FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det här är väl ett ganska tydligt exempel på hur dåligt e-post fungerar när man har ett tämligen akut och viktigt ärende. E-post är så långt man kan komma från "personlig service" i min värld
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Med domänen kvar i min ägo så är ju ingen skada skedd. Mitt tips med facit i handen är väl att utnyttja dom mindre företagen till det dom är bäst på (snappa) och sen flytta till dom stora som har full support dygnet runt på själva ägandet av domänerna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Registrar och mån om att inte mina kunder ska mista sina domäner så har jag naturligtvis byggt upp rutiner för det.
Men det finns ett budskap jag skulle vilja ge till alla innehavare - se till att uppdatera era fysiska adresser, era telefonnummer och era mailadresser. Det är inte kul när man försöker nå en innehavare så att man är säker på att de vet om att deras domän håller på att förfalla och det visar sig att e-posten studsar, fysiska brev kommer i retur och telefon har en annan abonnent eller inte är i drift längre. Vad gör man då? Som Registrar kan man ibland skrika sig hes om att innehavaruppgifterna ska uppdateras, men om innehavaren inte gör det? Är det en .se-domän kan jag eskalera till .SE och de kan (efter ytterligare utredningar) besluta om att avregistrera domänen därför att det strider mot toppdomänslagen. Då är ansvaret inte mitt längre. Men för andra toppdomäner? Så tänk på det, och säg till era bekanta/kunder/släktingar/etc att inte glömma att uppdatera sina uppgifter hos den/de Registrarer där de har sina domäner. Det minimerar risken för att de inte ska nås av de sätt man som Registrar försöker kontakta sina kunder när något studsar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Självklart kan man läsa upp lösenord och liknande i telefon men jag personligen skulle nog aldrig lita på en leverantör som diskuterade saker om mig över telefon, då skulle ja byta leverantör. Men så kanske jag är lite paranoid också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Är det bara jag som blir lite gråhårig när registraren argumenterar med att det inte var "i sista sekund", men att det bara var liiiite in i karantän? Vad är det för argument att göra, för kunden är det naturligtvis katastrof att domänen förfaller över huvud taget. Allt förtroende är ju borta redan där, för mig hade det varit enormt provocerande att registraren börjar försvara sig med sånt nonsens...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Jag har aldrig försvarat något i detta fall. Mitt inlägg var till för att nyansera och korrigera felaktigheter som skrev här. Jag tar fult ansvar för mina kunder, men detta var inte min kund. Sen har vi helt helt olika syn på vad som är katastrof. För mig är katastrof tsunamin 2004, jordbävningen I Japan 2011 o dyl. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har läst vad du skrivit och förstår händelseförloppet och det det hela är väl snarast en liten varningsflagga för de som beställer snapback av frisläppta domäner. Dvs att domänerna defacto registreras på "NN" hos den registrar som lyckas snappa domänen. Ett ägarbyte kan sedan ske till den egentliga beställaren, men inget byte av registrar de 2 första månaderna, då domänen är registrarlåst under 60 dagar. Jag kan nog anse att du, Arne har rätt i att det inte är mer än en nedsläckt domän under en tid (obs - ej i karantän, utan domänen har varit deaktiverad). Och nu har jag förvisso inte läst in mig i dina avtalsvillkor, men känner till en stor mängd registrarer som ålägger registranten att själv förnya innan förfallodag och där de tar ut återaktiveringskostnad på ca 10*årsavgift om domänen hinner släckas. Rutin- och registreringsmässigt, så finns det BETYDLIGT värre saker som skett/sker av andra registrarer som svenska registranter använder sig av.. Nu har det löst sig på det sätt som registranten önskat och valt, så jag ser ingen anledning till att ta upp det mer.. Vad jag däremot aldrig kan acceptera, är ditt resonemang om att du inte ser: en registrant till ett domännamn som administreras av dig/din registrar som en kund!? Det är för mig fullkomligt nonsens! Innehavaren till ett domännamn som administreras av dig ÄR din kund - BASTA! Sen om det är en betalande kund eller inte är inte relevant - ni har ett Kund/leverantörsförhållande som innefattar ansvar och skyldigheter från envar! Innehavaren blev din kund (och ansvar) i samma sekund som du blev registrar för innehavarens domän. Sedan kan jag bara hålla med Eva mfl. om vikten att hålla registrantdata uppdaterad och valid, och då kanske framförallt en fungerande e-mailadress eftersom jag vågar påstå att över 90% av kommunikation mellan registrar och registrant idag går den vägen - även fakturor/förnyelseerbjudanden etc. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|