FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Aktiebolag i Antigua (Västindien) är nog det mest hemliga ägarregistret i Världen idag. Sök på "incorporate in Antigua" så borde det går att hitta lite mer info om det.
Bolag som registreras i Antigua men som bedriver sin verksamhet kallas International Business Corporation (IBC). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Känner du till några seriösa företag man kan registrera bolag i i antigua genom? Vet du om man kan ha verksamheten för en telesexlinje i ett sådant bolag och betala skatten i ett svenskt bolag utan att man kopplar ihop de två bolagen om du förstår vad jag menar?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Asså lemmings.. Janne Josefsson kommer hitta dig oavsett hur
mycket du försöker gömma dig. Kan du inte vara ärlig och öppen med din tjänst ska du bara lägga ner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja. Enligt en docent i Juridik jag talat med som också arbetat som utredare på skatteverket så ska den finnas tillgänglig på den plats där företaget är registerat och företaget är skyldig att tillhandahålla den omedelbart ("jag väntar här så länge") till alla som är intresserade under kontorstid. Att det inte funnit något rättsfall rörande aktieboken var intressant men nämnde docent berättade att de ofta använde frånvaron av aktiebok som påtryckning under sina utredningar.
Det finns ju mycket i ABL som folk har dålig koll på och vissa lagar är faktiskt direkt motsägelsefulla. Men precis som att du har rätt att begära ut en offentliganställds alla mail på plats så har du rätt att se aktieboken på plats. En annan sak jag kan tipsa om, som han sa var väldigt vanligt, är att folk med EF inte har separata konton för sin privatekonomi och företagets ekonomi (kassa). Luskar skatteverket reda på det så är även det en vanlig påtryckningsmetod för att få den undersökta att svettas lite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det finns inte stipulerat att tillhandahållandet skall ske omedelbart, men den skall tillhandahållas på begäran och utan oskäligt dröjsmål, så i princip kan man dra på det om man har någon anledning därtill (varför man nu skulle vilja göra det). Aktieboken skall finnas på bolagets huvudkontor eller där styrelsen har sitt säte, eller, om det medför utökad tillgänglighet för allmänheten, på något annat av företagets kontor. I ett litet aktiebolag, med "kontoret på fickan", så torde det ju inte vara helt enkelt att få tag på aktieboken snabbt, eftersom en begäran måste göras för att få ta del av den. Det finns ju inget krav att man skall finnas tillgänglig någon särskild tid - jag kanske bara finns tillgänglig en gång i månaden på kontoret etc. Du förstår möjligheterna till invändningar häör, utan att man för den sakens skull nekar tillträde till innehållet i aktieboken... Jag tror att ett offentligt register klart skulle underlätta och minska risken för fuffens... Det finns trots allt en anledning till att lagen kräver offentlighet för innehållet - man skall kunna utreda vilka som äger ett företag och alltså vilka man gör affärer med.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Är det ingen här som vet att om man omsätter över 300.000 SEK (eller liknande) till svenska konsumenter per år måste man ändå regga ett svenskt företag?
Hade man bara kunnat sitta och regga utländska bolag och jobba mot Sverige så hade nog alla gjort det. Med tanke på att det är längre moms och beskattning osv. Antingen: 1. Står du för din tjänst 2. Skaffar målvakter i ett AB 3. Startar upp tjänsten mot en annan marknad än Sverige |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Fast driftställe är för övrigt en bitch när det kommer till internetverksamhet eftersom lagstiftningen inte riktigt hängt med. T.ex. så har jag läst dokument vars hypotes (få fall existerar) är att äger/hyr man en dedikerad server i ett land så uppkommer också fast driftställe i det landet. Allt eftersom lagarna är anpassade till en tid då man var tvungen att ha en fysisk närvaro i ett land för att kunna sälja produkter och tjänster dit. Flyttar du till Panama och säljer iphone-applikationer till svenskar genom ett bolag registerat i Panama så slipper du också i stort sett betala skatt. (Är inte helt inläst på Panamas skattelagstiftning men minns jag rätt så har de en fast årlig avgift för att ha ett bolag registrerat där och det skulle jag kalla en skatt.) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|