WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bryta hyresavtal - företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1049595)

Titusbramble 2011-08-19 12:33

Bryta hyresavtal - företag

Hej

Jag hyr ett bord i på ett kontor som drivs av ett kollektiv, ingen juridisk person utan bara en löst sammansatt grupp. Det är med andra ord inget företag som hyr ut det åt mig utan gruppen hyr av värden.

Jag har hyrt ett tag nu men i och med att jag inte behöver det vill jag lämna. Kruxet är att jag skrev på ett papper (inget formellt kontrakt) att jag måste hitta en ersättare som hyr platsen. Det var ett papper där det stod att jag xxx accepterar att om jag ska flytta ut måste jag hitta en ersättare innan jag kan flytta ut.

Nu när det börjat bli kärvare tider har det visat sig vara omöjligt att hyra ut kontoret, speciellt med sådana villkor att man måste hitta en ersättare. Detta innebär att jag enligt dem sitter med utgift för ett kontor på obestämd tid, tills dess att jag hittat någon.

Viktigt att tillägga är att jag meddelade dem 1.5 månad i förväg och har betalt för hyran till och med denna månaden.

Frågan är, har de rätt att kräva mig på hyra för all framtid om jag inte lyckas hitta en ersättare?

tacksam för svar

zettinger 2011-08-19 12:55

Jag har svårt att se varför de inte skulle kunna kräva dig på hyra så länge du inte hittar ersättare, eftersom det är precis det ni har kommit överens om.

Om det håller i en domstol är ju en annan fråga. Och om de verkligen orkar gå till en domstol är ytterligare en annan.

Titusbramble 2011-08-19 13:00

Avtalet är skrivet med en juridisk person som inte existerar. Det är poängen med det jag frågar. Gruppen finns inte registrerad hos vare sig skatteverket, bolagsverket eller någon annanstans. De är frilansare som hyr lokalen under ett gemensamt namn men detta namn, med vilket jag skrivit avtalet med, finns inte registrerat

rocky 2011-08-19 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Titusbramble (Inlägg 20415061)
Avtalet är skrivet med en juridisk person som inte existerar. Det är poängen med det jag frågar. Gruppen finns inte registrerad hos vare sig skatteverket, bolagsverket eller någon annanstans. De är frilansare som hyr lokalen under ett gemensamt namn men detta namn, med vilket jag skrivit avtalet med, finns inte registrerat

Du har skrivit ett avtal med någon som inte existerar? Då kan du sannerligen avbryta det också..

jonny 2011-08-19 13:18

Finns det inga organisationsnummer i avtalet? Jag tycker det låter oskäligt. Erbjud dig att betala hyra för någon månad extra för att komma ur avtalet, kanske?

Titusbramble 2011-08-19 13:24

Inga organisationsnummer. Bara namnet på deras grupp och mitt företag. Jag har betalt för augusti månad och samtidigt letat ersättare. Jag tycker det är en skälig kompensation då de hade kunnat hitta en ersättare och fått in pengar för två hyror den månaden.

Nilsson 2011-08-19 14:12

Rent lagligt så tror jag heller inte att de övriga frilansande hyresgästerna kan göra ett smack.

Är nog mer en fråga om moral tror jag. Du gör naturligtvis vad din moral säger dig att göra. Har du inte råd att betala tills du hittar en ny och du anser att du kan sova gott om nätterna för att du har lagt tillräckligt med tid att leta ny hyresgäst så hade jag nog också sagt upp avtalet och bestridit fakturan de sände mig. Glöm bara inte att fundera på vad du hade tyckt om du var den andra parten.

Ha det gott

jonny 2011-08-19 14:35

Ni har ju ändå en överenskommelse. Ta upp det till diskussion att det är oskäligt att du ska betala hyra i tid och evighet om du inte kan hitta någon som vill ta över din plats.

Gustav 2011-08-19 14:51

Jag tror att avtalet fortfarande är giltigt, även om det inte finns någon sådan juridisk person vid det namnet. Det är ju ganska uppenbart vilken den andra parten är. Det är de andra hyresgästerna med vilka du delat kontor.

Detta är dock bara en gissning, som jag baserar på en liknande erfarenhet. Det var ett kontrakt där den ena parten stod omnämnd vid fel namn (istället för Sven Svensson stod det Anders Andersson - bara ett exempel). Enligt min advokat så var avtalet fortfarande bindande, eftersom det var uppenbart vem som avsågs i avtalet.

Frågan om de har rätt att kräva dig på hyra i all framtid återstår ändå att besvaras. Det låter ganska orimligt.

Jag skulle säga att du rimligen borde ha 3-6 mån uppsägningstid, i det fall att du inte lyckas hitta en ersättare. Det borde vara rimligt. Men vill du veta exakt vad lagen säger så måste du förmodligen kontakta en jurist. Frågan du ställer är lite för komplicerad för att kunna besvaras av vanligt folk på ett forum.

Föreslå att de stryker klausulen om att avtalet är bindande på livstid tills det att hyresgästen har hittat en ersättare. Stryker man den klausulen så borde det inte vara omöjligt att hitta en ersättare (något som borde lösa både dina och de andra hyresgästernas problem).

tartareandesire 2011-08-19 15:16

Om det inte framgår med vilka du skrivit avtal så är det naturligtvis inte giltigt. Det förefaller dessutom vara ett tämligen orimligt kontrakt som jag inte riktigt förstår varför du gick med på från första början. Det verkar ganska oseriöst.

Gustav, i ditt exempel med fel namn så är det ju ändå uppenbart vilken den andra parten är (kanske org.nr stod med t.ex.? det bör det ha gjort om inte annat). I det här fallet kan det vara lite vilka som helst.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson