FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Även om det inte är någon korrekt juridisk motpart så råder det ju inga tvivel om vad det är som avses med det påhittade namnet.
Nej, de får inte ha vinstsyfte. En ideell förening får inte ha som syfte att gynna deras medlemmar ekonomiskt. Givetvis får man arvodera de personer som jobbar i föreningen men det har ju inte något med vinsten att göra precis som kostnaden för en anställning som dras av innan intäkterna blir till vinst i företaget. Den vinst som kan uppstå i en ideell föreningen stannar i föreningen och får bara användas för att gynna föreningen eller dess medlemmar i enighet med dess syfte(dock ej ekonomiskt) i verksamhet längre fram. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Däremot stämmer det som du säger att vinsten "måste stanna i föreningen" så att säga. Men det får finnas vinstintresse för att dra in pengar till verksamheten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Citat:
Det är helt korrekt möjligt att driva en näringsverksamhet som idéell förening, som exempelvis "kyrkans Kafé" som har som syfte att gå med vinst men som återinvesterar resultatet i sin egen verksamhet eller använder överskottet till att bygga skolor för fattiga i afrika för att ta ett konkret exempel. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 00:48 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Citat:
Men lagstiftarens huvudsyfte är att man ska ha en fri form att samarbeta. Ett bra avtal bör inte tvinga någon att vara med om de inte vill. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 00:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
|
Citat:
Ett avtal måste ju på något sätt upprättas mellan två parter, och i dett afall måste det först utredas vilak dessa två parter är. Först därefter kan du ta upp en förhandling med din motpart. Avtal som man inte kan ta sig ur är orimliga och kan ogiltigförklaras av en domstol. Det kan iofs blir dyrt med rättegång elelr en förlikning. Men i dett afall verkar det vara ett riktigt crappigt avtal och jag är osäker på hur du ska hantera det på bästa sätt. I nuläget skulle jag först pratat lite lätt med en riktig advokat (ej enbart jurist) som har erfarenhet av enkla bolag och hyresavtal för näringsidkare/företagare i kombination. Frågor som är kniviga att svara på här är:
Lite mer normala frågor men ändå problematiska:
Så du har minst fyra olösta frågor innan du ens vet vem du kan börja förhandla om villkoren om uppsägning av avtalet. Det verkar vara ett osedvanligt crappigt avtal med många osäkra moment (med reservation för att jag inte sett avtalet). Så blir det lätt när man är ovan att förhandla om avtal och litar på att motparten vet vad de gör och att man litar på att de gör något bra för dig som motpart. Är man ovan med avtal sla man alltid anlita en advokat som granskar avtalet och ger dig råd, även om du själv förhandlar med motparten, så kan du ha en advokat som du träffar fysiskt, mejlar och kan ringa till. Advokater ser alltid till ditt intresse och ger dig råd om hur duu ska hantera situationen. Jag har själv gjort många tabbar innan jag insåg att jag ska anlita advokat för rådgivning. Jag har därefter lärt mig kollosalt mycket om avtal och juridik som jag inte visste innan. Jag har sedan 1999 lagt ner minst 300 000 kr på advokatarvoden så jag har lärt mig mycket. Det viktigaste jag lärde mig är väl att jag kan egentligen ganska lite om juridiken och att jag har stor affärsnytta av att anlita en riktig advokat när jag skriver avtal. Ju mer oerfaren man är desto mer nytta har man av advokatens råd. Senast redigerad av Conny Westh den 2011-08-22 klockan 01:00 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Nu blev det lite off-topic dock. |
|||