Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vem har ansvaret för att en domän ska kunna förnyas?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-28, 21:35 #21
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Och igen, lysande inlägg av EvaF, som vanligt.
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 22:10 #22
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tycker också e-post är oerhört smidigt men vill knappast påstå att det är Guds gåva till mänskligheten Är säkerheten väldigt viktig så är knappast vare sig e-post eller telefon aktuellt så det känns inte som en relevant frågeställning. Det enda jag menade var att telefon i princip alltid fungerar bättre än SMS, e-post, Facebook eller vad som oavsett om man ska ha tag i en polare, en kund eller en leverantör i ett brådskande ärende.
För min del så förväntar jag mig att kunden ringer om något är brådskande, man kan aldrig veta hur mottagaren prioriterar just mitt ärende eller vet vad som är viktigt för mig. Det kan ju ha missats bland mängden dagliga mail med eller fastnat i spamfilter m.m. Sen är det nog lämpligt att svara på ett mail så fort man läst det. Jag brukar även tänka så att det man kan diskutera om någon kund med någon annan är publik info som t.ex. finns i whois eller Eniro m.m. men inga andra kundspecifika detaljer.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 22:32 #23
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 01:46 #24
FredrikNass avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.
Ja, helt enig!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 07:23 #25
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.

Sen har vi helt helt olika syn på vad som är katastrof.
För mig är katastrof tsunamin 2004, jordbävningen I Japan 2011 o dyl.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 07:53 #26
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2010
Det är alltid bekvämt att skylla på en leverantör... Dock kan jag tycka själv att man ibland även har lite eget ansvar.

T.ex. så påminner Trafikverket inte mig när det är dags att besiktiga bilen (som ska göras en gång om året och dessutom under en viss specifik period som man får ta reda på själv), utan det får jag snällt komma ihåg själv och missar jag det så är det förbjudet att bruka bilen.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 08:57 #27
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Det är alltid bekvämt att skylla på en leverantör... Dock kan jag tycka själv att man ibland även har lite eget ansvar.

T.ex. så påminner Trafikverket inte mig när det är dags att besiktiga bilen (som ska göras en gång om året och dessutom under en viss specifik period som man får ta reda på själv), utan det får jag snällt komma ihåg själv och missar jag det så är det förbjudet att bruka bilen.
Där har du ju så klart helt rätt. Om man däremot ska spinna vidare på ditt exempel ang besiktning så är ju den marknaden numera avreglerad. Om du då har möjlighet att välja den traditionella bilprovning som fungerar precis som nu, eller en ny aktör som faktiskt hjälper dig och påminner när det är dags för besiktning mm till samma kostnad, vem skulle du då välja?

Det är ju lite det vi webbhotell har som konkurrensmedel, att leverera tjänster som underlättar för kunderna och på så sätt få den kunden att komma till just vårt webbhotell.
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 17:00 #28
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.
Arne,

Jag har läst vad du skrivit och förstår händelseförloppet och det det hela är väl snarast en liten varningsflagga för de som beställer snapback av frisläppta domäner. Dvs att domänerna defacto registreras på "NN" hos den registrar som lyckas snappa domänen.

Ett ägarbyte kan sedan ske till den egentliga beställaren, men inget byte av registrar de 2 första månaderna, då domänen är registrarlåst under 60 dagar.

Jag kan nog anse att du, Arne har rätt i att det inte är mer än en nedsläckt domän under en tid (obs - ej i karantän, utan domänen har varit deaktiverad).
Och nu har jag förvisso inte läst in mig i dina avtalsvillkor, men känner till en stor mängd registrarer som ålägger registranten att själv förnya innan förfallodag och där de tar ut återaktiveringskostnad på ca 10*årsavgift om domänen hinner släckas.

Rutin- och registreringsmässigt, så finns det BETYDLIGT värre saker som skett/sker av andra registrarer som svenska registranter använder sig av..

Nu har det löst sig på det sätt som registranten önskat och valt, så jag ser ingen anledning till att ta upp det mer..

Vad jag däremot aldrig kan acceptera, är ditt resonemang om att du inte ser: en registrant till ett domännamn som administreras av dig/din registrar som en kund!?

Det är för mig fullkomligt nonsens!
Innehavaren till ett domännamn som administreras av dig ÄR din kund - BASTA!

Sen om det är en betalande kund eller inte är inte relevant - ni har ett Kund/leverantörsförhållande som innefattar ansvar och skyldigheter från envar!

Innehavaren blev din kund (och ansvar) i samma sekund som du blev registrar för innehavarens domän.

Sedan kan jag bara hålla med Eva mfl. om vikten att hålla registrantdata uppdaterad och valid, och då kanske framförallt en fungerande e-mailadress eftersom jag vågar påstå att över 90% av kommunikation mellan registrar och registrant idag går den vägen - även fakturor/förnyelseerbjudanden etc.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 18:29 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Där har du ju så klart helt rätt. Om man däremot ska spinna vidare på ditt exempel ang besiktning så är ju den marknaden numera avreglerad. Om du då har möjlighet att välja den traditionella bilprovning som fungerar precis som nu, eller en ny aktör som faktiskt hjälper dig och påminner när det är dags för besiktning mm till samma kostnad, vem skulle du då välja?

Det är ju lite det vi webbhotell har som konkurrensmedel, att leverera tjänster som underlättar för kunderna och på så sätt få den kunden att komma till just vårt webbhotell.
Exakt, det blandas lite friskt mellan två saker i den här tråden så det blir kanske lite förvirrande för en del. Det är en sak vad som juridiskt är kundens respektive leverantörens ansvar, det ska man inte behöva diskutera om avtalen är väl utformade. Sedan är det som du säger en helt annan sak om man som företag vill erbjuda kunden någon extra service för att se till att även de som slarvar är nöjda i slutändan. Det är en evig balansgång där man inte heller vill låta detta gå ut över de skötsamma kunderna.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017