Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Bryta hyresavtal - företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-08-21, 14:54 #21
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Även om det inte är någon korrekt juridisk motpart så råder det ju inga tvivel om vad det är som avses med det påhittade namnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Ideella föreningar kan ha ett vinstsyfte, de kan vara arbetsgivare, inneha F-skatt och vara momsregistrerade.

Ekonomisk förening är en bolagsform precis som HB/AB etc.
Nej, de får inte ha vinstsyfte. En ideell förening får inte ha som syfte att gynna deras medlemmar ekonomiskt. Givetvis får man arvodera de personer som jobbar i föreningen men det har ju inte något med vinsten att göra precis som kostnaden för en anställning som dras av innan intäkterna blir till vinst i företaget. Den vinst som kan uppstå i en ideell föreningen stannar i föreningen och får bara användas för att gynna föreningen eller dess medlemmar i enighet med dess syfte(dock ej ekonomiskt) i verksamhet längre fram.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-21, 21:53 #22
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Nej, de får inte ha vinstsyfte. En ideell förening får inte ha som syfte att gynna deras medlemmar ekonomiskt. Givetvis får man arvodera de personer som jobbar i föreningen men det har ju inte något med vinsten att göra precis som kostnaden för en anställning som dras av innan intäkterna blir till vinst i företaget. Den vinst som kan uppstå i en ideell föreningen stannar i föreningen och får bara användas för att gynna föreningen eller dess medlemmar i enighet med dess syfte(dock ej ekonomiskt) i verksamhet längre fram.
Grundförutsättningen är så, ja, men det är komplicerat. För att kunna få F-skatt/momsregistrering måste man ha ett vinstsyfte. Idella föreningar kan driva näringsverksamhet och ha F-skatt/momsregistrering.

Däremot stämmer det som du säger att vinsten "måste stanna i föreningen" så att säga. Men det får finnas vinstintresse för att dra in pengar till verksamheten.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 00:21 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Grundförutsättningen är så, ja, men det är komplicerat. För att kunna få F-skatt/momsregistrering måste man ha ett vinstsyfte. Idella föreningar kan driva näringsverksamhet och ha F-skatt/momsregistrering.

Däremot stämmer det som du säger att vinsten "måste stanna i föreningen" så att säga. Men det får finnas vinstintresse för att dra in pengar till verksamheten.
Det är korrekt som du skriver Anders, men grundförutsättningen för att starta en ideell förening är att den ska vara non-profit (mer tydligt hade kanske varit att kalla det "ej vinstutdelande").

Det är helt korrekt möjligt att driva en näringsverksamhet som idéell förening, som exempelvis "kyrkans Kafé" som har som syfte att gå med vinst men som återinvesterar resultatet i sin egen verksamhet eller använder överskottet till att bygga skolor för fattiga i afrika för att ta ett konkret exempel.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 00:48
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-08-22, 00:26 #24

Citat:
Ursprungligen postat av Nilsson Visa inlägg
Intressant det här... får jag spinna vidare på det där med stryktipsgruppen. Är det giltigt avtal om en stryktipsgrupp som då har en gemensam rad (hypotetiskt) varje vecka har ett avtal mellan alla 10 som ingår i gruppen. De har en fast summa som skall betalas in varje vecka och varje man måste då alltså bidra med sin del för att de andra inte skall få betala in mer.

Om någon inte känner för att betala den månaden får de andra antingen betala in mer eller hitta någon annan som betalar. Kan man då anse att den som inte vill betala in mer skall hitta ersättaren eller faller det på gruppen?

Går detta att dra till domstol? Om gruppen betalar in för att kunna fortsätta att ha sin kupong intakt kan de kräva återbetalning för de månader de fick ligga ute med... (Vad händer om de vinner under den tiden... ? ) Nä, skippa det sista det var bara jag som spann vidare...

Jag börjar ändra åsikt. Har man skrivit på ett sådant avtal får man nog sitta där tills man fullföljer och hittar en annan som vill vara med på stryktipskupongen, fungerar det inte så är ju avtalet fullständigt meningslöst.

