Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är molnhosting?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-28, 23:19 #21
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Ordvalet är nog lite beroende till vem man riktar sig till med tror jag. Har sett att många kallar sina webbtjänster för just molntjänst och då inga argument om dubbla serverhallar och redundans utan snarare fördelar som att nå sin tjänst överallt och inte behöva ta hand om egen drift. Sen om det är en enskild server med nån webbapplikation eller komplett redundant miljö går ofta inte att utläsa utan de försöker sälja in sin lösning under namnet molntjänst just för att den troligtvis är webbaserad och eventuellt stöd i mobilen.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 10:00 #22
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Är du speciellt förvånad? Det finns väl idag ingen webbhotellsägare som själv har relevant utbildning, som kanske är civilingenjör eller liknande?
Varför tror du det? God utbildning har säkert flera. I detta fallet är erfarenhet många gånger än mer värt. Om man ställer frågan: Hur kör du bäst 2000 VM:ar mot en storagenod utan att kompromissa på redundans eller prestanda och samtidigt behåller bästa prisnivå ut mot kund... så är det få professorer på ett universitet kan besvara den. Varför fungerar en lösning bättre än den andra? Varför 2000 och inte 8000 eller 1000? Strategin bakom detta? I ärlighetens namn är det först nu leverantörerna själva (som Redhat, IBM, EMC och andra) kan svara på den frågan för de har "trott" att sina lösningar har fungerat. Erfarenheten har inte funnits där. AWS har kört sitt "race" och ingen vet exakt hur... det är deras erfarenhet som är värd sin vikt i guld. Lägg där till affärsmodeller som bygger ett företag och samtidigt ger mer till en kund... Blir alltid så när något "disruptive" kommer till marknaden. Speciellt inom IT.

tartareandesire - skall återkomma med lite tankar när jag får en minut över.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 12:06 #23
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Däremot tycker jag nästan det blir lite löjeväckande när dessa svenska företag marknadsför sina varianter, i synnerhet när inte ens kvalificerade personer som är såväl insatta som verksamma i webbhotellsbranschen själva kan säga vad som menas
Fast Johan, faktum kvarstår vad tartar och kanske andra tycker. Om nu de som driver webbhotellen har den kompetens du pratar om som de fått genom erfarenhet, varför sitter man då i händerna på så många leverantörer och konsulter som ofta är fallet? Det behöver inte vara fel att anlita leverantörer, men man måste ju veta vilken leverantör man ska välja, och vilken lösning man ska satsa på, vilket ofta kräver att man själv är ganska insatt i det hela. Du kan sällan byta ut det akademiska tänkandet som du får genom högre utbildning genom praktisk erfarenhet.

Senast redigerad av Danielos den 2013-11-29 klockan 12:11
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 12:20 #24
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Herregud, vad har akademisk utbildning med kompetens för webbhotell att göra?

Grundaren och tidigare VD:n till världens största webbhotell och domänleverantör hoppade nästan av high school (motsvarande gymnasiet). Grundaren och tidigare VD:n till Sveriges största webbhotell och domänleverantör läste media på gymnasiet.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 12:50 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS Visa inlägg

Grundaren och tidigare VD:n till världens största webbhotell och domänleverantör hoppade nästan av high school (motsvarande gymnasiet). Grundaren och tidigare VD:n till Sveriges största webbhotell och domänleverantör läste media på gymnasiet.
Att det finns undantag gör ju knappast en akademisk utbildning värdelös? Det finns självfallet betydligt fler chefer som har en högre utbildning än de som saknar en sådan. Naturligtvis kan man ta sig dit ändå men vägen är ofta längre och kräver mer av personen ifråga samt inte sällan lite flax. En högre utbildning är aldrig av ondo, oavsett ren kunskap så lär man sig analytiskt tänkande och en vetenskaplig metodik som man har stor nytta av inom alla yrkesområden. Att budgethotell (och andra budgetföretag som ägnar sig åt massproduktion) hellre anställer outbildad kvalificerad personal för att hålla nere kostnaderna är väl ganska naturligt. Att det saknas djupare kompetens på webbhotellen visar sig ju alltmer idag när man i betydligt högre grad köper in det mesta från tredje part. Skillnaden mellan webbhotellen suddas också ut i takt med att många väljer samma eller liknande lösningar. Till slut blir det då bara priset man konkurrerar med och vinstmarginalerna försvinner också i denna bransch. Loopia tjänar ännu pengar men hos de flesta andra ser det sämre ut.

Tycker dock vi kan lämna denna diskussion nu och koncentrera oss på trådens ämne. Inte heller ni på FS Data verka vilja förklara vad som gör Cloud Royale till "en riktig molntjänst" till skillnad från andra svenska tjänster trots att jag misstänker att det var du själv som skrev åtminstone lejonparten av det blogginlägget
Oläst 2013-11-29, 14:50 #26
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:

Vi kanske inte ska fortsätta med detta offtopic som tartar säger, men jag ville ändå tillägga att de VD som lyckats som du nämner ändå garanterat har omgett sig med kunnigt folk som ofta har akedemisk utbildning.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 15:16 #27
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
... Inte heller ni på FS Data verka vilja förklara vad som gör Cloud Royale till "en riktig molntjänst" till skillnad från andra svenska tjänster trots att jag misstänker att det var du själv som skrev åtminstone lejonparten av det blogginlägget
Jag har personligen ingenting med Cloud Royale att göra. Det inlägg som du refererar till skrevs av mig till stor del utifrån information på Cloud Royales hemsida. FS Data erbjuder inte "en riktig molntjänst", så jag förstår inte riktigt din anklagelse.

