FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jag undrar också om själva beskattningen för ett bolag. 22% av 12500 är 2750 SEK. Betalar man då in de 2750 kronorna vid månadens slut till skatteverket, tillsammans med kontrolluppgifter (som jag antar jag får av företaget jag fakturerar, eller hur går det till? Vad är en kontrolluppgift?) och sedan behåller resten i bolaget? 22% skatt är ju jättelågt och fördelaktigt jämfört med att ta ut det som lön eller liknande så att låta det ligga kvar och göra diverse inköp genom bolaget låter väldigt bra. Jag måste också säga att ni har rätt i att bolag är "enklare" än företag. Jag kan ju inte säga att jag har någon personlig erfarenhet av det ännu men det känns överlag mycket tydligare och enklare på något sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så de "nöjesresor" du pratar om är troligen "konferensresor" men förlagda till en trevlig omgivning. Man måste tänka på att det sker en skatteavbränning på bokslutsdagen då 22% "ryker" av vinsten, men man har ju 12 månader på sig att spendera pengarna före det om man vill visa så lågt resultat som möjligt. Men pengar som redan är skattade hamnar i "eget kapital" och de kan du spara hur länge som helst i bolaget, dvs 100 år om så önskas, och du kan använda dem när som helst. Problemet är inte att spendera pengarna utan att tjäna in dem. Skatten på 22% betalar man in nästa år (eller om det var året därpå i februari) när man deklarerar företags vinst. Arbetsgivaravgifter och avdragen källskatt på lön betalar man dock in månadsvis. Momsen betalas väl valfritt mellan varannan månad till en gång per år om man har låg omsättning. Det finns en mindre nackdel med aktiebolag och det är låneförbudet, du får alltså inte privat låna pengar av bolaget. Tar du ut pengar så blir det "lön" och ska beskattas som det. Men om man ska göra inköp för företagets räkning så kan ma nha ett kort som står på företaget så man slipper hålla med en kontantkassa. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-03 klockan 14:34 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Skrev aldrig tack för svaret!
Jag ringde nyss bolagsverket och ställde några frågor. Kvinnan jag pratade med sa bland annat bestämt att minderåriga INTE får vara involverad i ett aktiebolag överhuvudtaget. Jag frågade då hur det hade gått till för Isabella Löwengrip (Blondinbella) och det enda hon svarade då var att de inte gjorde kontroller och inte kunde veta sådant men att man skulle vänta tills man var 18 för att skaffa ett aktiebolag, och när jag frågade om en förälder inte kan sitta i styrelsen åt en tills dess att man är 18 och att man äger aktierna (som ni föreslog) så sa hon att man inte får äga aktier om man är under 18 och att det inte går samt att "det är tråkigt att det i så fall har skett oärligt". Exakt vad hon syftade på vet jag inte men antar att hon syftade på att Blondinebella arbetade inom bolaget som hennes pappa stod som ägare för. Fick inte några riktigt bra svar utan hon ville bara få fram hela tiden att "de flesta startar med enskild firma" och att jag skulle vänta tills jag var 18 innan jag funderade på aktiebolag. Jag har såklart förstått att jag inte kan äga ett aktiebolag innan jag är 18 men förstod det som att det skulle gå att lösa på några av de sätt ni föreslog i tråden, vilket hon alltså förnekade. Förstår inte hur det är möjligt då det bland annat var en intervju på The voice med en 17 åring som drev flera bolag som hans pappa ägde åt honom tills han blev 18 samt Blondinbella som länge varit offentlig med hur många bolag hon varit delaktiga i långt innan hon blev 18. Fråga två: Jag frågade även hur det går till med registreringar till tjänster som kräver att man är 18 år om man registrerar sig som privatperson, men som erbjuder företag att registrera sig (och då uppge organisationsnummer). Hon sa då att hon inte trodde att jag skulle kunna registrera mig tack vare att jag äger ett företag utan 18-års gränsen hade fortfarande gällt. Hur ligger det till på den fronten? Jag tycker då att företag vore mer eller mindre värdelöst, jag kan fortfarande inte bli medlem på många sidor trots företag och det innebär mycket pappersarbete. Förvirrad. Senast redigerad av Dakota den 2013-02-08 klockan 13:34 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Att man inte kan äga aktier innan man är 18 är rent bullshit.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
