget ansvar för eventuella konsekvenser B), men om ni redan har kopplat in en jurist vore det enekelt att rådfråga denna för er!
Bra att du inte tar ansvar för tyvärr så fungerar det inte så.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-11, 01:12 #30
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Wackerberg
Krögaren kan ställa krav mot de som besöker dennes lokal. Att besökarna t.ex. måste vara 20-år eller att de ska bära kavaj, även att det för dom är ok att det kommer springa runt en fotograf som kanske kommer att fotografera och publicera bilder av dem på internet. Min uppfattning är att om någon får lov att springa runt att ta bilder i krögarens lokal, så är det även krögarens vilja och då borde hon göra allt för att underlätta arbetet för dig genom att införa ett motkrav på besökarna -Att du får lov att fotografera och publicera bilder.
Lite som att man måste lämna ifrån sig medhavd kasse innan man går in i vissa affärer. Dock är jag ingen jurist, min information bygger på vad jag hört från andra vanliga människor och således tar jag inget ansvar för eventuella konsekvenser , men om ni redan har kopplat in en jurist vore det enekelt att rådfråga denna för er
Bra att du inte tar ansvar för tyvärr så fungerar det inte så.

Jovisst kan krögaren ställa som krav att man accepterar bildpublicering?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017