FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har insett att jag mer eller mindre kommer behöva skaffa ett företag av något slag för att kunna fortsätta med mina projekt där ett av dem är den mest framstående inkomstkällan. Anledningen till detta är att jag har för mig att man är skyldig att starta företag efter en viss gräns på hur mycket man får tjäna. Inkomsterna för detta projekt har ökat väldigt mycket för mig på en väldigt kort tid så allting kommer väldigt fort.
Jag är under 18 år vilket bör ha en väsentlig betydelse i det hela. Har inte jag rätt till en lägre skattesats än i normala fall eftersom att jag räknas som "ungdom" och hur ligger det till med alternativet "UF-företag"? Jag har läst lite om UF-företag och jag tycker att det känns ganska otydligt vad det egentligen är och vad det innebär. Denna månad har jag hittills tjänat cirka 12 500 från mitt projekt så det är ingen jätteinkomst men för mig som ungdom så är det helt klart värt att jobba vidare på och jämfört med många andra i min ålder som lever på studiebidraget (i bästa fall) så är jag väldigt nöjd och det är om inte annat en bra början. UF-företag känns på något sätt begränsat, det känns som att det inte är anpassat för alla utan för de som inte har en produkt/tjänst som verkligen fungerar & utan för dem som utför lite småjobb då och då åt folk. Jag tror mycket starkt på mitt nuvarande projekt och tror absolut att intäkterna går att öka ytterliggare med lite mer arbete. Jag har hört att ett företag är jättejobbigt och krångligt att bedriva på grund av allt pappersarbete som tillkommer. Och det är alltså vuxna personer som tycker det är krångligt. Nyligen sa en person något i stil med "Du kommer få sitta med lika mycket pappersarbete med dina 12 500 i månaden som de med 90 000". Det får mig att oroa mig mest. Jag tror inte jag kommer klara det på egen hand och mina föräldrar är inte heller så insatta eftersom de inte driver ett eget företag. Så nu några frågor: 1. Bör jag skapa ett företag? I så fall ett UF-företag eller en vanlig enskild firma? 2. Har jag som minderårig rätt till lägre skattesats eller berör det inte de som driver företag av något slag? 3. Är det bara dumt och onödigt med mina (nu) cirka 12 500 kronor i månaden? Tacksam för tips, råd och tankar. Senast redigerad av Dakota den 2013-01-27 klockan 23:57 |
|||
![]() |
![]() |
|
|