//Charina
Just Enkla bolag som startas i syfte att spela på stryktipset brukar vanligtvis vara utformade så att de gäller en spelomgång eller om man använder en 5 eller 10-veckorskupong, just den specifika inlämningen. Varje nytt spel är ett nytt bolag och bara de som vill deltar i nya spelomgångar. Men det kan finnas alla möjliga varianter även den variant du beskriver skulle kunna förekomma.

Men lagstiftarens huvudsyfte är att man ska ha en fri form att samarbeta. Ett bra avtal bör inte tvinga någon att vara med om de inte vill.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 00:30
Oläst 2011-08-22, 00:43 #25

Citat:
Ursprungligen postat av Titusbramble Visa inlägg
Räknas då det "avtal" jag ingått med den flyttande personen som inte längre är aktiv och därför inte finns med i det "gemensamma avtalet"? Jag har ju inte erbjudits plats i det enkla bolaget (om de nu har ett sådant) utan jag betalar min hyra till ett gemensamt konto med deras namn på.

ConnyWesth, du som har koll, är pappret jag skrivit på där det står "du måste hitta en ersättare innan du kan flytta ut" bindande utifrån det jag har skrivit här på forumet?
Det är svårt för mig att avgöra, utan att se hur avtalet är utformat och veta hur det ser ut i övrigt i "gruppen".

Ett avtal måste ju på något sätt upprättas mellan två parter, och i dett afall måste det först utredas vilak dessa två parter är.

Först därefter kan du ta upp en förhandling med din motpart.

Avtal som man inte kan ta sig ur är orimliga och kan ogiltigförklaras av en domstol. Det kan iofs blir dyrt med rättegång elelr en förlikning. Men i dett afall verkar det vara ett riktigt crappigt avtal och jag är osäker på hur du ska hantera det på bästa sätt.

I nuläget skulle jag först pratat lite lätt med en riktig advokat (ej enbart jurist) som har erfarenhet av enkla bolag och hyresavtal för näringsidkare/företagare i kombination.

Frågor som är kniviga att svara på här är:
  • Har du enbart ingått ett hyresavtal?
  • Har du även ingått i ett enkelt bolag?
  • Samt vem har du ingått avtalet med?
  • Vem ska du förhandla med nu för att komma ur avtalet?

Lite mer normala frågor men ändå problematiska:
  • Måste du hitta ersättningshyresgäst?
  • Kan du komma ur avtalet utan att hitta ersättningshyresgäst?
  • Vad kommer det att kosta att komma loss?

Så du har minst fyra olösta frågor innan du ens vet vem du kan börja förhandla om villkoren om uppsägning av avtalet.

Det verkar vara ett osedvanligt crappigt avtal med många osäkra moment (med reservation för att jag inte sett avtalet). Så blir det lätt när man är ovan att förhandla om avtal och litar på att motparten vet vad de gör och att man litar på att de gör något bra för dig som motpart. Är man ovan med avtal sla man alltid anlita en advokat som granskar avtalet och ger dig råd, även om du själv förhandlar med motparten, så kan du ha en advokat som du träffar fysiskt, mejlar och kan ringa till. Advokater ser alltid till ditt intresse och ger dig råd om hur duu ska hantera situationen.

Jag har själv gjort många tabbar innan jag insåg att jag ska anlita advokat för rådgivning. Jag har därefter lärt mig kollosalt mycket om avtal och juridik som jag inte visste innan. Jag har sedan 1999 lagt ner minst 300 000 kr på advokatarvoden så jag har lärt mig mycket. Det viktigaste jag lärde mig är väl att jag kan egentligen ganska lite om juridiken och att jag har stor affärsnytta av att anlita en riktig advokat när jag skriver avtal. Ju mer oerfaren man är desto mer nytta har man av advokatens råd.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:00
Oläst 2011-08-22, 13:51 #26
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:

Ideella föreningar kan såklart ha verksamheter som bedriver näringsverksamhet med vinstsyfte som du sa, men föreningen som helhet får inte drivas med vinstsyfte. Den vist som genereras ska användas i andra andra verksamhetsområden så att det blir någon vinst. Man får heller inte lägga massa pengar på hög i en ideell förening(åtminstone inte om man är bidragsfinansierad) genom att gå med vinst år efter år. Pengarna ska förbrukas inom en rimlig tid, vanligen inom 3-5 år.

Nu blev det lite off-topic dock.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017