Det går även utmärkt att starta bolag innan man är 18 år, jag har själv startat och suttit i styrelsen för ett HB när jag var 17 år. Jag fick dock söka tillstånd hos överförmyndaren i min kommun och mina färäldrar var ägarna av bolaget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Citat:
Blondinbella ägde aktierna i Aktiebolaget, men hennes farsa som är revisor till yrket satt i styrelsen, + någon till som suppleant. Men det var Blondinbella som arbetade i företaget som anställd och som skötte "den dagliga driften" (dvs bloggandet och förhandling med annonsörerna om att ge henne produktprover at testa och recensera i sin blogg) av verksamheten. Sen fick hennes farsa skriva på alla papper som behövdes. Du kan visst äga aktier om du är under 18 år, du kan dock inte sitta i styrelsen för ett AB. Men du kan låta dina föäldrar sitta i styrelse och den ena av dem kan vara VD och det räcker med att den ena av dem ärordinarie ledamot i styrelsen den andra kan vara suppleant. Sannolikt går det även att som Anders Larsson skriver begära tillstånd av Överfömyndaren för att sitta i styrelsen exempelvis som suppleant, Men det har jag ingen erfarenhet av om det funka när man är under 18 år. Den dag du fyller 18 år kan du ta över som VD. Du kan dåp även väljas in i styrelsen. det är du som äger bolaget så du kan välja in dig själv i bolagets styrelse. Däremot kan det behövas tillstånd av dina föräldrar för att få köpa aktierna, men det bord einte vara några problem eller hur? Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-08 klockan 19:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är fullt möjligt att ha AB under 18 - jag är ännu minderårig, äger mina egna aktier och har släktingar i min styrelse. Du får dock inte vara stiftare för bolaget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för svaren. Då är det inte kört trots allt.
Jag undrar dock fortfarande hur det ligger till med registreringar på tjänster där de kräver 18 år vid vanligt privatkonto men accepterar organisationsnummer av företag; Kommer mitt organisationsnummer nekas och mitt företag anses som mindre värt då jag inte är 18? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
Citat:
skatteverket brukar fråga en gång om året vilka som äger aktierna i bolaget och då kommer de att veta, men det är inget de lämnar ut för det används bara internt. Däremot kommer det var asynligt för banken om du vill ha företagskort för de är numera personliga och kopplas till dig som person och därmed komemr ditt personnummer vara känt av banken som utfärdar korten. Jag vet inte riktigt hur de ställer sig till detta, men sannorlikt så räknar de att bolaget står för ansvaret och därför bör det gå vägen, i bolaget sitter ju vuxna företrädare. Att köra med AB är en suverän bolagsform av ovan nämnda skäl, dessa möjligheter har man inte alls på samma sätt i EF/HB/KB, möjligen i Ekonomisk förening, men då är vi inne på ett område jag är osäker på. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-02-08 klockan 23:55 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack Conny.
Det jag dock främst funderade på vad hur det går till när man har en enskild firma och organisationsnumret är mitt personnummer. Jag måste ju liksom tjäna ihop till 50 000 kapital innan jag kan starta ett AB och behöver således bli medlem på en del betaltjänster där vissa kräver 18 år och därför tänkte jag förut att "Har jag ett företag så löser det sig, då kan jag registrera mig som företag och allt kommer gå bra" men sedan fick jag ju höra att det kanske inte alls är på det viset och att min ålder kan stoppa mig ändå. Jobbigt att man inte kan tjäna pengar via vissa tjänster bara för att man inte är 18 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|