Om man har en kommentar till ett specifikt blogginlägg hos FS Data så erbjuder vi en kommentarsfunktion i vår blogg. Kommentarer som inkommer där brukar besvaras snabbt av mig. Den här forumtråden såg jag först under lunchen här idag och jag hade inte besvarat den om det inte vore för Danielos lustiga teorier.

Citat:
... de VD som lyckats som du nämner ändå garanterat har omgett sig med kunnigt folk som ofta har akedemisk utbildning.
Garanterat? Det är inte vad jag minns från Loopia. Vi anställde mycket hellre nördar, hackers och hemmaknackare än akademiker. Men ja, om du garanterar det så. Nog om det i denna tråd som sagt.
Oläst 2013-11-29, 15:57 #28
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Jag har personligen ingenting med Cloud Royale att göra. Det inlägg som du refererar till skrevs av mig till stor del utifrån information på Cloud Royales hemsida. FS Data erbjuder inte "en riktig molntjänst", så jag förstår inte riktigt din anklagelse.

Om man har en kommentar till ett specifikt blogginlägg hos FS Data så erbjuder vi en kommentarsfunktion i vår blogg. Kommentarer som inkommer där brukar besvaras snabbt av mig. Den här forumtråden såg jag först under lunchen här idag och jag hade inte besvarat den om det inte vore för Danielos lustiga teorier.
Det där är ju bara rent trams. "Cloud Royale är en del av FS Data" står det på hemsidan och infrastrukturen står väl i era hallar? Jag bryr mig personligen inte om ifall det är du, Jonathan nummer två eller någon annan som svarar för företagets räkning men jag tycker att kunder förtjänar att få veta vad en "riktig molntjänst" är.

Jag föredrar att diskutera saken här på WN där det finns en större och bredare läsarskara, där ni inte har någon kontroll över vad som skrivs och där kommentarer och diskussioner inte riskerar att försvinna. Du själv har ju exempelvis raderat ett stort antal kommentarer på din egen blogg där du och City Network-Johan diskuterade just molntjänster i en ganska hätsk ordväxling.

Citat:
Garanterat? Det är inte vad jag minns från Loopia. Vi anställde mycket hellre nördar, hackers och hemmaknackare än akademiker. Men ja, om du garanterar det så. Nog om det i denna tråd som sagt.
Det här är väl i så fall ett tecken på en ganska osund inställning i branschen? Akademiker ser ner på icke-akademiker och vice versa. Det blir lite som en samling vuxna barn av det manliga könet i 20-30-årsåldern som väljer ut de som får vara med och leka i sandlådan Det bästa är väl ändå en kombination av bägge världar? Den svenska webbhotellbranschen skulle garanterat få en högre status och hålla en högre generell kvalitet då. Erfarenhet är aldrig av ondo och en högre utbildning är aldrig av ondo.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-11-29 klockan 16:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 16:04 #29
Medlem

Medlem

Citat:
Är du speciellt förvånad? Det finns väl idag ingen webbhotellsägare som själv har relevant utbildning, som kanske är civilingenjör eller liknande?
Verkar som att det här påståendet gärna diskuteras vidare i den här tråden, jag tycker det ligger mycket i det och det va bra skrivet.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-29, 18:17 #30
JonathanSs avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Citat:
Det där är ju bara rent trams. ...

Jag föredrar att diskutera saken här på WN där det finns en större och bredare läsarskara, där ni inte har någon kontroll över vad som skrivs och där kommentarer och diskussioner inte riskerar att försvinna. Du själv har ju exempelvis raderat ett stort antal kommentarer på din egen blogg där du och City Network-Johan diskuterade just molntjänster i en ganska hätsk ordväxling.
Tack, detsamma. Vad har min privata blogg med FS Datas blogg att göra? Absolut ingenting. Min personliga kommentarshantering är väldigt strikt, av orsaker som går att läsa på min blogg (men jag ska inte länka, då det är egenreklam). På FS Datas blogg raderas inga kommentarer, förutom rena personangrepp.

WN är inget opartiskt forum på något sätt. Det styrs av personer med starka egenintressen, som raderar/ändrar inlägg fritt efter eget huvud. Det vet jag av erfarenhet sedan många år tillbaka. Det är bl a därför jag inte längre för några längre diskussioner här. Att du felaktigt tillskriver mig (och min arbetsgivare) en massa saker gör inte det hela bättre. Nej, WN är inte optimalt för en diskussion som detta.

Citat:
Det här är väl i så fall ett tecken på en ganska osund inställning i branschen? Akademiker ser ner på icke-akademiker och vice versa. Det blir lite som en samling vuxna barn av det manliga könet i 20-30-årsåldern som väljer ut de som får vara med och leka i sandlådan Det bästa är väl ändå en kombination av bägge världar? Den svenska webbhotellbranschen skulle garanterat få en högre status och hålla en högre generell kvalitet då. Erfarenhet är aldrig av ondo och en högre utbildning är aldrig av ondo.
Det bästa är en blandning av båda världar, absolut. Inget illa om akademiker, faktum är ändå att väldigt många företag i webbranschen består av människor med en passion och ett intresse snarare än en utbildning.

Notera att jag inte ringaktar människor med en god utbildning. Återigen, tillskriv mig inte en sådan felaktighet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017