Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vem har ansvaret för att en domän ska kunna förnyas?

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-11-27, 13:48 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 14:13 #2
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 1 242
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
Jag får nog hålla med där.
Med domänen kvar i min ägo så är ju ingen skada skedd.
Mitt tips med facit i handen är väl att utnyttja dom mindre företagen till det dom är bäst på (snappa) och sen flytta till dom stora som har full support dygnet runt på själva ägandet av domänerna.
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-27, 14:35 #3
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 156
Som Registrar och mån om att inte mina kunder ska mista sina domäner så har jag naturligtvis byggt upp rutiner för det.

Men det finns ett budskap jag skulle vilja ge till alla innehavare - se till att uppdatera era fysiska adresser, era telefonnummer och era mailadresser.

Det är inte kul när man försöker nå en innehavare så att man är säker på att de vet om att deras domän håller på att förfalla och det visar sig att e-posten studsar, fysiska brev kommer i retur och telefon har en annan abonnent eller inte är i drift längre.

Vad gör man då?

Som Registrar kan man ibland skrika sig hes om att innehavaruppgifterna ska uppdateras, men om innehavaren inte gör det?
Är det en .se-domän kan jag eskalera till .SE och de kan (efter ytterligare utredningar) besluta om att avregistrera domänen därför att det strider mot toppdomänslagen. Då är ansvaret inte mitt längre. Men för andra toppdomäner?

Så tänk på det, och säg till era bekanta/kunder/släktingar/etc att inte glömma att uppdatera sina uppgifter hos den/de Registrarer där de har sina domäner. Det minimerar risken för att de inte ska nås av de sätt man som Registrar försöker kontakta sina kunder när något studsar.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 01:05 #4
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Johan_W Johan_W är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 123
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld Bägge parter har varit lite för oengagerade för att ha rätten att lägga skulden på den andre känns det som. Det är tufft att vara ensam i företaget, ingen går på 100% 24/7 året runt.
Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också
Johan_W är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 16:48 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_W Visa inlägg
Eftersom att jag är en sån som anser att e-post är guds gåva till mänskligheten blir jag lite nyfiken. Accepterar du verkligen att en leverantör (oavsett typ av tjänst) diskuterar dina tjänster och tillhörigheter med vem som helst som sitter på andra sidan luren?

Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också
Jag tycker också e-post är oerhört smidigt men vill knappast påstå att det är Guds gåva till mänskligheten Är säkerheten väldigt viktig så är knappast vare sig e-post eller telefon aktuellt så det känns inte som en relevant frågeställning. Det enda jag menade var att telefon i princip alltid fungerar bättre än SMS, e-post, Facebook eller vad som oavsett om man ska ha tag i en polare, en kund eller en leverantör i ett brådskande ärende.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 21:34 #6
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-28, 22:32 #7
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 01:46 #8
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Det bästa man kan göra som registrar i det fallet enligt mej är nog att be så hemskt mycket om ursäkt och göra vad man kan för att det inte händer igen.
Ja, helt enig!
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-29, 07:23 #9
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem
aelanders avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.

Sen har vi helt helt olika syn på vad som är katastrof.
För mig är katastrof tsunamin 2004, jordbävningen I Japan 2011 o dyl.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-11-30, 17:00 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Om detta var riktat till mig så har du inte läst mitt inlägg.
Jag har aldrig försvarat något i detta fall.

Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här.

Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund.
Arne,

Jag har läst vad du skrivit och förstår händelseförloppet och det det hela är väl snarast en liten varningsflagga för de som beställer snapback av frisläppta domäner. Dvs att domänerna defacto registreras på "NN" hos den registrar som lyckas snappa domänen.

Ett ägarbyte kan sedan ske till den egentliga beställaren, men inget byte av registrar de 2 första månaderna, då domänen är registrarlåst under 60 dagar.

Jag kan nog anse att du, Arne har rätt i att det inte är mer än en nedsläckt domän under en tid (obs - ej i karantän, utan domänen har varit deaktiverad).
Och nu har jag förvisso inte läst in mig i dina avtalsvillkor, men känner till en stor mängd registrarer som ålägger registranten att själv förnya innan förfallodag och där de tar ut återaktiveringskostnad på ca 10*årsavgift om domänen hinner släckas.

Rutin- och registreringsmässigt, så finns det BETYDLIGT värre saker som skett/sker av andra registrarer som svenska registranter använder sig av..

Nu har det löst sig på det sätt som registranten önskat och valt, så jag ser ingen anledning till att ta upp det mer..

Vad jag däremot aldrig kan acceptera, är ditt resonemang om att du inte ser: en registrant till ett domännamn som administreras av dig/din registrar som en kund!?

Det är för mig fullkomligt nonsens!
Innehavaren till ett domännamn som administreras av dig ÄR din kund - BASTA!

Sen om det är en betalande kund eller inte är inte relevant - ni har ett Kund/leverantörsförhållande som innefattar ansvar och skyldigheter från envar!

Innehavaren blev din kund (och ansvar) i samma sekund som du blev registrar för innehavarens domän.

Sedan kan jag bara hålla med Eva mfl. om vikten att hålla registrantdata uppdaterad och valid, och då kanske framförallt en fungerande e-mailadress eftersom jag vågar påstå att över 90% av kommunikation mellan registrar och registrant idag går den vägen - även fakturor/förnyelseerbjudanden etc.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017